Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sales Management 8. Motivatie en Training.
culturen categoriseren: basiswaarden
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk V
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Persoonlijk worden.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
5 Werving en selectie.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Les 9 Gelijkstroomschakelingen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Een eigen persoonlijkheid
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Organisatiepsychologie les 1
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Time-Management Herken je tijdvreters!. Huisartspraktijk Als je als huisarts stress wilt krijgen dan moet je vooral………
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Aan te geven wat persoonlijkheid is en welke factoren bepalend zijn voor iemands persoonlijkheid. 2. De Myers-Briggs Type Indicator persoonlijkheidsmodel te beschrijven en de sterke en zwakke kanten ervan aan te geven 3. De hoofdkenmerken van het Big Five-model toe te lichten.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 4. De relevantie van persoonlijkheidskenmerken voor GiO aan te geven 5. Eindwaarden af te zetten tegen instrumentele waarden. De belangrijkste waarden van modern personeel op te sommen. Hofstedes 5 waardedimensies van landenculturen weer te geven.

Persoonlijkheid De combinatie van psychologische trekken die we gebruiken om iemand te classificeren en te beschrijven op basis van karakteristieken als rustig, passief, druk, agressief, et cetera.

Myers-Briggs Type Indicator Een van de wereldwijd meest gebruikte persoonlijkheidsmodellen Individuen worden geclassificeerd als Extroverted of Introverted (E of I), Sensing of Intuitive (S or N), Thinking of Feeling (T or F) en als Perceiving of Judging (J of P)

Extrovert versus Introvert Extroverte individuen zijn sociaal, spraakzaam en assertief Introverte individuen zijn verlegen en stil

Sensitief versus Intuitief Sensitieve types zijn praktisch en letten liever op details Intuïtieve mensen gaan af op onbewuste processen en kijken naar het ‘totaalbeeld’

Denken versus Voelen Denkende types pakken problemen aan met logisch denken en redeneren Gevoelsmensen gaan af op hun persoonlijke waarden en emoties

Oordelen versus Waarnemen Oordelende mensen houden graag de touwtjes in handen en willen een ordelijke, overzichtelijke wereld Waarnemende types zijn flexibel en spontaan

Het model van de Grote Vijf 1. Extraversie: hoeverre iemand zich op zijn gemak voelt in relaties met anderen 2. Inschikkelijkheid: de neiging zich te richten naar anderen 3. Nauwgezetheid: meetinstrument voor de betrouwbaarheid 4. Emotionele stabiliteit: meet iemands weerstand tegen stress 5. Openheid voor ervaring: betreft de interessesfeer en fascinatie voor nieuwe dingen

Persoonlijkheidskenmerken die GiO sterk beїnvloeden Zelfbeeld/Zelfevaluatie Self-monitoring Type A persoonlijkheid Proactieve persoonlijkheid

Persoonlijkheidskenmerken die GiO sterk beїnvloeden 1. Zelfbeeld/zelfevaluatie: a. Zelfbeeld: De mate waarin iemand zichzelf leuk en waardevol en effectief vindt. b. (Interne) locus of control: Het geloof dat je je lot in eigen hand hebt. 2. Self-monitoring: De mate waarin iemand het vermogen heeft om zich aan te passen aan externe, situatione factoren

Andere belangrijke persoonlijkheidskenmerken 3. Type A-persoonlijkheid: Onophoudelijk strijdend om steeds meer te bereiken. 4. Proactieve persoonlijkheid: Ondernemend, doorzettend, zien mogelijkheden.

Waarden Waarden zijn een stelsel van samenhangende overtuigingen. Waarden zeggen niet altijd iets over persoonlijkheid, en persoonlijkheid niet altijd over waarden. Inhoudelijk aspect: het is belangrijk. Intensiteit: hoe belangrijk is het.

Rokeach Value Survey

Waarden… … verschillen per generatie en cultuur.

Het kader van Hofstede Grote vs kleine machtsafstand Individualisme vs collectivisme Masculiniteit vs femininiteit Onzekerheidsvermijding Langetermijn- vs kortetermijnoriёntatie

Het GLOBE-kader

Theorie van persoonlijkheid en geschiktheid voor een baan Zes persoonlijkheidstypen – iemands werktevredenheid en neiging om van baan te veranderen hangt af van de mate waarin zijn persoonlijkheid past bij zijn werkomgeving

De zeshoek van relaties tussen persoonlijkheidstypen in de beroepssfeer

Gevolgen voor managers Persoonlijkheid: De baan, de werkgroep en de organisatie analyseren om vast te stellen welke persoonlijkheid past. Waarden: Behalve het vermogen, de motivatie en de ervaring is tevens het waardesysteem van een kandidaat belangrijk voor een functie.