Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
….een korte presentatie
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Hoe word je een ster? *.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Communicatieproces .
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Interconnectie tussen de diverse gemeentelijke locaties in Tervuren
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatie in organisaties
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Presenteren en communiceren
Effectief communiceren
Leerstijlen KOLB SJM.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Communicatie & Relatie
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Programma Assistentendag April 2017
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 5e les.
Onderhandelen: een kunst apart
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Loskomen van taal Defusie.
Coaching.
Communicatie.
Basics over communicatie
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Communicatie 5e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Hoofdstuk 5 Communiceren
Transcript van de presentatie:

Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie Januari 2011

De verschillende dimensies van communicatie Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie De verschillende dimensies van communicatie Intrapersonele communicatie Interpersonele communicatie Intergroepscommunicatie Massacommunicatie Januari 2011

Intrapersonele communicatie Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Intrapersonele communicatie Binnen het individu Biochemisch: Zelfbesturing van het lichaam Psychologisch: Informatieverwerkingsproces waarnemen – denken – leren Beïnvloeding enkel psychologisch via mentale technieken, bv. Zelfspraak Rationeel-emotieve therapie (RET) Januari 2011

Vooral om aandacht te richten en te verbeteren Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Zelfspraak Vooral om aandacht te richten en te verbeteren Gedachteverandering via 5G-schema Rationeel-emotieve therapie (RET) ‘Als ik maar niet mis…’ ’Heb je er iets aan om dit te denken? Ga je daardoor beter sporten?’ ‘Neen’  vervanggedachte ABC: ‘Hoe kijkt de sporter tegen de gebeurtenis aan?’ Andere overtuiging  brengt reëel beeld van werkelijkheid Januari 2011

Interpersonele communicatie Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Interpersonele communicatie Januari 2011

Intergroepscommunicatie Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Intergroepscommunicatie Groepen en teams: onderscheid vervaagt Communicatiestructuren: 3-voudig effect Ervaren van eigen gedachten en feedbackmechanismen Eigen woorden en formuleringen hanteren om de gesprekspartner te bereiken Juist en representatief overbrengen van overtuiging en standpunten van de groep die men vertegenwoordigt Januari 2011

3-voudig effect van communicatiestructuren Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie 3-voudig effect van communicatiestructuren Leg uit waarom de HAKA een voorbeeld is van het 3-voudig effect van communicatiestructuren Januari 2011

Organisatiecommunicatiesysteem Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Organisatiecommunicatiesysteem Communicatiestromen Communicatiehinderpalen Rol van de communicatie in de bevelvoering Besluitvormingsprocessen Communicatie- en organisatiestructuur Januari 2011

Opwaarts Verticaal Formeel Diagonaal Informeel Horizontaal Neerwaarts Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communicatiestromen In jouw sportclub of in de relatie tussen jou en de sporter zijn communicatiestromen aanwezig. Geef voorbeelden van deze stromen en geef ze hier een plaats. Formeel Diagonaal Neerwaarts Opwaarts Horizontaal Verticaal Informeel Januari 2011

Massacommunicatie Groeperingsvormen Massacommunicatie Groep Team Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Massacommunicatie Groeperingsvormen Groep Team Menigte Publiek Massa Massacommunicatie Een boodschap tot potentieel iedereen laten doordringen Iedereen neemt de boodschap waar, maar is niet voor iedereen bedoeld. Januari 2011

Verbale communicatievormen Doelgericht communiceren Teken en betekenis Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communicatievormen Verbale communicatievormen Doelgericht communiceren Teken en betekenis Denotatie en connotatie Non-verbale communicatievormen Tekens Fysiek voorkomen Aanrakingsgedrag Tijdssystemen Gebruik persoonlijke ruimte Taal Januari 2011

Non-verbale communicatievormen Tekens Fysiek voorkomen Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Non-verbale communicatievormen Tekens Fysiek voorkomen Aanrakingsgedrag Taal Gebruik van persoonlijke ruimte Tijdssystemen Januari 2011

regulator Tekens Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Tekens regulator Januari 2011

Fysiek voorkomen Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Fysiek voorkomen Januari 2011

Aanrakingsgedrag Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Aanrakingsgedrag Januari 2011

Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Taal Januari 2011

Gebruik van persoonlijke ruimte Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Gebruik van persoonlijke ruimte Januari 2011

Tijdssystemen Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Tijdssystemen Januari 2011

