Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
BattleBots The school battle.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
Pastoraal op school.
6 ASO St-Guido Anderlecht
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Ante Groep 14.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Congres Appreciative Inquiry
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Leren in nieuwe contexten
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Les 3 – Zullen we delen?.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
LEERLING- EN OUDERPARTICIPATIE Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 5/08/2015.
Powered by Evaluatie Schooljaar POVO PLATFORM.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Welkom.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
UVW LinkedIn Presentatie
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Teamwork en professionele houding
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Opdrachten en eindopdracht
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Differentiëren in de Franse les
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Wat is coöperatief leren?
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Differentiatie in de klas
Diversiteit en integratie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
E-health domotica E-learning
Richting geven aan Teamontwikkeling
Onderwijscentrum Gent DISCO onderwijs & diversiteit
Transcript van de presentatie:

Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)

Opdracht 1 1.Werk in groepjes van 3/4 2.Individueel: Wat is verdraagzaamheid/diversiteit voor jou? (in stilte) 2 min. 3.In groep: Bespreek jullie antwoorden en kom tot een gemeenschappelijk antwoord. 3 min. 4.Klassikale bespreking

Hoe hebben jullie dit ervaren? Diversiteit is breder…

Keuze thema Divers publiek Gebrek aan verdraagzaamheid Citeer leerkrachten – verhaal doven (2 kolommen) Link maatschappij (kort)

Prioriteiten programma ( binnen het bestek van deze opdracht toegespitst op de 3e graad. ) Verdraagzaamheid binnen de schoolmuren vergroten, met het oog op een latere verbreding van het doelterrein naar de gemeenschap én de wereld. Start op micro- en mesoniveau: Beleid aanpassen opdat leerlingen doorheen het schoolgebeuren worden gestimuleerd om met een verdraagzame houding naar hun medeleerlingen te stappen. Op alle niveaus op zoek gaan naar een positief leef- en leerklimaat met een democratische sfeer voor ieder lid van de schoolgemeenschap.

Bouwstenen programma Visie (criteria) Teaching for diversity – Wat uit gehaald? Disco screening tool – Wat uit gehaald?

Opdracht 2 Bespreek met je buur: Heb je binnen je stage of bredere schoolervaring reeds een situatie ervaren waarin er sprake was van onverdraagzaamheid?  Hoe zou jij hier mee omgaan?

Programma op schoolniveau Enquete Werkgroep Evaluatie

Programma op klasniveau 1.Leerkracht bepaalt doelstellingen en noden van de klas 2.De leerkracht draagt de attitude verdraagzaamheid uit en gaat zelf op een respectvolle manier om met diversiteit 1.Concrete tips en werkvormen 3. De leerlingen worden actief betrokken bij het thema diversiteit en verdraagzaamheid

Evaluatie programma Productevaluatie – Tussentijds – Eind School- Leerkracht- leerlingniveau Procesevaluatie – Tussentijds – Eindeveluatie

Op weg naar een verdraagzame samenleving… filmpje