De ethische en sociale impact van informatiesystemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Menno Karres Lead Auditor
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
De fundamenten van de organisatiestructuur
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
De marketing-omgeving
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Testdata Management Ketentest
Risico’s en gevaren van techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Arbeidstevredenheid en prestaties
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Naar het Jaareinde toe
Van tweeluik naar driehoeken
Persoonlijk worden.
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketing vandaag en morgen
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Management Accounting Management Control
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
ZijActief Koningslust
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

De ethische en sociale impact van informatiesystemen Hoofdstuk 15 De ethische en sociale impact van informatiesystemen

Na dit hoofdstuk ben je in staat om: de relatie tussen ethische, sociale en politieke vraagstukken rondom informatiesystemen te analyseren; de belangrijkste morele dimensies van een informatiemaatschappij te onderscheiden en toe te passen op specifieke situaties; *

Na dit hoofdstuk ben je in staat om: ingewikkelde situaties vanuit een ethisch oogpunt te analyseren; specifieke ethische gedragsprincipes te onderzoeken; ondernemingsbeleid te ontwikkelen voor ethisch gedrag *

Managementuitdagingen De ethische en sociale vraagstukken rond systemen Ethiek in een informatiemaatschappij De morele dimensie van informatiesystemen *

Ethiek Het principe van goed en fout, waarbij mensen, die moreel gezien vrij zijn, kiezen hoe ze zich willen gedragen *

Ethische, sociale en politieke vraagstukken Individu Maatschappij Politiek Ethische vraagstukken Sociale vraagstukken Politieke vraagstukken Informatie-rechten en -plichten Eigendoms-rechten en -plichten Informatie en technologie Aansprake-lijkheid en controle Systeem-kwaliteit Leefbaarheid

Morele dimensies van het informatietijdperk Informatierechten en -plichten Eigendomsrechten Aansprakelijkheid en controle Systeemkwaliteit Leefbaarheid *

Technologietrends en ethische vraagstukken Verdubbeling computerkracht elke 18 maanden Daling van kosten voor gegevensopslag Datamining Netwerken en internettechnologie *

Ethiek in een informatiemaatschappij Verantwoordelijkheid: kosten, taken en plichten als gevolg van een beslissing accepteren Toerekenbaarheid: bepalen wie verantwoordelijk is voor beslissingen en acties Aansprakelijkheid: wie betaalt voor juridische schade Rechtsgang: proces dat ervoor zorgt dat de wetten juist worden toegepast *

Ethiek in een informatiemaatschappij Ethische analyse: Feiten benoemen en beschrijven Conflict en hogere waarden definiëren Belanghebbende partijen benoemen Opties inventariseren Mogelijke gevolgen van opties inventariseren *

Ethiek in een informatiemaatschappij Ethische principes: Doe voor anderen wat je graag voor jezelf gedaan wilt hebben Als een actie niet voor iedereen de juiste is, is het voor niemand de juiste (KANT) Als een actie niet kan worden herhaald, is het niet de juiste actie (DESCARTES) Onderneem die actie die een hogere of grotere waarde nastreeft Onderneem die actie die de minste schade berokkent Neem aan dat vrijwel alle tastbare en niet-tastbare objecten eigendom zijn van iemand anders, tenzij specifiek is vastgelegd dat dat niet zo is. *

Informatierechten * Privacy: Recht om met rust te worden gelaten Fair information practices (FIP): Geen geheime persoonsbestanden Personen hebben het recht op toegang tot en wijzigen van de informatie die over henzelf is opgeslagen Persoonlijke gegevens mogen pas worden gebruikt nadat hiervoor toestemming is verleend Systeembeheerders zijn verantwoordelijk voor schade door systemen Overheden mogen interveniëren *

Federale privacywetten in de Verenigde Staten Algemene federale privacywetten: Freedom of Information Act, 1968 Privacy Act, 1974 Electronic Communications Privacy Act, 1986 Computer Matching and Privacy Protection Act, 1988 Computer Security Act, 1987 Federal Managers Financial Integrity Act, 1982 *

Federale privacywetten in de Verenigde Staten Privacywetten voor particuliere instellingen: Fair Credit Reporting Act, 1970 Family Education Rights & Privacy Act, 1978 Right to Financial Privacy Act, 1978 Privacy Protection Act, 1980 Cable Communications Policy Act, 1984 Electronic Communications Privacy Act, 1997 *

Federale privacywetten in de Verenigde Staten Meer privacywetten voor particuliere instellingen: Video Privacy Protection Act, 1988 Consumer Internet Privacy Protection Act, 1997 Communications Privacy & Consumer Empowerment Act, 1997 Data Privacy Act, 1997 Consumer Internet Privacy Protection Act, 1999 *

Toerekenbaarheid, aansprakelijkheid en controle Ethische vraagstukken: wie is moreel verantwoordelijk voor de gevolgen van gebruik? Sociale vraagstukken: wat mag de maatschappij verwachten en toestaan? Politieke vraagstukken: in hoeverre mag de overheid interveniëren en beschermen? *

Intellectueel eigendom Intellectueel eigendom: immateriële eigendommen die bij wet zijn beschermd Beroepsgeheim: intellectueel werk of product dat eigendom is van een bedrijf, niet in het publieke domein Copyright: statutair recht dat intellectueel eigen- dom 28 jaar lang be- schermt tegen kopiëren door anderen *

Intellectueel eigendom Merknaam: geregistreerd merk, apparaat of geregistreerde naam om de eigen goederen te identificeren Octrooi: juridisch document dat de eigenaar gedurende 17 jaar het exclusieve monopolie geeft op een uitvinding *

Systeemkwaliteit: gegevenskwaliteit en systeemfouten Ethische vraagstukken: wanneer is een softwareproduct of een dienst klaar voor de markt? Sociale vraagstukken: kunnen mensen de kwaliteit van software, diensten en gegevens vertrouwen? Politieke vraagstukken: kan de politiek of de industrie standaarden ontwikkelen voor de kwaliteit van software, hardware en gegevens? *

Leefbaarheid Centralisatie versus decentralisatie Snelheid van verandering: minder tijd om te reageren op de concurrentie Grenzen behouden: familie, werk, vrije tijd Afhankelijkheid en kwetsbaarheid Computercriminaliteit en -misbruik *

Leefbaarheid Arbeidsmarkt: gevolgen van informatietechnologie, verlies aan banen middenkader Gelijkheid en toegang: groeiende kloof tussen de verschillende etnische en sociale klassen Gezondheidsrisico’s *

Leefbaarheid Gezondheidsrisico’s: Repetitive strain injury (RSI) Carpaal tunnelsyndroom (CTS) Computer vision syndrome (CVS) Technostress: irritatie, vijandigheid, ongeduldigheid, vermoeidheid, angst Straling van monitoren *

Internetcriminaliteit en -misbruik Hacking: zich toegang verschaffen tot gegevens van anderen Jamming: de hostcomputer vast laten lopen Kwaadwillige software: virussen die een computer laten crashen Sniffing: gegevens onderscheppen die door het systeem worden verstuurd, bijvoorbeeld creditcardgegevens Spoofing: zich voordoen als iemand anders *

Wat het management kan doen: een bedrijfscode opstellen Informatierechten en -plichten Eigendomsrechten en -plichten Verantwoordelijkheid en controle Systeemkwaliteit Leefbaarheid *

De ethische en sociale impact van informatiesystemen Hoofdstuk 15 De ethische en sociale impact van informatiesystemen