Naar een nog professionelere Handhaving in Limburg Evert Steynebrugh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
Integrale handhaving en Wabo!
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Shared service STAP 2011 toekomstperspectief Stap.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Platform Toezicht Bodem, 16 november Kwaliteit van het bodemtoezicht Chris Smit Coördinator handhaving Reststoffen en Bodem.
Bestuursakkoord Water
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
Landelijke LEA-conferentie
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Implementatie Normblad 8002
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Doelen Soorten vormgeving.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Doorwerking van het Ruben Spek Projectleider.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Kaders portefeuillestrategie Eigen Haard Bijeenkomst Alert, 12 november 2015.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Certificering van assetmanagement
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
Opvang van vluchtelingen (Inter)nationaal probleem en lokale bijdrage Jan W. Brenninkmeijer Burgemeester.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
De Omgevingswet Hilde Donker
Draagvlak voor beleidsvisie Geluid Regiegroep Geluid (samenwerkingsverband van gemeenten, Provincie, GGD’s en KvK, ………) Noodzaak herijking aanpak Beleidsvisie.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Organisatie en Infrastructuur
Regio Utrecht Transitieteam Utrecht, 7 maart 2013, te Amersfoort
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Routekaart verbreed GRP
Ambtelijk Waterpanel Limburg
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Innovaties Waterschap Vallei en Veluwe
Het E-depot van Rotterdam
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Naar een nog professionelere Handhaving in Limburg Evert Steynebrugh

Items  Introductie  Bepaling positie  Vaststellen van knelpunten  Bepalen oplossingsrichtingen  Het proces  De invulling van de regiefunctie  De review  Resultaten proefreviews  samenvatting

Introductie  Periodiek bepalen positie t.a.v  Werkplan  Coalitieprogramma  Thema (Veilig leven in Limburg)  Bedrijfsmatige ontwikkelingen

Afdelingstaakstelling-ambities Eerste lijnstaak: Uitvoeren scenario 4 Sturen op effect Speerpunt buitengebied Monitoring – Onderzoek Coalitie-akkoord/Regie Goede handhavingsinfrastructuur Faciliteren (SEPH)

Positie (1) Eerstelijns Handhaving (uitvoeren scenario 4) - structureel Sturen op effect (normconform gedrag) - structureel Speerpunt buitengebied (samenwerking wbl en rws) haalbaar Monitoring – Onderzoek (klantentevredenheid) - structureel Adequate handhavingsinfrastructuur (50% gemeenten adequaat)

Positie (2) 50% gemeenten adequaat. Ingrijpen is noodzakelijk (irt coalitieprogramma)  Sturing:  Wettelijk instrument komt per beschikbaar Draagvlak gemeenten is/wordt probleem.  Zoeken naar alternatief (onconventioneel)

Naar een professionele Handhaving Alternatief: Handhavingdienst Limburg waarin opgaan: PL afd HM (exclusief regiefunctie (1-2 fte) = ca 85 fte SEPH (als afstemmingsgremium/secr BPMO) Wbl sector handhaving en waterlaboratorium Gemeenten die dat vrijwillig doen (2005) Gemeenten die daartoe zijn aangewezen door GS (2006)

De infrastructuur

Voordelen Alternatief voor gemeenten (maximaal draagvlak) Zicht op realiseren van infrastructuur en grip op het proces Kosten voor de burger minimaal

Aandachtpunten  Bestuur (GS, DB waterschappen en B&W) blijven op dossierniveau sturen  Koppeling met vergunningverlening en beleid noodzakelijk  Draagvlak medewerkers irt rechtspositie.

De invulling van de regiefunctie  Medio 2004 regiodialoog  Ambtelijk  Bestuurlijk Zicht op de handreiking “aanwijzingen”. Wensen van VNG Toetsen individuele gemeenten Conclusie:  Toetsen op systeemnivo  Accent op de praktijk (geen pure documenttoets)  Heldere spelregels

De invulling van de regiefunctie (2)  De handreiking is vastgesteld als beleidsregel (IPO)  De uitwerking van de handreiking is vastgesteld beleid (verzoek VNG).  Het instrument van toetsen is drieledig:  De resultaten van de eindmeting (incl verificatie)  De vrom brede gemeente-onderzoeken  Eigen onderzoek door de regisseur (47 in 6 maanden) Eigen onderzoek regisseur -> review

procesbeoordeling:

Werkwijze  Strategisch nivo (management)  Doelstellingen / probleemanalyse / restrisico / middelen / monitoring / demming circle / kaders  Tactisch nivo (beleidsadviseur / jurist)  Instrumenten / (werk)plannen / rapportages / procesbeheersing / doorwerking strategische doelen.  Operationeel nivo (Toezichthouder / BOA)  Competenties / procesborging / protocollen /toetsen aan dossiers of bedrijfsinformatie  NB. Er wordt telkens “geschakeld” ivm consistentie- onderzoek

Beoordeling  Minor non conformity  Vaak eenvoudig te corrigeren zoals  Procedures schrijven of vaststellen  SYSTEEM WERKT IN DE PRAKTJK!  => ambtelijk briefje  Major non conformity (zelf-herstelbaar)  DEMMING CIRCLE NIET GESLOTEN!  HH organisatie kan eea binnen redelijke termijn corrigeren  => Brief met termijnstelling (wat formeler)  Major non conformity (niet zelf-herstelbaar)  Start proces beleidsregels limburg

Proefreviews  Waterschapsbedrijf Limburg  Kost een volle dag (2 medewerkers)  Het gehele systeem is doorgelicht  Levert voor de HH organisatie herkenbaar beeld  Geen non-conformities  Wel aandachtspunten (potentiele risico’s) Gemeente Maastricht  Slechts inrichting gebonden taken getoetst (1 afdeling)  Zeer sterk ontwikkeld operationeel nivo  In de sector geluid gesloten demming circle  Andere sectoren niet (strategie / tactisch nivo niet verifieerbaar. => Major NC (herstelbaar)

Samenvatting  Aanleiding / positie provincie  Een blik op de gewenste HH infrastructuur  De invulling van de regiefunctie in dat licht  Het instrument Review  Minor /major NC’s  De resultaten van de proefreviews Vragen / suggesties / opmerkingen