05/04/2017 Inter-& transdisciplinair onderzoek als unique selling point voor Wageningen UR Annemarie Groot (Alterra) Judith Klostermann (Alterra) Jolanda.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Michiel van Oudheusden Université de Liège
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Ervaringen in samenwerking
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Risicomanagement en Sociale Technologie
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Wetenschapswinkelprojecten: Experimenten in Democratie Roel During Environmental Science Group Wageningen University and Research.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
Bezuinigen en nu......? Van “ gewoon bezuinigen” tot “innovatieve strategische heroriëntatie” FAMO regio-bijeenkomsten nov./dec Herrie Geuzendam.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Samen werken aan een gezonde regio!
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Succes- en faalfactoren
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Een theoretische verkenning
Cultureel burgerschap: een integratieve agenda voor een transdisciplinair debat Masterscriptie Frederik Boven.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Honoursonderwijs in HBO
Op weg naar het Bachelor College November In het kort Alle bacheloropleidingen in één Bachelor College Per september 2012 Bacheloraanbod aantrekkelijker,
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer: de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk Prof.dr. Hens Runhaar, buitengewoon hoogleraar Beheer van biodiversiteit.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Koppeling van sociale, economische en ecologische systemen op het platteland: landschapsbeheer en –inrichting ter vergroting van de rurale veerkracht Marleen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Flexibiliteit als activiteit
Tilburg University Facts&Figures 2015.
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
Michiel van Oudheusden Université de Liège
Opleiding, onderzoek en werkveld
De Wever Zorg Innovatie Centra
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Zonder context geen bewijs
Pilot maatschappijwetenschappen
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
The Future Teacher 3.0.
2.6 duurzaamheid in projecten
Transcript van de presentatie:

05/04/2017 Inter-& transdisciplinair onderzoek als unique selling point voor Wageningen UR Annemarie Groot (Alterra) Judith Klostermann (Alterra) Jolanda van den Berg (LEI)

Aanleiding onderzoek 05/04/2017 Onderzoek buiten Europa levert Wageningen UR unieke positie op gebied van inter- & transdisciplinair onderzoek Hoe inter-transdisciplinair onderzoek verder te ontwikkelen als ‘unique selling point’? “Wageningen heeft een enorme traditie in en ervaring met in participatief onderzoek en actieonderzoek en daar heeft transdisciplinair onderzoek toch zijn wortels liggen” …... Focus: KB 1Internationaal Inter- en transdisciplinair onderzoek binnen DLO Duurzaam gebruik ‘Groen-Blauwe Ruimte’ in ontwikkelingslanden en in landen met opkomende economieën Onderwerpen Vormen van inter- en transdisciplinair onderzoek? Succes- en faalfactoren? Positie Wageningen UR t.o.v. andere Ned. wetenschappelijke instituten? Aanbevelingen voor programmering KB1 Internationaal? Aanpak Kwalitatief - diepte interviews – selectie 15 internationale projecten Gebruik web-survey ‘Collaborative research within Wageningen UR’ (B. Harms, J. van den Berg & R. Werkman, 2009), LNV-Kennisbasis thema 1 Speerpunt 3 ‘Kennisproductie en benutting in gebiedsprocessen’

Presentatie Inter- & transdisciplinair onderzoek: In theorie Waarom vraagt onderzoek buiten Europa een inter- en transdisciplinair onderzoeksaanpak? Inter- & transdisciplinair onderzoek: In de praktijk Knelpunten Aanbevelingen voor KB1

Inter- en transdisciplinair: Theorie (de Boer et al, 2005; Regeer en Bunders, 2007; Leemans, 2007) 05/04/2017 Multidisciplinair: Wetenschappers uit verschillende disciplines werken naast elkaar aan onderdelen van hetzelfde vraagstuk. Transdisciplinair Samenwerking tussen wetenschappers uit verschillende disciplines én niet-wetenschappers. Integratie van behoeften en ervaringskennis met wetenschappelijke kennis Interdisciplinair: Samenwerking tussen wetenschappers uit verschillende disciplines. De interactie kan variëren van uitwisseling tot integratie Primaat voor kennisontwikkeling ligt niet langer alleen bij de wetenschap

