Commercieel jaarplan Commercie: handel of dienstverlening met winstoogmerk
Markt in kaart brengen Gegevens verzamelen voor het jaarplan: Hoe groot is mijn afzetmarkt? Hoeveel potentiële werknemers heeft mijn markt, gekoppeld aan opleidingsniveau? Wat zijn de toekomstverwachtingen in de branche? Wat is de potentiële omzet? Wie zijn mijn concurrenten?
Doelgroep bepalen Eigen markt afbakenen op basis van verschillende aspecten: naar branche naar functies naar geografisch marktgebied
Jaarplanning maken In het jaarplan wordt beschreven: wat de markt van het bureau is; wie de klanten en prospects zijn; welke activiteiten er het komende kalenderjaar georganiseerd worden voor klanten en prospects; wat het resultaat is (gerekend in omzetverhoging) van deze marktinspanningen.
Jaarplanning maken Hulpmiddelen die worden ingezet: SWOT-analyse confrontatiematrix omschrijving top 10 opdrachtgevers/prospects DMU (Decision Making Unit) communicatiemodel samenwerken met de concurrent of de aanval inzetten? omschrijving van de diverse acties gericht op flexwerkers/gedetacheerden/medewerkers geplaatst middels wervingsfee
Eigen markt bewerken De beschreven acties uitvoeren. Voorbeelden: