Hoofdstuk 5 Integer leiderschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Auditen op succes waarderend auditen
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Menno Karres Lead Auditor
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Individuele besluitvorming
De fundamenten van de organisatiestructuur
5-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 5 Ethische richtlijnen ontwikkelen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright ©
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Oplossingsgericht coachen
Persoonlijk worden.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Integriteit in de praktijk
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Marketingcommunicatie en ethische kwesties
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
MVO en analyse van dilemma’s
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Wat willen we vandaag doen?
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Ethiek.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
College 2 7 stappenplan.
Aanvaarding en tolerantie
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Talent in Ontwikkeling
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Ethiek ,zorg en technologie
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
LOB zeven stappen naar succes
Een vergadering organiseren
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Onderzoek Morele kwesties
Vergadering Personeelsdienst
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Gedrag en cultuur toezicht bij de AFM Leren van fouten in de financiële sector Céline Christensen Nationaal Compliance Congres december.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Integer leiderschap Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Leerdoelen Je eigen ethische maatstaven ontwikkelen Het ethisch beleid van je organisatie analyseren Zakelijke situaties evalueren om te bepalen welke ethische stappen je moet ondernemen Een in ethisch opzicht positieve omgeving voor ondergeschikten scheppen

Wat is ethiek? Ethiek – de regels of principes van goed of fout gedrag

Waarom is ethiek belangrijk voor managers? Beslissingen van managers de maatstaf zijn voor ondergeschikten en de toon helpen zetten voor de organisatie in haar geheel

Waarom is ethiek belangrijk voor organisaties? Wandaden kunnen een organisatie te gronde te richten Reputatie van een organisatie Gedrag van managers tegenwoordig steeds kritischer gevolgd

Waarom nadenken over ethiek? Verbetert de kwaliteit van het leven op werk Een een ethische reputatie goed voor het bedrijf is

Hoe sterk is onze bedrijfsethiek? Succes is een valkuil! Het doel heiligt de middelen. Ethiek blijft vaak steken in mooie woorden. Voorbeeld is Shell. Maar is het bedrijf schuldig aan de dood van een Nigeriaanse actievoerder?

Ethische dilemma’s? Vaak gaat het niet om goed of slecht of eerlijk en oneerlijk. Maar om een keuze tussen twee goede dingen of het minste van twee kwaden

Waarom ethische vragen vaak moeilijker zijn dan ze lijken Vaak is er geen enkel ‘juist’ antwoord beschikbaar Er zijn geen eenvoudige antwoorden De meningen verschillen als je voor een ethisch dilemma staat

Hoe zul je je eronder voelen? (Peale en Blanchard) Is het legaal? Is het evenwichtig? Hoe zal ik erdoor tegen mezelf aankijken?

Factoren die het ethisch gedrag van de manager beïnvloeden De eigenschappen van de persoon De cultuur van de organisatie De structuur van de organisatie Het belang van de kwestie De nationale cultuur

De eigenschappen van de persoon Mensen die geen sterk moreel besef hebben, doen de verkeerde dingen als ze worden tegengehouden door regels, beleid, functie-beschrijvingen of strenge culturele normen die dergelijk gedrag ontmoedigen Ethische mensen kunnen worden gecorrumpeerd als de structuur en cultuur van een organisatie onethische praktijken toestaat of aanmoedigt

Culturele factoren Winst-gaat-voor-allesmentaliteit Uitbuitings-mentaliteit Schone-schijnmentaliteit

De structuur van de organisatie Een goede structuur: Continu aan herinnert wat ethisch is Iedereen berispt of straft die onethisch handelt

Hoe kunnen organisaties ethisch gedrag stimuleren? Een betere selectie van personeel Een ethische gedragscode ontwikkelen

Hoe kunnen organisaties ethisch gedrag stimuleren? Geef leiding door een voorbeeld te stellen Stel realistische werkdoelen Bied een training ethiek aan Gebruik uitgebreide beoordelingsgesprekken Voer onafhankelijke sociale audits uit Stel medewerkers ethiek aan

Wat jij als individu kunt doen Ontwerp je eigen ethische richtlijnen en besluitvormings-processen en pas die voor jezelf toe

Richtlijnen voor de ontwikkeling en toepassing van ethische wegwijzers Ken en begrijp het ethisch beleid van je organisatie Anticipeer op (on)ethische conflicten Denk na voordat je iets doet

Richtlijnen voor de ontwikkeling en toepassing van ethische wegwijzers Stel jezelf ‘wat als’-vragen Vraag anderen om hun mening Pas op dat je niet geïsoleerd raakt Doe wat volgens jou in alle eerlijkheid juist is

Ethisch screenen Verzamel de feiten Definieer wat de ethische kwesties zijn Stel vast welke partijen met de beslissing te maken krijgen Zoek uit wat de gevolgen zijn Denk na over je karakter en je integriteit Denk creatief na over alternatieven Ga op je intuïtie af Zorg ervoor dat je je beslissing kunt verdedigen