Filmpke Verbale communicatievormen Non-verbale communicatievormen Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communicatievormen Welke communicatievormen herken je in volgend(e) filmfragment(en)? Verbale communicatievormen Non-verbale communicatievormen Filmpke Januari 2011

Communiceren om samenwerking te vergemakkelijken Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communiceren om samenwerking te vergemakkelijken Gericht luisteren naar sporters Communicatie bevorderen in een team Communicatie met een individu bevorderen Communiceren met ouders bevorderen Deze items worden praktisch en sporttakspecifiek behandeld in de specifieke module van Instructeur B / Trainer B Januari 2011

Gericht luisteren naar sporters In de praktijk Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Gericht luisteren naar sporters In de praktijk Aandachtgevend gedrag stellen Gevoelsreflecties geven Parafraseren Samenvatten Valkuilen Papegaaien Luistervalkuilen ‘Het belangrijkste in communicatie? Horen wat niet gezegd wordt!’ ‘There are those who listen, and those who wait to speak.’ Januari 2011

Communicatie bevorderen in een team Strategieën Teamoverleg Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communicatie bevorderen in een team Strategieën Teamoverleg Gerichtheid: doel-, taak- en beslissingsgericht Invoering en uitvoering Praktisch Valkuilen Communicatie met een individu bevorderen Informatie en advies geven Feedback Januari 2011

Communiceren met ouders bevorderen Bevestigen in hun rol Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communiceren met ouders bevorderen Bevestigen in hun rol Rekening houden met types Overgeëngageerde ouders Onverschillige ouders Januari 2011

Communiceren om te overtuigen Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communiceren om te overtuigen Dingen van mensen gedaan krijgen Door macht ‘Voordat alle rotzooi hier opgeruimd is, verlaat niemand het terrein!’ ‘Je bent te laat. De volgende premie houden we in!’ ‘Jij zit volgende match op de bank!’ Overtuigen Januari 2011

Overtuigen: Overtuigingsgericht communiceren Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Overtuigen: Overtuigingsgericht communiceren Denk na over de inhoud van de boodschap om ruis te verminderen: Geef feitelijke informatie Zorg voor een duidelijke expressie Zorg ervoor dat de ontvanger zich op zijn gemak voelt Vermijd stille hints en suggestieve formuleringen Januari 2011

of het om een bewuste of een onbewuste vorm van expressie gaat; Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Zakelijke aspect Schrijf een boodschap gericht aan je sporter of je team een eerste keer op zonder er al te veel bij na te denken. Schrijf dezelfde boodschap een tweede keer op en houd nu goed rekening met de hierboven vermelde richtlijnen om de ruis op de boodschap te verminderen. Geef aan waar en waarom je de formulering van je boodschap hebt aangepast. Expressieve aspect Geef twee situaties waarin je als coach (of waarin een willekeurige coach) een boodschap uitzendt en waarbij de coach een verschillende expressie hanteert om zijn sporter te overtuigen. Geef bij elke situatie aan: of het om een bewuste of een onbewuste vorm van expressie gaat; of de gebruikte expressievorm tot duidelijkheid of tot verwarring leidt. Relationele aspect Geef een voorbeeld van een communicatiesituatie tussen de coach en de sporter waarbij de boodschap wordt verstoord doordat de hiërarchie of de relatie tussen de coach en de sporter verhindert dat de sporter zich op zijn gemak voelt. Appellerende aspect Geef vanuit je eigen ervaring twee verschillende formuleringen van een boodschap die je aan je sporters meegeeft. De ene formulering is een expliciet appellerende boodschap, de andere een verborgen appellerende boodschap. (zoek voorbeelden die geen kopie zijn van het voorbeeld uit de tekst). Januari 2011

Denk na over de vorm van de boodschap om ruis te verminderen: Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Denk na over de vorm van de boodschap om ruis te verminderen: Houd je eigen doelen voor ogen Breng de aandacht van de ontvanger op jouw onderwerp Gebruik argumenten van je gesprekspartner Breng je boodschap duidelijk Blijf ter zake Vat samen Januari 2011

Overtuigen: Problemen oplossen Stap 1: Probleem? Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Overtuigen: Problemen oplossen Stap 1: Probleem? Stap 2: Wat is het doel achter het probleem? Stap 3: Eerste stap op weg naar het doel? ‘If you look at the problem, you’re going to miss the point.’ ‘Don’t miss the point, look at the goal!’ Januari 2011