Personeelsvergadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

De vakoverschrijdende eindtermen van de tweede generatie
Een initiatief van vzw De Zwaluw
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Realisatie kindcentrum
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Wetenschappen Actualisering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen basisonderwijs & eerste graad secundair onderwijs NME-overlegplatform 24 oktober 2008.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
School voor wetenschap en techniek. Linda Berteloot – godsdienstleerkracht Ivan Delaere – pedagogisch directeur.
Mediaopvoeding.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Workshop Relationele en seksuele vorming
SBL conferentie lerarenregister
V O E T ’ E N tweede en derde graad ASO inventariseren, aanvullen en onderhouden OVER DE GRENZEN Het maakt de leraarstaak niet eenvoudiger, maar wel rijker.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Proeftuinen Sporten maakt Sociaal BS Lyceum Hasselt Middenschool 3 Hasselt.
Brede school: Spelen in verbondenheid
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Een bewegingsbeleid op school
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Het opleidingsprofiel:
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Structurele projectwerking in de Wingerd
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
GOK en voet: hand in hand!
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
De school in Europa - Europa in de school
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Gelijke kansen op school: het kan!
23 maart 2017 profilering.
Krachtige leeromgevingen
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
GO! Campus De Vesten Herentals
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
het katholiek basisonderwijs
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Sint-Jozefsinstituut
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Personeelsvergadering 5 juni 2009 Personeelsvergadering Vrijdag 5 juni 2009

VOETen vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen 5 juni 2009 VOETen vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen 5 componenten leren leren sociale vaardigheden opvoeden tot burgerzin gezondheidseducatie milieueducatie met subthema verkeerseducatie in 2e en 3e graad muzisch-creatieve en technisch-technologische vorming per graad verticale en horizontale samenhang Inleiding op de vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen. = minimumdoelen met betrekking tot kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes (niet specifiek tot een vakgebied, maar via diverse vakken, onderwijsprojecten en andere activiteiten) Naast de vakgebonden eindtermen uit het leerplan zijn er ook vakoverschrijdende eindtermen; opgedeeld in een aantal componenten: leren leren, sociale vaardigheden, opvoeden tot burgerzin, gezondheidseducatie, Milieueducatie (subthema verkeerseducatie in 2e en 3e graad). Muzisch-creatieve en technisch-technologische vorming werden aan de rand toegevoegd. Oplijsting met zijn allen gedaan. Indeling per graad, nadruk op verticale en horizontale samenhang. Sept 1997 ingevoerd voor 1e graad, sept 2002 voor 2e en 3e graad = eerste generatie Accentverschuiving van vakgerichte ordening naar meer totaliteitsonderwijs.

Nascholing nieuwe VOETen 5 juni 2009 Nascholing nieuwe VOETen Lut Creemers toelichting bij de actualisering Deze nascholing volgden Dominique en ik op 19 maart 2009. Lut Creemers gaf een toelichting over de vernieuwde VOETen, toelichting bij de actualisering van de VOETen. Waarom was er vernieuwing nodig? De diversiteit van de voeten neemt steeds toe, nood aan een herziening. Kerntaak daarbij was een evaluatie van de maatschappelijke en onderwijskundige relevantie

Waarom herziening ? toegenomen diversiteit van de VOET 5 juni 2009 Waarom herziening ? toegenomen diversiteit van de VOET evaluatie van maatschappelijke relevantie haalbaarheid Prof. Elchardus

enkel verandering geen gedoogperiode 09-10 = overgangsjaar 5 juni 2009 enkel verandering geen gedoogperiode 09-10 = overgangsjaar september 2010

5 juni 2009 doelstellingen reduceren van het totaal aantal met garantie op brede basisvorming haalbaarheid voor leerkrachten heldere, eenduidige formulering inhoudelijk actualiseren en toekomstgericht relatie met vakgebonden eindtermen Gezocht naar eenheid met de verschillende vakken Hiaten opvangen met de VOETen Inhoudelijk actualiseren, al 10 jaar oud, en denken aan de toekomst.

5 juni 2009 Visie: basisvorming Decreet (1996): inhoudelijk gedefinieerd: vanuit maatschappelijk perspectief en vanuit perspectief op persoonlijke ontwikkeling Europese Unie (2006): kerncompetenties voor levenslang leren UITGANGSVRAAG: welke minimumcapaciteiten heeft een burger in Vlaanderen nodig om kritisch-creatief te functioneren in de samenleving en voor de uitbouw van een persoonlijk leven?

Concept en ordeningskader 5 juni 2009 Concept en ordeningskader Basisvorming: Ontwikkeling van de persoon in een multiculturele, democratische samenleving

lichamelijke gezondheid en veiligheid mentaal welbevinden Ordeningskader 5 juni 2009 7 contexten: lichamelijke gezondheid en veiligheid mentaal welbevinden sociorelationele ontwikkeling omgeving en duurzame ontwikkeling politiek-juridische samenleving socio-economische samenleving socioculturele samenleving Basisvorming: ontwikkeling van de persoon in een multiculturele, democratische samenleving Om aan deze ideeën vorm te geven is een nieuw ordeningskader ontworpen met 7 contexten of toepassingsgebieden.

