MVO en intern management College 6
MVO en intern management ‘Het verantwoord organiseren en inrichten van zorg in de structuur van een organisatie en de bedrijfsprocessen.’
Doelstellingen Kwaliteitsverbetering en rendementsverhoging MVO intern management Doelstellingen Kwaliteitsverbetering en rendementsverhoging Ruimte geven aan eigen verantwoordelijkheid Stimuleren van integriteitsbewaking en risicobeheersing Versterking van sfeer (welbevinden) Versterking van motivatie en zingeving
Strategie: Compliance Bedrijfscode Beroepscode Gedragscode Adviserend of verplichtend
Voordelen compliance code Strategie Compliance Voordelen Houvast voor werkgever en werknemer Juridische zekerheid Imago
Nadelen compliance-code Strategie Compliance Nadelen Te weinig eigen verantwoordelijkheid Muur tussen management en ondergeschikten Demoralisering
Voorwaarden succesvolle regelgeving Zo veel mogelijk in overleg Belang en nut uitleggen Mogelijkheid om kritiek t.a.v. regels te communiceren Regels periodiek evalueren
Succesvolle regelgeving Voorwaarden Professionele houding Openheid Betrokkenheid Kritisch vermogen Integrale verantwoordelijkheid (binnen EN buiten de organisatie) Strategie als aanvulling op compliance
MVO-strategie voor intern management Uitgangspunten MVO-strategie voor intern management Uitgangspunten Duidelijkheid over: Eigen rol en eigen verantwoordelijkheden Onderlinge afhankelijkheid Onderlinge verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid voor externe stakeholders
MVO-strategie voor intern management Risico’s MVO-strategie voor intern management Risico’s (op basis van uitgangspunten) Vage beleidsstukken Individueel opvoeden Voorbeeldfunctie manager
Succesvol MVO-management Basis voor succesvol MVO-management Succesvol MVO-management Basis Realiseer de uitgangspunten door middel van structuur: Management Regels vertalen in verantwoordelijkheden Organisatiestructuur Communicatiestructuren Functieomschrijvingen en taakprocedures Stakeholding en corporate citizenship
Succesvol MVO-management Rapportage Plenaire sessies Werkvloer Luistervaardigheid Luisterkanalen Gedrag
Succesvol MVO-management Aandachtspunten Succesvol MVO-management 1. Management Aandachts-punten Analyse van managementcommunicatie Dialoogtraining Leiderschapstraining
Regels vertalen in verantwoordelijkheden Succesvol MVO-management 2. Regels vertalen in verantwoor-delijkheden Regels en procedures zijn er niet in de eerste plaats om integriteit te waarborgen, bedrijfsprocessen goed te laten verlopen en samenwerking te ordenen, maar… om werknemers in staat te stellen inzicht en greep te krijgen op hun eigen morele verantwoordelijkheden.
Succesvol MVO-management 2. Regels vertalen in verantwoorde-lijkheden Aandachtspunten Succesvol MVO-management 2. Regels vertalen in verantwoorde-lijkheden Aandachts-punten Regels bespreekbaar maken Verantwoordelijkheden expliciet maken (acties) Dilemmatraining
Organisatiestructuur Succesvol MVO-management 3. Organisatie-structuur Aangepast aan omgeving? Eilandenrisico? Onderlinge afhankelijkheden duidelijk? Bedrijfsprocessen duidelijk?
Succesvol MVO-management 3. Organisatie-structuur Aandachtspunten Succesvol MVO-management 3. Organisatie-structuur Aandachts-punten Procesanalyses versus functiescheidingen Gedeelde verantwoordelijkheden vs. ‘beslislocaties’/hiërarchie (wie beslist wat en voor wie?)
Communicatiestructuren Succesvol MVO-management 4. Communi-catiestructuren Bepalen communicatiegedrag Bepalen communicatie- en luistervaardigheid Bepalen openheid, betrouwbaarheid, integriteit
Succesvol MVO-management 4. Communi-catiestructuren Aandachtspunten Succesvol MVO-management 4. Communi-catiestructuren Aandachts-punten Analyse communicatiestructuren Analyse luisterstructuren Op welke manieren kunnen we elkaar kennen/van elkaar leren?
Functieomschrijvingen en taakprocedures Succesvol MVO-management 5. Functie-omschrijvingen en taakprocedures Onderlinge afhankelijkheden Taken als samenwerkingsprocessen
Succesvol MVO-management 5. Functie-omschrijvingen en taakprocedures Aandachtspunten Succesvol MVO-management 5. Functie-omschrijvingen en taakprocedures Aandachts-punten Onderlinge verantwoordelijkheid (relaties met collega’s) goed beschreven? Motiverende, inspirerende beschrijvingen of kale opsomming van taken/plichten? Verantwoordelijkheid voor samenleving/stakeholders beschreven?
Stakeholding en corporate citizenship Succesvol MVO-management 6. Stakeholding en corporate citizenship Klant- én maatschappijbewustzijn versterkt: Commitment intern en extern Integriteit Zingeving
Succesvol MVO-management 6. Stakeholding en corporate citizenship Aandachtspunten Succesvol MVO-management 6. Stakeholding en corporate citizenship Aandachts-punten Stakeholding In dienst van wie/wat werk ik, werken wij? Wat zijn onze ultieme ambities?
MOVE-scorecard MOVE-scorecard
Implementatie MOVE-scorecard Implementatie Benoemen van aandachtspunten; rubriceren binnen categorieën Terugkoppeling Benoemen (via steunpunten) van acties en core values Terugkoppeling: core values en acties communiceren Implementatie
Terugkoppeling: rapportage en communicatie (wie gaat wat doen) MOVE-scorecard Implementatie Terugkoppeling: rapportage en communicatie (wie gaat wat doen) Meting, analyse, evaluatie Terugkoppeling: Rapportage en discussie Aanpassing Terugkoppeling: Rapportage en communicatie
Cyclisch implementatiemodel MOVE-scorecard Implementatie Cyclisch implementatie-model