Risicocommunicatie Zelfredzaamheid als motor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Startconferentie 25 maart 2010
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Edushock leerfestival
Evaluatie van mentorprojecten
Relaties en seksualiteit
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Ondernemen in de praktijk
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De website
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Jaar van transport en veiligheid
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Informele zorg in de wijk
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Marketing Werkgroep 6.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Het is volbracht … Tegen zombies & plaaggeesten ! - VYA 18 mei
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Goed rioolgebruik: de lokale campagnes van gemeenten en waterschappen Isabelle Wasmus, projectmanager.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Welkom op onze thema-avond
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&

Ons doel Bestaande en nieuwe cliënten en hun mantelzorgers tijdig en goed laten weten waar ze aan toe zijn. Inwoners van Lelystad correct en laagdrempelig.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Met handen en voeten geloven 1
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Preek Jakobus 2:
Situatie 1 Ik ben iemand die graag zelfstandig blijft, maar heel veel informatie over de veranderingen gaat tegenwoordig met de computer en ik heb geen.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Veerkracht Meer dan zelfredzaamheid Marcel Matthijsse Msc Strategisch Beleidsadviseur Veiligheidsregio Zeeland.
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Niets is wat het lijkt.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Dwang en drang in Amsterdam Rol en positionering gecertificeerde instellingen en RvdK.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Welkom op onze thema-avond
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
informatie over het project
Campagne taalvaardigheid
Resultaatgericht Samenwerken
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Transcript van de presentatie:

Risicocommunicatie Zelfredzaamheid als motor K. Goedhart (Gemeente Amsterdam), Barry van ’t Padje (Brandweer Amsterdam-Amstelland) Onderdeel van het project: Benutten en versterken van zelfredzaamheid & redzaamheid - Een wijkgerichte aanpak i.o.v. Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

Probleem Nederlanders bereiden zich in beperkte mate voor op fysieke risico’s. Inspanning weegt niet op tegen voordeel Onvoldoende of onbekend aanbod Afstandelijke communicatie Voelen geen verantwoordelijkheid

Projectdefinitie Risicocommunicatie Een buurtgerichte publiekscampagne om mensen te bewegen en te inspireren hun kennis en vaardigheden te vergroten, afspraken te maken en spullen te kopen zodat zij fysiek gevaarlijke situaties beter kunnen voorkomen en beheersen. Kernboodschap “In Nederland hebben we het allemaal goed voor elkaar. Toch kan er van alles gebeuren. Ook in Amstelveen. Helaas kunnen hulpdiensten niet direct helpen en dus ben je eerst op jezelf en elkaar aangewezen. Weet jij wat je moet doen als zich een noodsituatie voordoet?”

Strategie - ‘brengen en halen’ Van aanbod- naar vraaggericht Perceptieonderzoek burgers, gelijkwaardige relatie burgers en overheid. Dus van ZEGGEN: ‘Doe dit’ naar VRAGEN: ‘Wat zou je (willen) doen?’ Achtertuincommunicatie Fysiek in de buurt, laagdrempelig, integratie kleine en grote risico’s. M.a.w. van ‘Ver van mijn bed’ naar ‘Dichtbij; in huis en directe omgeving’ Netwerkbenadering Samenwerking van organisaties, bundelen van middelen, een afzender, gebruik van lokale en sociale netwerken.

Voorwaarden Onderzoek - nulmeting en effectmeting project - Questionaires Campagneconcept Wat doe je? - prikkelende en nuchtere tone of voice - eenvoudig en realistisch taalgebruik - concreet handelingsperspectief

Middelen Website www.watdoeje.nl Mailpack ism partners (Het Rode Kruis), de Noodeditie (themabijlage Amstelveens Nieuwsblad), advertenties, spandoeken, posters, folders, media-aandacht (PR) Risicocafé Cursussen: Wat doe je in nood? Urban survival, EHBO etc Reactie Maarten G in de Echo: Maandag 15 maart 2010 18:32 uur Goed om eens aandacht aan te schenken. Ik heb begin dit jaar een ongeval met zwaar letsel zien gebeuren en (zonder mezelf meteen op de borst te kloppen) ik was de enige die iets deed, ik denk dat veel mensen niet weten wat ze moeten doen en dat als excuus gebruiken om niets te doen, of iets hebben van 'er komt toch wel iemand anders helpen'.

Resultaten 21% van de respondenten zegt voorbereid te zijn. Vooraf was dat 13% (stijging van 61%). Respondenten zien na de campagne meer verantwoordelijkheden voor zichzelf dan eerst. 26% van de respondenten heeft nu informatie over mogelijke noodsituaties in zijn buurt. Voorheen was dat 18% Met een stijging van 7% zegt nu 26% van de respondenten te weten wat te doen tijdens een noodsituatie. 1811 unieke bezoekers van www.watdoeje.nl in de campagneperiode. Men leest gemiddeld 8 pagina’s en blijft meer dan 6 minuten op de site.

Conclusie Gebruik Wat doe je? als regionaal concept voor de risico-communicatie met burgers. Het is flexibel, concreet en lokaal. De resultaten op zelfredzaamheid en kennis over noodsituaties zijn bemoedigend. Risicocommunicatie, met zelfredzaamheid als motor, is meer dan informeren alleen maar vereist een actieve en dienstverlenende opstelling van de overheid. Zelfredzaamheid is doen.

Ontwikkeling Wat doe je? Nieuwe overkoepelende middelen (regionaal): lokale radio en tv Strategie ontwikkelen voor sociale media Risicocafé (flexibele content, doelgroepafhankelijk) Eisen sociale structuur in de buurt/gemeente

Vragen Zou je Wat doe je? in je eigen regio gebruiken? Zou je iets anders doen? Inspelen op angstgevoelens via realistische, beeldende informatie over risico’s?