MVO en intern management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Horizontaal Toezicht Een overzicht.
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
Implementatie van de UNCO-MOB
Succesfactoren van teamcoaching
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Ambtelijke Integriteit
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip
Wat is een communicatieplan?
© Pearson Education Benelux, 2003
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
Ondernemen(d) in het onderwijs
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
College 4 Bedrijfscodes.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Corporate Communicatie
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Succesvolle samenwerking tussen organisaties. Soms zo verdomd moeilijk ! Veerle Opstaele Wijnegem 26/05/16.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Behavior Based Safety Warehousing
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
SHEQ SHQ.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

MVO en intern management College 6

MVO en intern management ‘Het verantwoord organiseren en inrichten van zorg in de structuur van een organisatie en de bedrijfsprocessen.’

Doelstellingen Kwaliteitsverbetering en rendementsverhoging MVO intern management Doelstellingen Kwaliteitsverbetering en rendementsverhoging Ruimte geven aan eigen verantwoordelijkheid Stimuleren van integriteitsbewaking en risicobeheersing Versterking van sfeer (welbevinden) Versterking van motivatie en zingeving

Strategie: Compliance Bedrijfscode Beroepscode Gedragscode Adviserend of verplichtend

Voordelen compliance code Strategie Compliance Voordelen Houvast voor werkgever en werknemer Juridische zekerheid Imago

Nadelen compliance-code Strategie Compliance Nadelen Te weinig eigen verantwoordelijkheid Muur tussen management en ondergeschikten Demoralisering

Voorwaarden succesvolle regelgeving Zo veel mogelijk in overleg Belang en nut uitleggen Mogelijkheid om kritiek t.a.v. regels te communiceren Regels periodiek evalueren

Succesvolle regelgeving Voorwaarden Professionele houding Openheid Betrokkenheid Kritisch vermogen Integrale verantwoordelijkheid (binnen EN buiten de organisatie) Strategie als aanvulling op compliance

MVO-strategie voor intern management Uitgangspunten MVO-strategie voor intern management Uitgangspunten Duidelijkheid over: Eigen rol en eigen verantwoordelijkheden Onderlinge afhankelijkheid Onderlinge verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid voor externe stakeholders

MVO-strategie voor intern management Risico’s MVO-strategie voor intern management Risico’s (op basis van uitgangspunten) Vage beleidsstukken Individueel opvoeden Voorbeeldfunctie manager

Succesvol MVO-management Basis voor succesvol MVO-management Succesvol MVO-management Basis Realiseer de uitgangspunten door middel van structuur: Management Regels vertalen in verantwoordelijkheden Organisatiestructuur Communicatiestructuren Functieomschrijvingen en taakprocedures Stakeholding en corporate citizenship

Succesvol MVO-management Rapportage Plenaire sessies Werkvloer Luistervaardigheid Luisterkanalen Gedrag

Succesvol MVO-management Aandachtspunten Succesvol MVO-management 1. Management Aandachts-punten Analyse van managementcommunicatie Dialoogtraining Leiderschapstraining

Regels vertalen in verantwoordelijkheden Succesvol MVO-management 2. Regels vertalen in verantwoor-delijkheden Regels en procedures zijn er niet in de eerste plaats om integriteit te waarborgen, bedrijfsprocessen goed te laten verlopen en samenwerking te ordenen, maar… om werknemers in staat te stellen inzicht en greep te krijgen op hun eigen morele verantwoordelijkheden.

Succesvol MVO-management 2. Regels vertalen in verantwoorde-lijkheden Aandachtspunten Succesvol MVO-management 2. Regels vertalen in verantwoorde-lijkheden Aandachts-punten Regels bespreekbaar maken Verantwoordelijkheden expliciet maken (acties) Dilemmatraining

Organisatiestructuur Succesvol MVO-management 3. Organisatie-structuur Aangepast aan omgeving? Eilandenrisico? Onderlinge afhankelijkheden duidelijk? Bedrijfsprocessen duidelijk?

Succesvol MVO-management 3. Organisatie-structuur Aandachtspunten Succesvol MVO-management 3. Organisatie-structuur Aandachts-punten Procesanalyses versus functiescheidingen Gedeelde verantwoordelijkheden vs. ‘beslislocaties’/hiërarchie (wie beslist wat en voor wie?)

Communicatiestructuren Succesvol MVO-management 4. Communi-catiestructuren Bepalen communicatiegedrag Bepalen communicatie- en luistervaardigheid Bepalen openheid, betrouwbaarheid, integriteit

Succesvol MVO-management 4. Communi-catiestructuren Aandachtspunten Succesvol MVO-management 4. Communi-catiestructuren Aandachts-punten Analyse communicatiestructuren Analyse luisterstructuren Op welke manieren kunnen we elkaar kennen/van elkaar leren?

Functieomschrijvingen en taakprocedures Succesvol MVO-management 5. Functie-omschrijvingen en taakprocedures Onderlinge afhankelijkheden Taken als samenwerkingsprocessen

Succesvol MVO-management 5. Functie-omschrijvingen en taakprocedures Aandachtspunten Succesvol MVO-management 5. Functie-omschrijvingen en taakprocedures Aandachts-punten Onderlinge verantwoordelijkheid (relaties met collega’s) goed beschreven? Motiverende, inspirerende beschrijvingen of kale opsomming van taken/plichten? Verantwoordelijkheid voor samenleving/stakeholders beschreven?

Stakeholding en corporate citizenship Succesvol MVO-management 6. Stakeholding en corporate citizenship Klant- én maatschappijbewustzijn versterkt: Commitment intern en extern Integriteit Zingeving

Succesvol MVO-management 6. Stakeholding en corporate citizenship Aandachtspunten Succesvol MVO-management 6. Stakeholding en corporate citizenship Aandachts-punten Stakeholding In dienst van wie/wat werk ik, werken wij? Wat zijn onze ultieme ambities?

MOVE-scorecard MOVE-scorecard

Implementatie MOVE-scorecard Implementatie Benoemen van aandachtspunten; rubriceren binnen categorieën Terugkoppeling Benoemen (via steunpunten) van acties en core values Terugkoppeling: core values en acties communiceren Implementatie

Terugkoppeling: rapportage en communicatie (wie gaat wat doen) MOVE-scorecard Implementatie Terugkoppeling: rapportage en communicatie (wie gaat wat doen) Meting, analyse, evaluatie Terugkoppeling: Rapportage en discussie Aanpassing Terugkoppeling: Rapportage en communicatie

Cyclisch implementatiemodel MOVE-scorecard Implementatie Cyclisch implementatie-model