Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
De PvB analyseren: HELP!
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Differentiëren naar leerwegen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
4. uitvoeren, monitoren en testen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
HAN Faculteit Educatie.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Bewust toetsen met Groen Proeven
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Ervaringen Implementatie in Nederland
De kubus van CSPE succesfactoren!
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Gespreksvaardig-heden
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Mondzorg - persoonsgericht
Het loopbaangesprek.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Transcript van de presentatie:

Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry van den Berg, docent AOC Friesland / ontwikkelaar GP

Wat gaan we doen Hoe ziet de monitoringsprocedure eruit en specifiek hoe ziet de intake eruit? Waarom een intakegesprek? 2. Belangrijke leerervaringen 3. Oefenen 4. Conclusie: Wat is belangrijk voor een goede intake?

De monitoringsprocedure 1. Ondersteunen scholen bij organisatie en reflectie op de pilot 2. Inzicht in de (ervaren) kwaliteit van Groen Proeven Intake Observatie van uitvoering Directe feedback op locatie Evaluatiegesprekken Verslagen  direct overleg projectleiding  acties

Intakegesprek leidinggevende Externen: 1.Docent van ander AOC 2.“van de univerisiteit...oeoe!”

Leerervaringen uit monitoring 1. Meeste docenten nog geen concreet beeld (of verkeerd beeld) bij Groen proeven, de Pvb en de ideeën hierachter  Beelden expliciet maken 2. Ideeën opdoen over mogelijke vormgeving: de PvB concreet maken in de context van deze school 3. Gezamenlijk beeld vormen: hoe gaan we het samen doen?! 4. Waar moeten we nog over nadenken? 5. Waar liggen welke verantwoordelijkheden  Docenten / teamleider 6. Wat is ons beleid hierin?

Leerervaringen Corry en ontwikkelaars Verschil in kennis en niveau over Competenties van docenten onderling. Verschil in kennis over Groenproeven. “Dit is precies zoals vroeger met praktijkleren’’ Discussie tussen docenten over uitvoering. “Nee een groep van 25 is niet haalbaar’’ Discussie tussen docent en leidinggevende: “Ik moet dit doen maar jij geeft mij helemaal geen tijd hiervoor”. Openheid van docenten en leidinggevenden. “Ik heb helemaal geen ervaring met reflectiegesprekken, weet niet hoe ik dat moet doen.”

Effectiviteit van intake Professionalisering op de werkplek Competentigerichte beoordelen concreet maken op eigen school, met eigen leerlingen Uitwisselen van ideeën Verantwoordelijkheden benoemen Aandacht voor individuele docent/teamleider Enthousiasme en betrokkenheid creëren Borgen van kwaliteit Borgen vergelijkbaarheid van de Pvbs (volgens GP standaarden) Vergroten van betrouwbaarheid Werken vanuit een gedeeld beeld

Zelf oefenen met “De Pizzabakker” 1. Hoe maak je deze situatie zo echt mogelijk? 2. Hoe zie je de vier competenties hierin?

Conclusie ‘oefenintakes’?? Verschillende mensen = verschillende ideeën nog geen echte ideeën heel verschillende opvattingen DIPPERS en DIMMERS Hoe kun je competenties zien? ‘Doorvrager’ nodig om gesprek te prikkelen  Samen 1 beeld vormen: Zo gaan we het doen!

Leerervaringen: rol van de ‘intaker’ Bevrager/ onderzoeker Niet antwoorden willen geven Onderzoekende houding Open vragen stellen / doorvragen Onduidelijkheden / onenigheden benoemen Actiepunten van maken Leidinggevende betrekken en verantwoordelijkheden benoemen GP deskundige Ideeën achter GP goed doorgronden en kunnen vertalen naar concrete situatie van docent Ideeën aandragen uit je eerdere ervaringen met andere pilots