MVO en public relations

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Presentatie advies ‘Ruimte voor duurzame landbouw’ Den Haag, 20 maart 2013
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Duurzaam Ondernemen Een oriënterend gesprek over Duurzaam Ondernemen met de heren Hoogwout en Westgeest Datum: 18 juni 2008.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Risico’s en gevaren van techniek
 Het Nieuwe Bankieren  Triodos Bank  Naam: Frank Oosterom  Studentnummer:
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
College 5 Ethiek en business.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
Inleiding in de Marketing
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Overzicht presentatie
Competentiegericht opleiden
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en analyse van dilemma’s
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
detaillistenpromotie
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Swot analyse
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
© de vries business consultancy, 2008
College 4 Bedrijfscodes.
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Bouwe Taverne, Directoraat MVO Samen werken aan een duurzame toekomst. Utrecht, Rotterdam, 3 september 2010.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
College 1 Hoofdstuk 1 MVO. DAG PROGRAMMA DOELSTELLING MINOR MVO Hoe ziet het programma eruit? Kennis maken - groepsindeling Congres MVO HOE? ZO!
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Corporate Communicatie
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Is duurzaam ondernemen ‘topsport’?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Dienstenmarketing Week 4.
The times, they are A Changin Bob Dylan 1963 Er komen andere tijden.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Resultaatgericht Samenwerken
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Laagveengebied Groningen
ACTIEPLAN (wie en wanneer)
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Duurzaam ondernemen.
Beleid en regelgeving Les 1.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

MVO en public relations College 4

Public relations (PR) Public relations Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en publieksgroepen (bron: NGPR)

Public relations Verantwoording afleggen Verantwoording uitdragen Morele functie (en MVO-functie) is kerntaak PR

Functies van PR (extern) Functies van Public relations Extern samenleving peilen bevordering inspraak/overleg stakeholders stimuleren openheid en bekendheid geven aan beleid bewaken van de reputatie van de organisatie verantwoording afleggen

Functies van PR (intern) Functies van Public relations Intern bijdragen aan strategisch beleid (lid MT) bijdragen aan intern management

Morele aspecten Beheersing analysemodel Public relations Morele aspecten 1 Beheersing analysemodel Afweging belangen van alle stakeholders Conclusies formuleren Verantwoordelijkheid nemen en uitdragen Visies Intentie-ethiek Beginselethiek Gevolgenethiek

Morele aspecten Beleidsverantwoording en -profilering 1. People Public relations Morele aspecten 2 Beleidsverantwoording en -profilering 1. People arbeidsomstandigheden inkomen scholing kinderarbeid mensenrechten enz.

Morele aspecten Planet milieuzorg (productie en beheer) Profit Public relations Morele aspecten 3 Planet milieuzorg (productie en beheer) Profit financiële prestaties milieuprestaties sociaal-maatschappelijke prestaties zingevingprestaties

Startpunt beleids- en visieontwikkeling Intentie-ethiek Intentie-ethiek Hoe willen we omgaan met verschillende aspecten binnen de drie P’s (in samenhang)? Wat willen we bereiken? Wat hebben we bereikt?

Uitingsvormen Gedragscode Duurzaamheidsverslag Maatschappelijk jaarverslag Publicaties m.b.t. actuele issues/dilemma’s Verantwoordelijkheid en beleid bepalen vanuit de drie ethische perspectieven.

Duurzaam ondernemen Behoeftes heden Behoeftes toekomst

Spanningsveld van belangen economische belangen (op de korte en lange termijn) overheid/politiek aandeelhouders burgers/consumenten

Extra probleemgebied: kennis Uitgangspunt 1 Machtsverschil versus keuzevrijheid Uitgangspunt 1: Kennisvergroting is morele plicht

Extra probleemgebied: kennis Uitgangspunt 2 Uitgangspunt 2: Kennisvergroting versterkt vrije markt (waarin ieders vrijheid een voorwaarde is). Kennisvergroting versterkt je marktpositie!

Succesvolle PR Succesvolle PR Uiteenlopende belangen én streven naar meer openheid en kennisvergroting duurzaam ondernemen = duurzaam communiceren! duurzame communicatie is voorwaarde voor succesvolle PR en voor succesvol MVO-beleid. (Check websites van ondernemingen en zie dat ze inderdaad voortdurend in gesprek zijn met allerlei stakeholders)

Sustainable communications model