Gedrag in organisaties, 10e editie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Deel 3 Groepen en teams.
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Risico’s en gevaren van techniek
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Arbeidstevredenheid en prestaties
Leiderschap.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Basisbegrippen van motivatie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Basisbegrippen van motivatie
Perceptie en individuele besluitvorming
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
Beslissen managen en macht
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Perceptie en individuele besluitvorming
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Macht en politiek Hoofdstuk 12

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Het begrip macht te definiëren en af te zetten tegen leiderschap. De vijf machtsbases te beschrijven en te onderscheiden. Negen tactieken om invloed te krijgen en de invloed ervan te beschrijven. Oorzaken en gevolgen van politiek gedrag te beschrijven Technieken om indruk te maken op iemand toe te passen De invloed van cultuur op opvattingen en politieke tactieken aan te tonen.

Macht Een vermogen van A om het gedrag van B zó te beïnvloeden dat B iets doet wat hij anders niet zou doen

Macht Het potentieel aanwezige vermogen hoeft niet geactiveerd te worden om effectief te zijn. Er is een afhankelijkheidsrelatie voor nodig.

Leiderschap en macht verschillen Verenigbaarheid van doelen. Macht vereist slechts afhankelijkheid, bij leiderschap moeten de doelen van leider en volgelingen enigszins overeenstemmen. Richting van invloed. Macht werkt in alle richtingen. Leiderschap werkt vooral met neerwaartse invloed naar volgelingen. Verschil in onderzoeksfocus. Bij leiderschap draait onderzoek vooral om stijl. Bij macht veelal om tactieken om gehoorzaamheid te verkrijgen.

Machtsbases Persoonlijke macht Formele macht Afgedwongen Expertise Beloning Legitieme Persoonlijke macht Expertise Referentie

Machtstactieken Legitimiteit Rationele overreding Inspirerend appel Consultatie Ruil Persoonlijk appèl Innemendheid Druk Coalities

Coalities Een informele groep die bijeen wordt gehouden door het actieve nastreven van een enkel doel. Er zit macht in het getal. Coalities willen zo groot mogelijk worden. Er zullen meer coalities gevormd worden als taken en middelen sterk interdependent zijn. Hoe routinematiger het werk, hoe sneller er een coalitie gevormd wordt.

Politiek gedrag De activiteiten die niet vereist zijn voor iemands officiële rol binnen de organisatie, maar die de verdeling van voor- en nadelen binnen de organisatie proberen te beïnvloeden.

Factoren die bijdragen aan politiek gedrag Individuele factoren: Self-monitoring Interne locus of control Grote behoefte aan macht

Factoren die bijdragen aan politiek gedrag Organisatiefactoren: weinig vertrouwen rolambiguïteit onduidelijke prestatiebeoordelingssystemen zero-sum beloning bij middelentoewijzing democratische besluitvorming sterke druk tot presteren hoge managers die hun eigenbelang dienen

Gevolgen van politiek gedrag Sterke bewijzen dat de perceptie van politieke spelletjes in de organisatie negatief gecorreleerd is aan werktevredenheid. Stress en angst op het werk nemen toe. Leidt tot lagere prestaties, zoals door de werknemers zelf aangegeven.

Defensief gedrag Inspanning vermijden Beschuldigingen vermijden Te sterk conformeren Zwarte piet doorspelen Je van de domme houden Rekken Aan het lijntje houden Beschuldigingen vermijden Bluffen Op safe spelen Rechtvaardigen Zondebok aanwijzen Verkeerde voorstelling van zaken geven Verandering vermijden Preventie Zelfbescherming

Technieken gebruikt bij impressiemanagement Wit voetje halen Uitvluchten Excuses Zelfpromotie Vleierij Gunsten Associatie

Ethische richtlijnen Vervormen van informatie om een gunstige indruk te wekken: is dit echt het risico waard? Weegt het nut van politiek gedrag op tegen schade aan anderen? Komen politieke activiteiten overeen met normen van eerlijkheid en rechtvaardigheid?