Adviesgesprekken Hanny van Heusden Marcel Doornbosch 2010
Programma Dag 1: Kennismaking en inleiding Valkuilen Inleving Motivatie Taal En 2: Huiswerk Weerstand Casuïstiek
Contemplatie Valkuilen, problemen en dillema’s Met betrekking tot informatie Emotie Positie taal
Motiveren mo·ti·ve·ren -veerde, h gemotiveerd 1 met redenen omkleden 2 bemoedigen, energie geven: zijn medewerkers ~ bekeren e-motie(f) types: bezoekers, klagers en klanten (OT: de Shazer)
Voorwaarden tot gedragsverandering Kennis van het probleem Last van het probleem Gevoel van eigenwaarde Gevoel van competentie
Stadia van motivatie Voorbeschouwing Overpeinzing Besluit Actieve verandering Bestendiging/terugval
[pi pi
motiveringstechnieken Actief luisteren: reflecteren, empathie, samenvatten, structureren Selectief luisteren Bekrachtigen van tekenen van lijdensdruk, bewustzijn van probleem, gevoel van eigenwaarde, competentie Positief labelen van klachten/problemen
motiveringstechnieken (vervolg) Positief benoemen van intenties van gedrag Meebewegen met de weerstand; ‘judo’. Onderbieden, provoceren Keuzes laten Informatie geven, feedback
Weerstand Herkennen Hanteren Inhoud Doel relatie mededeling Een verdedigingsmechanisme Als ziektewinst Herkennen Hanteren Inhoud Doel relatie mededeling Start behandeling advies
Positie t.o.v. ouders Ouders als deskundigen Hun theorie over de problemen Vermogen zich te verplaatsen in hun kind ‘naast de ouders’.
Informatie overdracht
Valkuilen Ouders hulpeloos, th alwetend Therapeut boos tegenoverdracht
Weerstand Is een signaal
Gesprekstechnieken Doel, kader, positie Regie: structuur/leiding Bv vertraging, overgang
Slecht nieuws