Hoe organiseer ik mijn studie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Onze kernwaarden.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Ondernemen in de praktijk
Medezeggenschap en de Benchmark
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Sales Management 8. Motivatie en Training.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Benchmark afhandeling Zaanstad.
VTB Technasium Vakcollege
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
de werkgever van de toekomst
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Accountancy en Advisering
Workshop contentstrategie
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

Hoe organiseer ik mijn studie? MBA Jump! 8 Hoe organiseer ik mijn studie? Veenmoslaan 7, 1474 RR Oosthuizen Tel. 06 222 45 438 28 maart 2006 WWW.TWANPAES.NL

Even voorstellen Twan Paes. MBA JUMP! Even voorstellen Twan Paes. Het plezier zit hem in het klimmen op de top blijf je maar even.

Doelstelling 3 dagen vaardigheden Hoe organiseer je je MBA Als mens Als manager In de maatschappij In een bepaald type organisatie Met een fundament op MBA niveau

Afspraken Normen en Waarden verschillen De klok tikt door Dialoog of vaardige discussie Vragen stellen om de vraag te stellen in de (sub)set Action Learning

Wat is Action Learning Praktijkvraagstukken Ondernemende mensen Verantwoordelijk voor eigen leerproces In een netwerk van functioneel op elkaar afgestemde Alleen geschikt voor mensen die naar zichzelf willen kijken.

Management/Leiderschap De Do’s De dont’s.

Een gezamenlijke definitie

De Wereld volgens IT en Finance

De wereld volgens Bedrijfskunde

De praktijk anno `2006’

Hype, trend of Constante

De snelheid van de hype; 2000

2003

2005

Covey en Pro activiteit. FOCUS

Invloed; de pers van gisteren Als een Europees land wereldkampioen voetballen wordt dan leidt dat tot een economische groei van 0,7% omdat het volk vertrouwen heeft en durft uit te geven; pure psychologie. Daarom kan Duitsland maar het beste Wereld- kampioen worden, want 0,7% bij hun levert ons meer groei op dan 0,7% bij ons.

Invloed; de pers van gisteren Wouter Bos in India en China geweest. Als je het aan de lijve ervaart of ondervindt dan zie je dat wij de slag nooit gaan winnen. Waar we hier een man 8 uur per dag op zetten, daar zetten ze daar 100 man 18 uur per dag op. En dat kost nog minder ook. China Town in Rotterdam.

De verticale dynamiek (tragiek) Ze kunnen de visie gewoon niet in beleid vertalen. Topmanagement de vicieuze cirkel Ze hebben geen enkele visie! En wat is er hier toch veel weerstand. Management Medewerkers Ze creëren hier totaal geen lerende organisatie Bron: onderzoek Boer & Croon 2005

Visie op organisaties volgens Quinn Flexibiliteit en vrijheid van handelen Familie cultuur Communicatie, Competenties, Participatie Adhocratie Vernieuwing, Risico’s Interne focus en integratie Externe focus en differentiatie Hiërarchie Controle, Planning, Procedures Marktcultuur Markt, Klanten, Targets Stabiliteit en beheersbaarheid

Wat vind je het leukst om te doen? Ontwikkelen gemeenschappelijke waarden Luisteren naar zorgen van collega's Samenwerken in teams Helpen met oplossen van conflicten Informatie delen met anderen Deelnemen aan medewerkerstraining & opleiding Bijdragen aan de inhuur van goede mensen Begeleiden en coachen van collega's Stimuleren van de sfeer op de afdeling Nastreven van overeenstemming Nemen van eigen verantwoordelijkheid Meedenken over nieuwe diensten Bijdragen aan baanbrekende vernieuwing Zien van nieuwe markten en kansen Brainstormen Naar voren brengen van nieuwe ideeën Toekomstige kansen voor de organisatie duidelijk maken Anticiperen wat de klant binnenkort wil Ondernemerschap aanmoedigen Nieuwe kansen voor het bedrijf zien Deelnemen aan creatieve experimenten Bijdragen aan de productiviteit Helpen de kosten terugdringen Werkprocessen verbeteren Bewaken van risico's voor de organisatie Meedenken bij het ontwikkelen van technische systemen Zorgen dat we de kwaliteitsnormen halen Eraan werken om fraude en verspilling zo veel mogelijk terug te dringen Meewerken in projecten Terugdringen van systeemfouten Bijdragen aan het opstellen van procedures In stand houden van professionele maatstaven Meedoen aan onderlinge competitie Werken aan van korte-termijn doelen Snel beslissen Bijdrage aan het snel op de markt brengen van een product of dienst Werken aan het bereiken van doelen Halen of overtreffen van financiële doelstellingen Vasthouden aan nadruk op winst Werken in een omgeving waar urgentie het tempo bepaalt Doortastend beslissingen nemen Meewerken aan het doorbreken van barrières Wat vind je het leukst om te doen? Quinn: concurrerende waarden

Cultuurtype: Familiecultuur Human Relations Model Type Leider Stimulator Mentor Vaderfiguur Effectiviteitscriteria Cohesie Moreel Ontwikkeling van Human Resources Managementtheorie Participatie bevordert betrokkenheid en inzet

Cultuurtype: Hiërarchie Intern Procesmodel Type Leider Coördinator Bewaker Organisator Effectiviteitscriteria Efficiëntie Tijdigheid Soepel Functioneren Managementtheorie Beheersbaarheid bevordert de efficiëntie

Cultuurtype: Markt Type Leider Opjager Concurrent Producent Rationeel doel- model Type Leider Opjager Concurrent Producent Effectiviteitscriteria Marktaandeel Doelstellingen bereiken Concurrenten verslaan Managementtheorie Concurrentie bevordert de productiviteit

Cultuurtype: Adhocratie Open systeem Model Type Leider Innovator Ondernemer Visionair Effectiviteitscriteria Nieuwste van het nieuwste produceren Creativiteit Groei Managementtheorie Vernieuwingsgezindheid bevordert het aanboren van nieuwe bronnen

Samengevat flexibel Flexibiliteit intern extern beheersen People management Innovatief management Stimulator Mentor Innovator Bemiddelaar intern extern Operationeel management Rationeel management Coordinator Controleur Producent Bestuurder beheersen

Interactie met de groepen Verdelen in groepen met voorkeursstijl Visie op de vier kwadranten van Quinn Wat kun jij van de andere leren? Wat kan de ander van jullie leren?

Mind Mapping

Creativiteit Een belangrijke vraag die je zou kunnen beantwoorden is: Hoe ga ik mijn eigen creativiteit benutten in deze MBA?

Creativiteitsmodellen Interview Brainstormsessie Brown Paper sessie PMI-Methode SMART Reading Mindmappen…………..

Mindmappen Ordenen Van hoofdoorzaak naar relevante bijzaken Linker en rechter hersenhelft Eigen ervaring: Brainstorm, opzet alp, bestuderen literatuur, kennissysteem, beoordelingsgesprek, agenda etc Handmatig en geautomatiseerd

Mindmappen Opdracht mind mappen