De zelflerende student

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Formatief - summatief evalueren
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Methoden van Onderzoek
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Bachelorproject: problemen onduidelijk voor student en docent gebrek aan uniformiteit uitstelgedrag kritiek visitatiecommissie: te geringe omvang kwaliteitsverbetering.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Startcollege B2 Psychologie
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Gespreksvaardig-heden
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Digitaal nakijken met Turnitin
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Center for e-Learning, RSM
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De zelflerende student Juup Essers, Ruud Smit

Seminar E-Learning: De zelflerende student Aanleiding Mogelijkheden van IT voor ondersteuning van onderwijsactiviteiten blijven onbenut. Vaardighedenonderwijs is bij uitstek afhankelijk van het geven van goede feedback. Invoeren van leertrajecten vereist: efficiënt bijhouden van vorderingen van studenten, coördinatie tussen verschillende onderdelen van curriculum. De criteria die docenten aanleggen bij het beoordelen van werkstukken kunnen sterk verschillen zonder dat daarover een discussie wordt gevoerd. 16-1-01 Seminar E-Learning: De zelflerende student

Seminar E-Learning: De zelflerende student Doelstelling Gerichte feedback op vaardigheden: feedback op de onderwijsdoelen van het vak verwijzingen naar studiemateriaal Consistentie in feedback tussen docenten én tussen vakken Studenten consequent afrekenen op niveau van vaardigheden gedurende het gehele curriculum Gebruikmaken van bestaande toetsmomenten Invoeren individueel leertraject Evaluatie van effectiviteit van onderwijs, i.h.b. van feedback. 16-1-01 Seminar E-Learning: De zelflerende student

Seminar E-Learning: De zelflerende student Principes Beoordeling a.d.h.v. deelaspecten (leerdoelen). Gewichten aan deelaspecten. Commentaargestuurde beoordeling: Doorberekening naar (suggesties voor) deel- en eindcijfers. Automatische verwijzing naar aandachtspunten en studiemateriaal. Het beoordelingsformulier geeft weer hoe het eindcijfer tot stand is gekomen. Beoordelingscriteria afgeleid van leertrajecten. Balans tussen structuur (gemak), standaardisatie (consistentie) en flexibiliteit (individualiteit, aanpasbaarheid). 16-1-01 Seminar E-Learning: De zelflerende student

Seminar E-Learning: De zelflerende student Modules Secretaresse-module docent/corrector-module docent/coördinator-module vaststellen van criteria, gewichten, commentaren inclusief doorberekening in deel-cijfers, afstemming hantering van maatstaven tussen correctoren, verwerking reacties studenten, evaluatie effectiviteit van feedback. [programmadirecteur-module] 16-1-01 Seminar E-Learning: De zelflerende student

Seminar E-Learning: De zelflerende student 16-1-01 Seminar E-Learning: De zelflerende student

Seminar E-Learning: De zelflerende student 16-1-01 Seminar E-Learning: De zelflerende student

Seminar E-Learning: De zelflerende student Ervaringen tot nu toe Studenten waarderen de feedback. Beoordelings criteria zijn nu beter omschreven. Tijdwinst voor docenten: Standaardcommentaren bekorten correctietijd. Duidelijke feedback voorkomt reacties van studenten. Er is belangstelling bij docenten, maar toepassing blijft beperkt. 16-1-01 Seminar E-Learning: De zelflerende student