Frank Haacke Rinske Stelwagen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Advertisements

Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
How to tackle a text Vakgroep Engels.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Modaliteiten binnen bewegen
Basisbewerkingen rekenen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Communiceren met Marloes
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Sturen in de woonruimteverdeling Waarom zou je, als gemeente? 20 januari 2015 Kennisdelingsbijeenkomst.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Training digitale didactiek
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Bijeenkomst September 2015
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Verpleegkundig redeneren
Informatie over de Kaart van GezondheidsGegevensDrenthe.nl.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Welkom Gebruikersmiddag 8 nov Rekenblokken MBO. Gebruikersdag | programma 12.45Opening door uitgever; Peter HoogendijkZaal Stand van Zaken Rekenexamens;
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Presentatie ouderbijeenkomst
Onderzoek naar en praktijk van de Vertaalcirkel als middel tot professionalisering van pabodocenten en rekenspecialisten Rekenspecialisten: Aletta Wattimena,
Reken je (niet) rijk.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
360° agenda voor toekomst: 9 belangrijke vragen
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Zo krijg je dus aandacht
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Rekenen periode 3 Meten en meetkunde les 6: Meten en meetkunde in het verkeer (Les 5 figuren slaan we over)
Les 2: gegevens samenvatten
Marketing Week 5 Het promotieplan Les 1.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Functionele rekenvaardigheid
De rekenvaardige burger
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Frank Haacke Rinske Stelwagen Rekenbeelden Frank Haacke Rinske Stelwagen

Welke associaties met rekenen roepen deze beelden bij u op? Schrijf ze op het blaadje met de foto

Waarom? p

Examensyllabus Domeinoverstijgende vaardigheden De kandidaat kan om binnen een situatie een probleem op te lossen….. - de relevante gegevens identificeren; - de gegevens weergeven in een geschikte (grafische of meetkundige) representatie of in een geschikt (reken)model; - de noodzakelijke vaardigheden toepassen om een gewenst resultaat te verkrijgen; - de resultaten interpreteren in termen van de situatie. De domeinoverstijgende vaardigheden hebben betrekking op het proces van het oplossen van een probleem met inzet van rekenvaardigheden en rekenkennis. Dit oplossen kent een aantal fasen, die hierboven beschreven zijn als domeinoverstijgende vaardigheden. In andere woorden komt het neer op: Het vertalen van het gestelde probleem naar een 'rekenprobleem' (daarbij horen de eerste twee vaardigheden). Vervolgens dit rekenprobleem met de benodigde domeinspecifieke vaardigheden oplossen, waarbij het nodig kan zijn dit in een beperkt aantal stappen te doen (de derde vaardigheid). Tenslotte de resultaten weer terugvertalen naar de situatie waarin het probleem werd gesteld (de laatst genoemde vaardigheid). Wanneer het om een probleem gaat waarbij het oplossen meerdere stappen kent, kan het nodig zijn dit hele proces, of een deel daarvan, enkele keren te doorlopen. In onderstaande voorbeeldopgave wordt dit proces, waarin de domeinoverstijgende vaardigheden worden ingezet, nader toegelicht. Praten over rekenen verkleint rekenangst

Rekenbeeld Situatie

Waaraan moet een rekenbeeld voldoen? Het roept rekenen op dat functioneel

Functioneel ?

Functionele opgave Gegoten in een realistische context (verhaal, plaatje, artikel) Past bij het niveau van de student (2F, 3F) Sluit aan bij de belevingswereld van student De vraag is realistisch (vraag wat je in het dagelijks leven echt zou willen weten) De gebruikte gegevens kloppen met de realiteit (een marathon is géén veertig kilometer)

Functionele opgave kan ook… Kan aansluiten bij het thema van de les Mag discussie oproepen Actualiteit kan motiverend werken (neveneffect: burgerschap) Aansluiten bij beroep kan motiverend werken (nut van rekenen)

Afsluiting Welk rekenbeeld roept het meest bij je op? Waarom (1 zin)