Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delft Bouwt vrijdag 18 november Als denkoefening: “Met de Woonvisie als uitgangspunt, hoeveel woningen zijn nodig tot 2020?”
Advertisements

C R E A T I N G V A L U E ING Vastgoed Ontwikkeling B.V. Jac Vries Adjunct-directeur.
Terugblik 2010 – vooruitblik 2011 Vastgoedsociëteit Haaglanden | Kyocera Stadion | 14 april 2011.
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Bouwen en Wonen in Gouda
Woningmarktmonitor Haaglanden 2009 Sector Wonen, Stadsgewest Haaglanden.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Programma informatieavond Kromhout
1 november 2012 Kunnen corporaties nog investeren? Initiatieven om projecten te blijven realiseren Pierre Sponselee.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
ONDERWERPEN 23 JANUARI 2013: 1. Netwerkbijeenkomst Regionaal Parkeerbeleid 5 maart 2. Gerealiseerd Ketenmobiliteit Plannen/ Doelen Ketenmobiliteit.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
Kwaliteit van leven in Limburg
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
OV-fiets OVfiets Proces realisatie nieuwe huurlocaties
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Stimuleren van Stallingsvoorzieningen door de Stadsregio Amsterdam
EER Economische Effect Rapportage
LEIPZIG: CREATIEF & REALISTISCH Workshop Krimp, Symposium PBL, Rotterdam, 3 nov Letty Reimerink.
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
© Prof.dr Jouke van Dijk TxU-4, 29 april 2004 Evaluatie - 4 Hoogeveen, 29 april 2004 Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse Faculteit.
Prognose ontwikkeling jeugd tot 2030 in de provincie Groningen
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Openbaar Vervoer Agenda DS
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Spoorzone, ambitie-niveau
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Grubbenvorst Gesprek inwoners, dorpsraad, Wonen Limburg, Woonwenz
1 Fietsen met voorrang Vierjarenprogramma fiets Haaglanden Dick de Korte.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
vraaggericht woningmarkt onderzoek Maastricht
Wat is de Ladder voor Provincie Zuid-Holland?
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Programma Ruimte & Wonen
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam Aandachtspunten: StedenbaanPlus is een uitstekend platform om in gesprek te gaan en te blijven met partners zoals de Provincie Zuid-Holland, Stadsregio Rotterdam en NS. De Drechtsteden zitten hier als gelijkwaardige partner aan tafel StedenbaanPlus is het platform, waar binnen Zuid-Holland de afstemming tussen de ruimtelijke ontwikkeling en die van het OV plaatsvindt. Juist het in samenhang aanpakken en het ontwikkelen van Hoogwaardig OV en Ruimtelijke ontwikkelingen maakt onze regio economisch sterker en zorgt voor een betere bereikbaarheid. Onderwerpen als PHS (extra infrastructuur en herroutering goederen vervoer per spoor) zijn bij StedenbaanPlus in goede handen. Samen met de gemeenten in onze regio gaan we zaken die in het StedenbaanPlus plan staan realiseren zodat beter OV wordt bewerkstelligd en economische activiteiten worden aangezwengeld.

Doelstelling Verbeteren bereikbaarheid per (regionaal) OV in de Zuidvleugel Realiseren samenhangend netwerk van OV- verbindingen voor inwoners, werkers en bezoekers RO ontwikkelingen in samenhang met OV- bereikbaarheid Beïnvloeden van ruimtelijke keuzes

Aandachtsgebieden: Netwerkontwikkeling Ruimtelijke ontwikkeling Ketens en Knopen Productconcept Spoor Communicatie Uitleg: Netwerkontwikkeling: alle OV, nieuwe stations RO: woningen en kantoren Ketens en Knopen: fiets, P+R, sociale veiligheid, bereikbaarheid, kwaliteit Productconcept: R-net, concessies Spoor: PHS, aansluitingen met omliggende regio’s

Ontwikkeling in- en uitstappers trein Stedenbaanstations Gestage groei treinvervoer in 2009, ondanks stagnerende economie. In 2010 is er sprake van een lichte daling treinvervoer, onder invloed economische crisis, conform landelijk beeld.

Stedenbaan: kostendekkende frequentiesprong van 4x/u > 6x/u Versie obv inzichten aug11 Target = 100 2008 2009 2010 (obv realisatie) 2015 2020 (obv bouwprognose) Den Haag-Dordrecht Integraal Leiden-Dordrecht Leiden-Den Haag

Uitbreiding netwerk = uitbreiding invloedsgebied OV-gerelateerde verstedelijking in Zuid-Holland

Realisatie fietsenstallingen 2008 – 2010 Stedenbaanstations Doelstellingen Stedenbaan zijn ruimschoots gehaald (tot 2010 zijn 6200 plaatsen gerealiseerd).

Realisatie P+R – plaatsen Stedenbaanstations Stedenbaan-afspraken zijn slechts ten dele gerealiseerd. Schiedam Centrum (800 pl.) en Rotterdam Lombardijen (600 pl.) niet gerealiseerd door terughoudendheid markt.

