Naar een nog professionelere Handhaving in Limburg Evert Steynebrugh
Items Introductie Bepaling positie Vaststellen van knelpunten Bepalen oplossingsrichtingen Het proces De invulling van de regiefunctie De review Resultaten proefreviews samenvatting
Introductie Periodiek bepalen positie t.a.v Werkplan Coalitieprogramma Thema (Veilig leven in Limburg) Bedrijfsmatige ontwikkelingen
Afdelingstaakstelling-ambities Eerste lijnstaak: Uitvoeren scenario 4 Sturen op effect Speerpunt buitengebied Monitoring – Onderzoek Coalitie-akkoord/Regie Goede handhavingsinfrastructuur Faciliteren (SEPH)
Positie (1) Eerstelijns Handhaving (uitvoeren scenario 4) - structureel Sturen op effect (normconform gedrag) - structureel Speerpunt buitengebied (samenwerking wbl en rws) haalbaar Monitoring – Onderzoek (klantentevredenheid) - structureel Adequate handhavingsinfrastructuur (50% gemeenten adequaat)
Positie (2) 50% gemeenten adequaat. Ingrijpen is noodzakelijk (irt coalitieprogramma) Sturing: Wettelijk instrument komt per beschikbaar Draagvlak gemeenten is/wordt probleem. Zoeken naar alternatief (onconventioneel)
Naar een professionele Handhaving Alternatief: Handhavingdienst Limburg waarin opgaan: PL afd HM (exclusief regiefunctie (1-2 fte) = ca 85 fte SEPH (als afstemmingsgremium/secr BPMO) Wbl sector handhaving en waterlaboratorium Gemeenten die dat vrijwillig doen (2005) Gemeenten die daartoe zijn aangewezen door GS (2006)
De infrastructuur
Voordelen Alternatief voor gemeenten (maximaal draagvlak) Zicht op realiseren van infrastructuur en grip op het proces Kosten voor de burger minimaal
Aandachtpunten Bestuur (GS, DB waterschappen en B&W) blijven op dossierniveau sturen Koppeling met vergunningverlening en beleid noodzakelijk Draagvlak medewerkers irt rechtspositie.
De invulling van de regiefunctie Medio 2004 regiodialoog Ambtelijk Bestuurlijk Zicht op de handreiking “aanwijzingen”. Wensen van VNG Toetsen individuele gemeenten Conclusie: Toetsen op systeemnivo Accent op de praktijk (geen pure documenttoets) Heldere spelregels
De invulling van de regiefunctie (2) De handreiking is vastgesteld als beleidsregel (IPO) De uitwerking van de handreiking is vastgesteld beleid (verzoek VNG). Het instrument van toetsen is drieledig: De resultaten van de eindmeting (incl verificatie) De vrom brede gemeente-onderzoeken Eigen onderzoek door de regisseur (47 in 6 maanden) Eigen onderzoek regisseur -> review
procesbeoordeling:
Werkwijze Strategisch nivo (management) Doelstellingen / probleemanalyse / restrisico / middelen / monitoring / demming circle / kaders Tactisch nivo (beleidsadviseur / jurist) Instrumenten / (werk)plannen / rapportages / procesbeheersing / doorwerking strategische doelen. Operationeel nivo (Toezichthouder / BOA) Competenties / procesborging / protocollen /toetsen aan dossiers of bedrijfsinformatie NB. Er wordt telkens “geschakeld” ivm consistentie- onderzoek
Beoordeling Minor non conformity Vaak eenvoudig te corrigeren zoals Procedures schrijven of vaststellen SYSTEEM WERKT IN DE PRAKTJK! => ambtelijk briefje Major non conformity (zelf-herstelbaar) DEMMING CIRCLE NIET GESLOTEN! HH organisatie kan eea binnen redelijke termijn corrigeren => Brief met termijnstelling (wat formeler) Major non conformity (niet zelf-herstelbaar) Start proces beleidsregels limburg
Proefreviews Waterschapsbedrijf Limburg Kost een volle dag (2 medewerkers) Het gehele systeem is doorgelicht Levert voor de HH organisatie herkenbaar beeld Geen non-conformities Wel aandachtspunten (potentiele risico’s) Gemeente Maastricht Slechts inrichting gebonden taken getoetst (1 afdeling) Zeer sterk ontwikkeld operationeel nivo In de sector geluid gesloten demming circle Andere sectoren niet (strategie / tactisch nivo niet verifieerbaar. => Major NC (herstelbaar)
Samenvatting Aanleiding / positie provincie Een blik op de gewenste HH infrastructuur De invulling van de regiefunctie in dat licht Het instrument Review Minor /major NC’s De resultaten van de proefreviews Vragen / suggesties / opmerkingen