Waarom inter- en transdisciplinair onderzoek? Trendbreuken binnen denken over wetenschap Gevoelde noodzaak om complexe vraagstukken niet op te splitsen in deelproblemen Vernieuwing in kennis en innovatie Mono- disciplinair Multi- Inter- Trans- Continuum

Waarom inter- en/of transdisciplinair in internationaal onderzoek? ..” Ik houd niet van - wij zullen dat wel allemaal vertellen hoe het zit-…”. Normatieve drive Bruikbaarheid/relevantie van resultaten Werken in onbekende cultuur en context Equity “Wetenschap en technologie bevorderen vaak ongelijkheid. …Je wilt ook naar een meer democratische, meer gelijkwaardige samenleving toe”…

Inter- en transdisciplinair: Terminologie? Interactief onderzoek Bèta-gamma onderzoek Integrative research Delta benadering Participatory (learning and action) research Integrative research Interdisciplinair Actieonderzoek Collaborative research Sociaal leren Collaborative research Cross-disciplinary research Integrated assessment

Hoe wordt er over transdisciplinair gesproken? Verbijzondering van interdisciplinair onderzoek vs als fundamenteel andere vorm van kennismanagement Is een betere vorm van onderzoek vs is consultancy Goed transdisciplinair onderzoek bevat bijdragen van inter – en monodisciplinair onderzoek “Transdisciplinariteit is kennismanagement in een nieuwe vorm. Het betreft een fundamenteel andere kijk op hoe kennis zich ontwikkelt namelijk in lerende communities bestaande uit maatschappelijke partijen en onderzoekers. Zij zijn allemaal kennisdragers en kennisleveranciers”.

Inter- en transdisciplinair: Samenwerking tussen onderzoekers onderling 05/04/2017 Samenwerking tussen bèta’s en gamma’s moeizaam Interactie is dominante praktijk binnen WUR - Integratie van concepten, benaderingen, methodieken nauwelijks Interactie is dominante praktijk: ideeën uitwisseling tijdens bijeenkomsten; wel spraken van onderlinge afhankelijkheid (EU projecten) Integratie van concepten, benaderingen, methodieken komt veel minder vaak voor Integratie van concepten, benaderingen, methodieken komt veel minder vaak voor (trainingsmodules ontwikkelen, papers schrijven..) Samenwerking tussen bèta’s en gamma’s moeizaam (kwantitatief/feiten- kwalitatief/subjectief)

Transdisciplinair: Samenwerking tussen wetenschappers en niet-wetenschappers 05/04/2017 Role van niet–wetenschappers in formulering onderzoeksvragen is gering Financieringsstructuur Lastig voor niet-wetenschappers Niet-wetenschappers leveren specifieke kennis over cultuur, ecosysteem, politieke systeem… Leidt tot vernieuwende wet. concepten (selectief)Gebruik van het onderzoek(sresultaten) Rol van niet–wetenschappelijke stakeholders in formulering onderzoeksvragen is klein. Werkt nadelig op bruikbaarheid van het onderzoek Participatie in de vorm consulteren – of meer actievere vorm van samenwerking Niet-wetenschappers leveren specifieke kennis over cultuur, ecosysteem, politieke systeem, techniek die wetenschappers zelf niet in kunnen brengen “Het systeem van dominantie van dewetesnachp wortd in stand gehouden door reviewers die voorstellen zonder sterke wetenschappelijke inslag afkeuren”

State of the art van inter- en transdisciplinair onderzoek binnen Wageningen UR 05/04/2017 Source: Harms et al., 2009 Onderzoek op meerdere schaalniveaus (50%) Samenwerking met overheden en andere wetenschappelijk instituten (35%) Gericht op collectief leren voor nieuwe praktijken in gebruik en beheer (75%) Gericht op ontwikkelen van nieuwe institutionele arrangementen voor duurzame ontwikkeling (60%) Collaborative research refers in our study to all research were there is any form of collaboration between scientists and/or other societal actors Gericht op collectief leren voor nieuwe praktijken in gebruik en beheer van de groene en blauwe ruimte (75%) Gericht op ontwikkelen van nieuwe institutionele arrangementen voor duurzame ontwikkeling van de groene en blauwe ruimte (60%)