Percentage groei woningvoorraad binnen invloedsgebied Stedenbaan (2005-2009) -20% 0 20% 40% 60% 80% 100% In de periode 2005-2009 is van de nieuwe woningen in gemeenten 45% in invloedsgebied Stedenbaan gebouwd!

Ontwikkeling aantal arbeidsplaatsen binnen invloedsgebied Stedenbaanstations Fluctuerend beeld ontwikkeling arbeidsplaatsen binnen invloedsgebied Stedenbaan. Lichte daling 2009 – 2010

Ambitie, plancapaciteit en prognose kantoren per regio binnen invloedsgebied. Stedenbaanstations Afname Plancapaciteit

Samenhang Verstedelijkingsprogramma en StedenbaanPlus 1 woningvraag 2020 in provincie Zuid-Holland 175.000 Stedenbaan Plus 20% woningen buitenstedelijk 35.000 60 % netto toevoeging 80.000 40 % Herontwikkeling 60.000 80 % woningen binnenstedelijk 140.000 Ten aanzien van Ruimtelijke Ontwikkeling in de Zuidvleugel is in het kader van de gebiedsagenda tussen Zuidvleugel en Rijk afgesproken dat 80% van de totale bouwopgave tot 2020 binnenstedelijk wordt gerealiseerd. De helft daarvan komt bij Stedenbaan stations. In het nieuwe programma gaat het niet alleen meer om de stations maar om alle OV-knooppunten. Wat gaan wij concreet doen? Wij gaan via onderzoek de relatie tussen OV- knooppunten in de Zuidvleugel en ruimtelijke ontwikkeling inzichtelijk maken. Het nationale beleid is tenminste 40% binnenstedelijk bouwen en vernieuwen, zodat er minder nieuwe uitleg nodig is en minder groene ruimte wordt opgeofferd In de Zuidvleugel is dat beleid versterkt opgenomen en is de inzet 80% binnenstedelijk. De helft daarvan (dus 40% van het totaal) komt op Stedenbaanlocaties. Voor kantoren geldt hetzelfde. Daarbij wordt bij Stedenbaan extra ingezet op locaties die goed met OV ontsloten zijn.

Samenhang Verstedelijkingsprogramma en StedenbaanPlus 2 VRAAG AANBOD Ten aanzien van Ruimtelijke Ontwikkeling in de Zuidvleugel is in het kader van de gebiedsagenda tussen Zuidvleugel en Rijk afgesproken dat 80% van de totale bouwopgave tot 2020 binnenstedelijk wordt gerealiseerd. De helft daarvan komt bij Stedenbaan stations. In het nieuwe programma gaat het niet alleen meer om de stations maar om alle OV-knooppunten. Wat gaan wij concreet doen? Wij gaan via onderzoek de relatie tussen OV- knooppunten in de Zuidvleugel en ruimtelijke ontwikkeling inzichtelijk maken. Het nationale beleid is tenminste 40% binnenstedelijk bouwen en vernieuwen, zodat er minder nieuwe uitleg nodig is en minder groene ruimte wordt opgeofferd In de Zuidvleugel is dat beleid versterkt opgenomen en is de inzet 80% binnenstedelijk. De helft daarvan (dus 40% van het totaal) komt op Stedenbaanlocaties. Voor kantoren geldt hetzelfde. Daarbij wordt bij Stedenbaan extra ingezet op locaties die goed met OV ontsloten zijn.

marktpositie StedenbaanPlus kantoren volgens STEC voorraad Zuid-Holland 13 mio m2/bvo SR 33 % voorraad leegstand 13% HR 6% voorraad leegstand 15% MH 4% voorraad leegstand 18% SH 50% voorraad leegstand 13% DS 6% voorraad leegstand 17% totale leegstand 1.8 mio plancapaciteit Zuid-Holland 3.8 mio m2/bvo SR plancap. 1 mio marktvraag 470.000 HR pc 400.000 marktvraag 70.000 marktpositie StedenbaanPlus MH pc 180.000 marktvraag 20.000 SH plancap 2 mio marktvraag 550.000 DS pc 270.000 marktvraag 40.000 Metropoolregio 1 mio

Regionale knooppunten stadsregio Rotterdam

Stadsregio Rotterdam Regionaal Strategische Agenda “80% van alle in de bestuursperiode 2010-2014 nieuw gebouwde woningen en kantoren liggen in de invloedssfeer van het hoogwaardig openbaar vervoer (metro, sneltram en HOV-bus), waarbij aansluiting bij de woonstrategie en passend bij de marktvraag belangrijk is.”

Overwegingen: Korting op BDU vraagt om extra aandacht voor bereikbaarheid/ketenfaciliteiten van grotere HOV locaties (‘Beter benutten’). Concentreren van verstedelijking rond HOV locaties is altijd goed voor het gebruik van OV. Draagt bij aan aantrekkelijke en bereikbare ontwikkellocaties