Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Joke Jansen voorzitter HBO-I
Het is vandaag Girlsday!
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Het veranderend landschap in het MBO
Taal en rekenen in het mbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Economie, juni 2013.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Presentatie schoolsysteem
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Kwalificatiestructuur mbo
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Welkom.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Studietaak De studietaak staat centraal
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Associate degree en MBO-HBO
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i speler in het HBO-ICT onderwijsveld Joke Jansen voorzitter.
Intersectoraal Klas 3.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Mijn opleidingsbeeld.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
OUDERAVOND 2TL dinsdag 19 januari AGENDA Keuzevakken Sectoren en verplichte vakken cambiumtl.dedecaan.net Keuzeweb.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Digitaal nakijken met Turnitin
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Competentie gericht onderwijs
WELKOM.
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002

Joep Swagemakers Accountmanager ICT Stichting ECABO Loket MBO-ICT Jeroen Mulder Adviseur ICT Stichting ECABO Loket MBO-ICT

U hoopt hier vandaag meer te weten te komen over competenties?

Wij ook!

Inhoud Workshop  Van eindtermen naar competenties  Competentiepilot sector ICT  Competenties ICT-beheerder  Discussie a.d.h.v. opdrachten en stellingen

Van eindtermen naar competenties  Wending naar kerncompetenties (ACOA)  MBO Taskforce ICT (deelproject 1)  Kenmerken van competenties  samenhangend geheel van vaardigheden, attitudes, kennis en inzichten  duurzaam, transparant en generiek  Verwachte voordelen  Consequenties

Verwachte voordelen: duurzaamheid  Duurzaamheid van de op competenties gerichte kwalificatiestructuur  Vergroting draagvlak bedrijfsleven  De op competenties gerichte ICT Kwalificatiestructuur geeft meer mogelijkheden binnen nieuwe onderwijsvormen  Duurzaamheid in de communicatie met andere organisaties (zoals EXIN en NGI) die ook met competenties bezig zijn. We spreken dezelfde taal!

Consequenties  Kerntaken uit het beroep staan centraal  Integratie van vakken  Extra dimensies: attitudes, leer- en burgerschapscompetenties  Andere wijze/betekenis van toetsen: geschiktheid voor beroep en loopbaan

COLO Competentie Pilot  Kleinschalig arbeidsmarktonderzoek (MBO Taskforce ICT)  Formulering van kerntaken  Toetsing van kerntaken middels arbeidsmarktonderzoek  Verschillende methodieken t.b.v. competentie-ontwikkeling  ICT kiest voor COLO-methodiek  Vaststellen kerntaken door bedrijfsleven  Verrijking tot VAKI’s door zowel bedrijfsleven als scholingsveld  Formuleren competenties en VAKI-tabel  Commissie Verbreding ICT  Toetsing bij bedrijfsleven en scholingsveld  Grootschalige toetsing middels arbeidsmarktonderzoek

De competenties van de ICT-beheerder middenkaderopleiding niveau 4

ARBEIDSMARKT Ontwikkelen van informatiesystemen Beheren van informatiesystemen Inrichten en aansturen van een servicedesk Ontwikkelen en onder- houden van embedded systemen HBO TI Implementeren van informatiesystemen HBO BI Ontwikkelen en onder- houden van applicaties HBO I

Discussie

denkt met u mee Loket MBO ICT

 Nieuws  Eindtermdocumenten  Servicedocumenten  Publicaties en persberichten  Agenda  Discussie  Projecten  FAQ  Aanbod ICT-opleidingen per ROC

Loket MBO ICT  Meer informatie n.a.v. uw bezoek aan de site  Direct contact met de verantwoordelijken  Antwoorden op uw vragen middels 1 aanspreekpunt  Advies voor zowel bedrijfsleven als scholingsveld  Nieuwe uitdagingen

Veel succes en tot ziens