Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Organisatie van de afname van CSPE’s op school
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Arrangementen Groen Proeven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Taalportfolio in Action
Werken naar onderwijsbehoeften
1.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Proces en Product.
Van doelen naar reflectie
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Waar staan we nu?.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Landbouwbreed Floracollege.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Webquest, een kwestie van gebruiken?
Theorielessen in projectmatig werken
Onze doelen en visie in beeld
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
ONTWERPEN Tuin of grootgroen op AOC N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Opdrachten en eindopdracht
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Werkbeschrijvingen en bestekken. De werkomschrijving Alle werkzaamheden voor het aanleggen of onderhouden van groen of een tuin In volgorde waarin ze.
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
TeachMeet - iPadstoplicht
Informatieavond Leerwegkeuze Welkom
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Werkbeschrijvingen en bestekken
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Informatieavond Leerwegkeuze en advies Welkom
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Dit is onze bedrijfsnaam
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Bestekken.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden Marjolein Kroeze en Geert Louwes

Welke leerlingen Leerlingen van klas 3 Leerlingen die gekozen hebben voor leefomgeving & recreatie Leerlingen uit de basis- en kaderleerweg Leerlingen uit het LWT (nu vm2)

Welke context Authentieke context Echte opdrachtgevers Particulier Instelling Schooltuin

Aanpak Werkbon/werkopdracht Opdrachtgever Omschrijving van de opdracht Uitvoering van de opdracht Eindregistratie uitvoering Terug kijken Beoordeling

Wat hebben wij gedaan Onderzoek naar het herstellen van de grasmat van de dierenweide Plaatsen van een rek voor de leibomen op het plein Onderhouden van de tuin bij Us Deam, CA, particulier

De opdrachten zijn geformuleerd van uit een authentieke context De leerlingen kunnen ieder moment bij de opdrachten. bepalen zelf de volgorde waarin ze deze uitvoeren sturen zichzelf en de anderen op veiligheid tijdens de praktijk vragen eerst andere leerlingen om hulp als ze niet verder kunnen. geven elkaar feedback op het gemaakte werk. De docent geeft als laatste feedback op het product en proces.

Onze ervaringen Leerlingen presteerden boven onze verwachting Duidelijk merkbaar verschil tussen de leerwegen Organisatie kost wel tijd en inzet van de docent Geef de leerling meer zelfvertrouwen Tip Maak duidelijke afspraken met de opdrachtgevers.

Implementatie Proeve als afsluiting van gemeenschappelijk kerndeel In de 5 contexten Beoordelen van vakkennis en competenties

Vragen ???