Raamwerk rekenen/wiskunde mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

L&B in het MBO.
Taal en rekenen in het mbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Welkom.
Drieslag functioneel rekenen
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Fronter als e-portfolio
Nederlands en vakleer samen in de BPV
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Ex Examenprofiel als maatvoering
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Raamwerk rekenen/wiskunde mbo 4 april 2008 monica wijers kernteam raamwerk rekenen/wiskunde

Rekenen/wiskunde in beroepen ?! Roept u maar! in uw eigen beroep…….. in het beroep administrateur all round metselaar agrarisch ondernemer apothekersassistent autotechnicus video fotograaf www.beroepenbank.nl/content_video_gr.jsp?id=2289 agrarisch ondernemer www.beroepenbank.nl/content_video_gr.jsp?id=2261

Rekenen/wiskunde overzicht Tijd plannen, bijhouden Rekenen met procenten Meten en wegen Productinformatie lezen en gebruiken Mengen, verdunnen, Tekening lezen Hoeveelheden berekenen …

Waar staat dat dan? KSE/KSB? Kwalificatiedossiers?

Apothekersassistente

dossier 2007/2008

Wat valt op? Grote verschillen tussen dossiers Rekenen/wiskunde vaak impliciet Zorgen: Bij ‘exacte/technische’ opleidingen: rekenen/ wiskunde verdwijnt Bij ‘zorg’ en ‘sociale’ opleidingen: rekenen/wiskunde is verzwaring (blokkade) Media en politiek: ze kunnen niet meer rekenen

Raamwerk rekenen/wiskunde mbo 12

Raamwerk rekenen/wiskunde Om rekenen/wiskunde zichtbaar te maken Om communicatie te vergemakkelijken (het is niet altijd makkelijk: ‘in een beroepsopleiding praten over theorie’) Het gaat om het gebruiken en toepassen van rekenen/wiskunde

Versie 0.9 http://www.fi.uu.nl/mbo/raamwerkrekenenwiskunde/

15

Opdrachtgever GPM 16

voorbeeld: rij X2 17

voorbeeld: kolom

vulling cellen Globaal niveau: ‘een zin’ Detailleren volgens vast format Detaillering is voorbeeldmatig, geen afstreeplijst Vaardigheid één zin Deelvaardigheden verschillende zinnen Voorbeelden/Situaties voorbeelden Achterliggende wiskunde wiskunde erachter 19

20

Rekenen/wiskunde in llb

Beheersingsniveaus voor burgerschap - voorstel

‘Burgerschapsniveau’ rekenen/wiskunde Kan hoger of lager zijn dan niveau in dossier Aan werken in kerntaken burgerschap Kale vaardigheden of toegepast? (Centrale) examinering of toetsing? Onderwijs én examinering: het document Leren, Loopbaan en Burgerschap maakt deel uit van het onderwijs én de examinering. In dit opzicht wijkt de status van het document dus niet af van die van Leren en Burgerschap, verbonden aan de eerste generatie kwalificatieprofielen met het oude format.

Expertgroep doorlopende leerlijnen taal en rekenen Verwijst naar raamwerk Burgerschapsniveau afgestemd 2F Onderhoudsverplichting (rekenen op vmbo verplicht) Genuanceerd wb niveaus rekenen/wiskunde mbo

Centrale examinering taal en rekenen ?

Rekenen/wiskunde in de kwalificatiedossiers

Beheersingsniveaus voor beroepskwalificaties

Niveaus vaststellen Hoe stel ik het rekenwiskunde profiel (niveau) vast? Noteer zo concreet mogelijk welke reken/wiskundige kennis en vaardigheden in welke (beroeps)taak nodig zijn. Match dit met kolom en rij uit raamwerk, gebruik mn de subvaardigheden en de voorbeelden – let op buren (verticaal) ! Andersom kan ook: blader door raamwerk, herken vb en pas toe Taak van KBB & Colo

Middenkader Bouw en Infra

De middenkaderfunctionaris bouw/ middenkaderfunctionaris infra/ middenkaderfunctionaris landmeetkunde stelt de hoeveelheden vast die nodig zijn om het product te realiseren. Hij rubriceert de hoeveelheden in aantallen en eenheden met waar nodig specificatie. De middenkaderfunctionaris bouw/ middenkaderfunctionaris infra maakt een koppeling van besteksposten of activiteiten met uren, middelen en materieel. ________________________________________________________________ Bouwtijd en planning Kostenramingen Uittrekken van hoeveelheden Relatie tijd en geld en kwaliteit Verrekenbare hoeveelheden CAD 2D en 3D tekenen Perspectieftekenen Projectietekenen Statica, bouwfysica Berekeningen, software en tabellen

Hoe verder met het raamwerk rekenen/wiskunde?

Implementatie raamwerk (1) Samen met ROC’s en Kenniscentra

Implementatie raamwerk (2) Samen met opleidingen Uitwerken beheersingsniveaus Reken/wiskundebeleid Inrichting onderwijs Rol docenten Toetsing Intake Onderwijsmateriaal ..... Leerlijnen Relatie met LLB ....

Implementatiescenario’s Beoogde resultaten Reken Handreikingen Implementatiescenario’s Versie 1.0

Implementatiescenario’s Aanpak Reken Handreikingen Implementatiescenario’s Validatie Versie 1.0 Pilots Resultaten

Veelgestelde vragen

Integratie vs apart vak Integratie kan, mits …… Rekenen/wiskunde zichtbaar gemaakt Heldere standaarden en ‘op niveau’ aanwezig Beoordeelbaar (stelt ook eisen aan beoordelaars) Soms (ook) nodig: Basiskennis en vaardigheden ‘ophalen’ Ondersteunend traject (individueel?) Doorstroomtraject Is in eerste instantie zaak van opleiding

Docenten rekenen/wiskunde Zijn er docenten rekenen/wiskunde nodig? Afhankelijk van onderwijsmodel Als experts binnen opleidingsteam Als beoordelaars van rekenen/wiskunde in beroepstaken Als ontwerpers van rekenen/wiskunde in beroepstaken …..

Les- en toetsmateriaal Is er (nieuw) materiaal nodig? Hangt af van huidige situatie op opleiding 24 cellen = 24 modulen lijkt niet passend Onderhoud kan (deels) via gebruiken Opfrissen en remediëren Doorstroommodules Goede voorbeelden van geïntegreerde beroeps- en burgerschapstaken wenselijk …….

Burgerschap en beroep Wat als het ene niveau hoger uitkomt dan het andere? Hoogste telt, maar……. Soms toch van iets beide nodig Kan het geïntegreerd? Ja, in beroepstaken, mits zichtbaar gemaakt Ja, in burgerschapstaken bijv. ‘gezonde burger’

slot raamwerk staat online, interactief en pdf (download) contactgegevens: v.jonker@fi.uu.nl