Knelpunten Institutioneel- financieel Competenties stakeholders 05/04/2017 Institutioneel- financieel Financiers & reviewers staan weinig open (T) Onevenwichtige positie niet-wetenschappers in projecten (T) Publicatiemogelijkheden (I&T) Competenties stakeholders Belangenpartijen, policymakers, ‘minderheden’: competenties, interesse (T) Wetenschappers: opvatting kennis(ontwikkeling); competenties (T) Geen professionele procesfacilitatie (T) Belangenpartijen/NGOs (interesse, ongelijkwaardig betrokken in projecten.. Policy makers (gewend aan polderen..) Onderzoekers (onderlin Capaciteit van lokale partijen om (niet wetenschappelijke) stakeholders te mobiliseren ge communicatie, gering aanzien, ontbrekende competenties)

Knelpunten (vervolg) Kwaliteit onderzoek Geringe integratie – te weinig innovatieve kennis (I&T) Gebrek aan ondersteunende theorieën /methodieken? Of maatschappelijk relevant of wetenschappelijk sterk (T) Lastig om case specifieke kennis te ‘generaliseren’ (I &T)

Aanbevelingen KB1 Kwaliteit onderzoek vergroten – publiceren! Kennisintegratie Competenties stakeholders

Kwaliteitsverbetering: focus op kennisintegratie 1+1 > 2 05/04/2017 Middelen voor integratie Interdisciplinair Transdisciplinair Theorie-concepten ‘Bridging concepts’ (systeemdenken, macht) + Bridge concepts als leren en onderhandelen Methodieken Modellen, scenario’s, gezamenlijke frames Part. methoden, CoPs: integratie disciplinaire & ervaringskennis Produkten Geïntegreerde synthese produkten definiëren Idem Nodig: Pakkerjes/zakjes van bladerdeeg om een loempia een loempia te maken disciplines & wetenschappelijke en praktijk kennis

Kwaliteitsverbetering: Competentiebevordering 05/04/2017 Niveau onderzoeker Goed op eigen discipline Over eigen grenzen heen, flexibel……… Omgaan met ‘conflicting claims’ Ontwerpende benadering Team –community niveau Grenswerkers: vertalen en verbinden van kwantitatief/modelmatig – kwalitatief Facilitator dialoog – vertrouwen Continue professionalisering in lerende communities “Ik voel mij een knowledge broker. Ik begrijp waar de sociologen het over hebben en waar de modelleurs het over hebben” Persoonlijke – communicatieve vaardigheden het harde en het subjectieve “Mensen zijn verankerd in bepaalde routines die ze moeten opgeven. In een transdisciplinair traject moet je zoeken naar kennis die minder plausibel is in de ogen van veel anderen”

KB1: Kwaliteitsverbetering ook door… 05/04/2017 Van case specifieke kennis naar meer generieke kennis: multiple cases, identificeer en generaliseer lessen voor anderen Grensvlakwerk: voorbeelden Biofysische modellering koppelen aan sociaal economische modellering Koppeling van schalen Eis wet. publicaties over proces en inhoud (apart) Zoek samenwerking met universiteit Biofysische modellering koppelen aan sociaal economische modellering waarin het gedrag van mensen een rol speelt Breinaald dwars door (disciplinaire) KB thema’s en definieer nieuwe geïntegreerde thema’s waarop focusgroepen van 30-40 onderzoekers met één ontwerpdoel samenwerken

05/04/2017 Dank aan: B. Annevelink; J. Broerse; F. Brouwer; P. Struik; K. Jansen; M. Hisschemöller; F. Jaspers; W. Tuinstra; R. Leemans; K. Kok; C. Kroeze; M. van Mansfeld; P. Opdam; A. van Paassen; C. Ritsema;, S. van Rooij; M. Slingerland; C. Terwisscha Van Scheltinga; S. Werner en B. Harms & P. Windmeijer © Wageningen UR