In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Balans tussen hulp en recht
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Workshop Mensen in beweging
De fundamenten van de organisatiestructuur
Besluitvorming in OCMW
De hoeden van Edward de Bono
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Ouders en Kinderen Centraal
Veranderingen in de zorg
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
ENKELE ONTWIKKELINGEN IN DE ZORG. INLEIDING Belangrijkste ontwikkelingen Vergrijzing Ontwikkeling huishoudens Ontwikkelingen in de zorg 2 IBA Studiemiddag.
Welkom! Cultuur wint altijd!
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Business Marketing Sabine Vermuyten
Besturen zonder bestuur
Van tweeluik naar driehoeken
Oplossingsgericht coachen
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
De fundamenten van de organisatiestructuur
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Welkom Asbest: regel het goed
In de frontlinie tussen hulp en recht
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
TPP publiek management 17 oktober 2011
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Ondernemen(d) in het onderwijs
1. Zicht op zwemmend redden
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Project Management Fails
Beleid met betrekking tot roken
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
Hoofdstuk 23 Eliminatie en ingooi
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Van tweeluik naar driehoeken
REGELDRUK Vermindering van de beleving van. PAGINA Programma verminderen regeldruk Brede aanpak: fysiek en maatschappelijk Bestuursopdracht en Plan van.
Inleiding en Instructie
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Vervolg Mintzberg Week 4 organisatie en beheer deeltijd dsr3a
MVO en MBO. * Worden er bij ons ook mensen gefixeerd? * Doen wij aan recycling? * Hoe gezond eten onze cliënten? * Hoe zit het met de bescherming van.
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
Transcript van de presentatie:

In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?

In de frontlinie tussen hulp en recht 2 van 18 Waar zitten de verschillen? UWVAH

In de frontlinie tussen hulp en recht 3 van 18 De verschillen Maatschappelijke opdracht en verantwoording Financiering Structuur en cultuur De verhouding tot de klanten/cliënten of burgers

In de frontlinie tussen hulp en recht 4 van 18 Maatschappelijke opdracht 1 De politiek bepaalt de opdracht De politiek moet het eens worden en let niet op de uitvoerbaarheid De instelling krijgt een inspanningsverplichting, maar moet zelf bedenken hoe het wordt uitgevoerd En de praktijk is heel lastig

In de frontlinie tussen hulp en recht 5 van 18 Maatschappelijke opdracht 2 Monopoliepositie Verantwoording afleggen aan de overheid Risico dat verantwoording afleggen doel op zichzelf wordt

In de frontlinie tussen hulp en recht 6 van 18 Financiering Subsidie van ‘onze belastingcenten’ Laag kostenbewustzijn Marktwerking en privatisering moeten kosten drukken, maar: –niet altijd goed voor de kwaliteit –kun je vitale functies als veiligheid, zorg en onderwijs aan de markt overlaten? –kosten moeten onder controle blijven –kosten van aanbesteding zijn hoog

In de frontlinie tussen hulp en recht 7 van 18 Structuur en cultuur Piramidemodel is goed voor overheidsinstelling, maar afstand naar uitvoering is groot Verslaafdheid aan regels, onzekerheidsvermijding en rugdekking Boedelscheiding van sturen, denken, controleren, uitvoeren en coachen WRR 2004

In de frontlinie tussen hulp en recht 8 van 18 Bourdieu: linker- en rechterhand

In de frontlinie tussen hulp en recht 9 van 18 Beroepszeer (Dorien Pessers) Bedrijfsmatige aanpak vreemd Schijntaal van management Beroepseer en vakkennis ondergesneeuwd Tijdschrijven In structuur en cultuur aanknopingspunten zoeken om te kantelen

In de frontlinie tussen hulp en recht 10 van 18 Relatie tot de klant/burger Bedrijfscultuur ziet klant als kritische consument En dat is al gauw een calculerende burger Reactie: zaken ingewikkeld maken Dat kan calculerende burger wel aan, zwakke burger niet! De burger bestaat niet

In de frontlinie tussen hulp en recht 11 van 18 Relatie tot de klant/burger - vervolg Meerderheid van burgers deugt (Nationale ombudsman) Wegen zoeken om burger/klant bij beleid te betrekken, kan ook via werkers

In de frontlinie tussen hulp en recht 12 van 18 Werkers hebben dilemma’s… organisaties ook

In de frontlinie tussen hulp en recht 13 van 18 Discretionaire ruimte Als werkers ruimte hebben, hoe controleer je hen dan? Zijn werkers deskundig en professioneel genoeg? Zijn er risico’s op willekeur? Veel klachten om bejegening, dus toch maar weer voorschriften?

In de frontlinie tussen hulp en recht 14 van 18 Bureaucratie Weber: zorgvuldig, integer, niet vooringenomen, loyaal, inhoudelijk deskundig ‘Elk nadeel heb z’n voordeel’, ramp om grotere ramp te voorkomen Tjeenk Willink: constitutionele regels moeten aangevuld worden met inhoudelijk verhaal. De uitvoering moet onder Hollandse kaasstolp vandaan

In de frontlinie tussen hulp en recht 15 van 18 Controle en kwaliteitsbewaking Decentraliseren en terug als het fout gaat Meten heeft ‘perverse effecten’: bonnen schrijven, kinderen wegmoffelen en gebrek aan duurzame oplossingen

In de frontlinie tussen hulp en recht 16 van 18 Fouten en catastrofes

In de frontlinie tussen hulp en recht 17 van 18 Catastrofes Maasmeisje Peuter Savanna Julian C. Procedures kunnen rampen niet voorkomen: soms zelfs veroorzaken als je niet nadenkt Samenwerken kan misgaan Wie is schuldig? Pikmeerarrest vervallen, overheid ook aansprakelijk

In de frontlinie tussen hulp en recht 18 van 18 Hoe vind je de menselijke maat? Dereguleren (de Kafkabrigade) Systematische signalering Investeren in kritische tegenspelers Investeren in professionals Slim toezicht, benchmarking en kennisallianties Vieren van succes, best practice Uitvoering weer centraal