Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Deel 2 Betrouwbaarheid.
Gegevens/Informatie/Kennis
Hoofdstuk 10 Bedrijven die ruimte beschikbaar stellen
Betrouwbaarheidstypologie
Besturing van (bedrijf)processen
Betrouwbaarheidstypologie
11 januari januari “Van elke drie pc’s heeft er een geen goede beveiliging.
11 januari januari “Van elke drie pc’s heeft er een geen goede beveiliging tegen virussen en spionnen”
Dienstverlenende ondernemingen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Accreditatierichtlijn beveiliging van bestanden
Betrouwbaarheidstypologie
Klassieke AO Leseenheid1
Betrouwbaarheidstypologie
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Betrouwbaarheidstypologie
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Besturing van (bedrijf)processen
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Logistiek management: begrippen en principes
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Interne organisatie Functies en processen
Interne organisatie Organisatie en leiding
Betrouwbaarheidstypologie
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
De aard en effectiviteit van management
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 6 Het productieproces
Hoofdstuk 3 Het magazijnproces
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Hoofdstuk 12 De hrm-functie
Missie, visie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Analyse zwemdiplomabezit. Situatie Pas het meetinstrument aan aan de situatie –Wat is het probleem? –Wat is de (beleids)doelstelling? –Waar wil je op.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Beheer informatie- Systemen
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Beheermodel van M. Looijen
Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Delft Presentatie: Hanneke Koenen Commissie R & A
Certificering van assetmanagement
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV

Organisaties Organisaties * hebben doelstellingen. Voor het bereiken van die doelstellingen zijn activiteiten nodig. Deze spelen zich af in processen*. Een proces is een reeks achtereen- volgende, samenhangende activiteiten. * Zie volgende slides!!

Organisaties Niveaus binnen organisaties: strategisch niveau → heeft betrekking op vaststellen en bijstellen van beleid; tactisch niveau → heeft betrekking op het aansturen en verantwoorden op procesniveau; operationeel niveau → heeft betrekking op uitvoeringsactiviteiten.

Organisaties Niveaus binnen een organisatie (naar: Jans, 2008)

Bestuurlijke informatievoorziening Om organisaties aan te sturen is voor de verschillende geledingen informatie nodig op: strategisch niveau (directie); tactisch niveau (afdelingshoofden); operationeel niveau (werkvloerniveau). Bestuurlijke informatievoorziening moet hierin voorzien.

Informatie Informatie kan voor een organisatie van betekenis zijn als zij: effectief is, dat wil zeggen: het beoogde effect bereikt; betrouwbaar is, dat wil zeggen: juist, volledig, tijdig en geautoriseerd.

Administratieve organisatie Het geheel van maatregelen en procedures dat leidt tot effectieve en betrouwbare informatie noemen we administratieve organisatie (AO).

Interne controle Het onderdeel binnen AO dat zich met name richt op de betrouwbaarheidseis noemen we interne controle. Interne controlemaatregelen worden onderverdeeld in: – preventieve maatregelen – repressieve maatregelen

Preventieve maatregelen Preventieve maatregelen zijn organisatorisch van aard, bijvoorbeeld: controletechnische functiescheiding vaste procedures budgettering richtlijnen en instructies

Repressieve maatregelen Repressieve maatregelen zijn administratief van aard. Hierbij kun je denken aan ‘harde controles’: verbandcontroles detailcontroles inventarisaties controleberekeningen

Aanvullende begrippen Bevoegdheidscontrole Aanwezigheidscontrole Juistheidscontrole Tijdigheidscontrole Normcontrole Formele controle Materiële controle Positieve controle Negatieve controle

Beveiliging van geautomatiseerde systemen Beveiliging tegen misbruik Fysieke beveiliging van apparatuur (o.a. afsluitbare ruimtes, sprinklerinstallaties, noodstroomvoorziening) Organisatorische beveiliging (o.a. beveiliging software, wachtwoorden, calamiteitenplan, authenticatieprocedures)

Beveiliging bestanden Bestanden worden beveiligd tegen fouten door: toegangscontrole invoercontrole back-up en recovery bestaanbaarheidscontroles

Beveiliging programma’s Programma’s worden beveiligd tegen fouten door: Controle op versienummer Gebruikers- en acceptatietesten Controle op geautoriseerde wijzigingen Toegangscontrole Consolelogboek

Logsystemen Onder een logsysteem wordt verstaan het geautomatiseerd vastleggen van computerhandelingen van een functionaris.

De security officer De security officer is verantwoordelijk voor het beveiligingsbeleid binnen de organisatie voor wat betreft de beveiliging van geautomatiseerde systemen.