Noor Klinkenberg 7 april 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Van, voor én door het onderwijs.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2011 Wat? Hoe? Waar? Wanneer?
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
Schoolpartnerschappen in Europa
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Examinering Conferentie BTG HTVF
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Wat is een communicatieplan?
Taalbeleid.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
COMPETENTIES voorbeeld HOE Invloed op vakmanschap: de competenties
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuw Nederlands 4e editie
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Van de juridisch dienstverlener
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentieprofielen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Even voorstellen .
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Waarden & organisatiecultuur
Pourquoi apprendre le français?
Picasso Lyceum 23 september 2015 MAVO naar………..MBO.
Studie Loopbaan Coaching
Kritisch denken ‘vertaald’
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Bijeenkomst September 2015
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Evaluatie Cursus.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Toetsing en toetsontwikkeling
In gesprek over raakvlakken vmbo -mbo Economie & Ondernemen BB en mbo Ondersteunende administratieve beroepen niveau 2 Studiedag Vmbo Economie 14 juni.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Individuele analyse kijkstages
Kennis delen.
Kennis delen.
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Wat is het Europees raamwerk?
Hoe te werken met de oefenopdrachten
ZORPLAN MAKEN!!!.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Examen SPL kerntaak 2 VM en AMI
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Noor Klinkenberg 7 april 2011 Van kwalificatiedossier naar praktijkgericht curriculum Nederlands voor het beroep Noor Klinkenberg 7 april 2011

Wat gebeurt er in deze workshop? Korte toelichting op het doel van de workshop (kader, doel, uitgangspunt) Schets methodiek taak- en inhoudsanalyse Taak- en inhoudsanalyse Nederlands maken van een werkproces

Methodiek taak- en inhoudsanalyse Inzicht in taken van een werkproces  activiteiten Inzicht in benodigde vaardigheden per activiteit voor: Nederlands, MVT, rekenen, psychomotorisch, attituden en beroepsspecifieke vaardigheden Inzicht in ondersteunende kennis (theorie) per vaardigheid Inzicht in en koppeling aan niveau talen en rekenen m.b.v. referentiekader

Omschrijving werkproces 1 Omschrijving werkproces 1.1 Zorgt voor de schriftelijke informatie-uitwisseling De directiesecretaresse/managementassistent zorgt voor het verwerken, behandelen en bewaken van de e-mails/ post. Ze verkrijgt inzicht in de inhoud en het belang van de ontvangen documenten zodat kan worden ingeschat wie de e-mails/post kan afhandelen. Ze distribueert deze tijdig naar de belanghebbenden. De directiesecretaresse/managementassistent zorgt voor een reactie op de ontvangen e-mails/post. Ze verwerkt teksten door voldoende informatie te verzamelen om tot een juiste inhoudelijke formulering te komen in het Nederlands of in een moderne vreemde taal. Ze houdt hierbij rekening met de vertrouwelijkheid van gegevens. Vervolgens bewaakt ze de voortgang en afhandeling van de correspondentie. Activiteiten van dit werkproces A Handelt e-mails/post af B Distribueert e-mails/post C Verwerkt verzamelde gegevens tot teksten

Prestatie-indicatoren Analyseren De directiesecretaresse/managementassistent analyseert de verzamelde informatie, selecteert de juiste gegevens, maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken, brengt structuur aan in de teksten t.b.v. de schriftelijke informatie- uitwisseling en ziet welke plaats de informatie inneemt in het grotere geheel van de informatiestroom in een project en/of de organisatie. Formuleren en rapporteren De directiesecretaresse/managementassistent hanteert de correcte spelling en grammatica en het correcte idioom, formuleert vlot en bondig bij het overbrengen van de zakelijke informatie, structureert de informatie die wordt uitgewisseld en houdt rekening met de doelgroep.

Kolom vakkennis en vaardigheden Kennis en vaardigheid in het gebruik van de Nederlandse taal voor het beroep Directiesecretaresse/ Managementassistent bevindt zich indicatief op niveau: Mondelinge taalvaardigheid: 3F Leesvaardigheid: 3F Schrijfvaardigheid: 3F Taalverzorging en taalbeschouwing: 3F

Verantwoording niveau taal en rekenen in deel D (toelichting) Beroepsvoorbeeld + werkproces + motivatie (informatie uit Referentiekader taal en rekenen ‘Meijerink’). Mondelinge taalvaardigheid, Gesprekken voeren 3F Werkproces 1.2 Zorgt voor de mondelinge (telefonische) informatie-uitwisseling Werkproces 2.5 Ontvangt bezoekers Zonder moeite (telefoon)gesprekken voeren met meerdere doelen, afstemmen op de gesprekspartner en kiezen van juiste taalvariant (verschillende doelgroepen in relaties, formeel of informeel van toon), gebruiken van juiste woordkeuze, tonen betrekkelijk grote beheersing van grammatica.

Taak- en inhoudsanalyse Nederlands Taak- en inhoudsanalyse uit kwalificatiedossier Commercieel medewerker, kwalificatie Contactcenter medewerker Werkprocessen uit kerntaak 2 Voert het verkooptraject uit: Werkproces 2.1 Bereidt het verkooptraject/-gesprek voor Werkproces 2.2 Acquireert klanten en/of opdrachten

Taak- en inhoudsanalyse Nederlands Nodig voor de opdracht: Beschrijving werkproces uit deel C kwalificatiedossier Referentiekader taal en rekenen Invulformulier te analyseren werkproces met omschrijving werkproces, activiteiten en leeropbrengsten voor Nederlands