Ordeningskader: stam sleutelvaardigheden voor basisvorming 1 stam 5 juni 2009 Ordeningskader: stam sleutelvaardigheden voor basisvorming 1 stam Het onderbrengen van de eindtermen in de contexten maakte onmiddellijk duidelijk dat bepaalde voorwaarden tot zelfontplooiing en maatschappelijke participatie een aantal keren werden herhaald. B.v. essentiële vaardigheden als autonoom denken en handelen, communicatie en samenwerking, Positief zelfbeeld en veerkracht, Sociaal functioneren, Exploratie, Initiatief en creativiteit, … Worden in elke context meer dan 1 keer verwoord en zijn daardoor mee de oorzaak van hinderende overlap en complexe zinsconstructies. Om tot meer transparantie en eenvoud te komen wordt een gemeenschappelijke stam gecreëerd.

5 juni 2009 empathie

5 juni 2009 samenwerken

5 juni 2009 zelfbeeld

5 juni 2009 zorgvuldigheid

5 juni 2009 mediawijsheid

5 juni 2009 zelfredzaamheid

5 juni 2009 respect

open en constructieve houding 5 juni 2009 open en constructieve houding

esthetische bekwaamheid 5 juni 2009 esthetische bekwaamheid

doorzettingsvermogen 5 juni 2009 doorzettingsvermogen

communicatief vermogen 5 juni 2009 communicatief vermogen

5 juni 2009 creativiteit

5 juni 2009 zorgzaamheid

5 juni 2009 exploreren

Mini-onderneming Jieha-verkoop 5 juni 2009 initiatief Mini-onderneming Jieha-verkoop

5 juni 2009 kritisch denken

verantwoordelijkheid 5 juni 2009 verantwoordelijkheid

5 juni 2009 flexibiliteit

Tweeledigheid STAM 18 essentiële vaardigheden algemeen geformuleerd 5 juni 2009 Tweeledigheid STAM 18 essentiële vaardigheden algemeen geformuleerd ontdaan van elke context 27 eindtermen CONTEXT 7 Specifiek voor dat concreet toepassingsgebied 69 eindtermen Voorheen 171 eindtermen (

Totaalpakket voor 6 leerjaren 5 juni 2009 Totaalpakket voor 6 leerjaren niet-graadgebonden aanbod behalve Leren Leren 48 eindtermen (52) gradatie tussen graden op punt gesteld kerntaak onderwijs

5 juni 2009 metafoor van een boom

5 juni 2009 VOET: voorbeeld De leerlingen kunnen het eigen budget en de persoonlijke administratie beheren Context 6, eindterm 7 Context 6: socio-economische samenleving In welke lessen komt zakgeld aan bod? Hoe leren we hen omgaan met hun schoolagenda? Controle ervan. Bundelen van PW’s en verzamelen per trimester. Boekentas maken, notities nummeren en ordelijk verzamelen.

VOET: voorbeeld De leerlingen gedragen zich respectvol. 5 juni 2009 VOET: voorbeeld De leerlingen gedragen zich respectvol. Stam respect,eindterm 18

5 juni 2009 VOET: voorbeeld De leerlingen kunnen zich uiten over en gaan respectvol om met vriendschap, verliefdheid, seksuele identiteit en geaardheid, seksuele gevoelens en gedrag Context 2, eindterm 5 Context 2: mentale gezondheid Actualisering

Nieuwe thema’s Preventieve (!) promotie van gezondheid en welzijn 5 juni 2009 Nieuwe thema’s Preventieve (!) promotie van gezondheid en welzijn Duurzame ontwikkeling en systeemdenken Europa Socio-economische basisinzichten en solidariteit Zelfredzaamheid en zorgzaamheid Herinneringseducatie Cultuuropvoeding, mediawijsheid en esthetische bekwaamheid

school slechts gedeeltelijk vat op totale ontwikkeling van persoon 5 juni 2009 school slechts gedeeltelijk vat op totale ontwikkeling van persoon veel informeel vrije keuze op basis van het opvoedingsproject beroep op beleidsvoerend vermogen van de school alles met het volledige schoolteam

Strategisch combineren van eindtermen: 5 juni 2009 Strategisch combineren van eindtermen: in de stam (onderling) of in 1 context (onderling) uit diverse contexten en leren leren uit stam en context(en) uit context(en), stam en leren leren uit stam en vakgebonden ET uit vak(ken) en context(en) en stam … DOEL: komen tot een relevant en zinvol geheel

Aanpak JvR duurzaam klemtonen vanuit ons opvoedingsproject 5 juni 2009 Aanpak JvR duurzaam klemtonen vanuit ons opvoedingsproject VOET verwerkt in (grote) bestaande projecten (onthaaldagen, projectdagen, minischolierenparlement, …) variabel VOET in vakken en/of activiteiten

5 juni 2009 team allen op site: nieuwe VOETen

5 juni 2009