Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie met de achterban
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
STRATEGISCHE PLANNING
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Vraaggericht werken.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Transparantie bij evaluatie
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
1 Scenario template. 2 DEEL 1: INLEIDING ➔ Uw organisatie ➔ Het uitgangspunt van uw project ➔ De doelgroep ➔ Wat wilt u bereiken? SERVICE DESIGN TOOLKIT.
Communicatieproces .
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
COMMUNICATIEPLANNING
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Interne communicatie.
Wat is een communicatieplan?
MVO en intern management
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Doelstellingen formuleren
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Communicatieplan.
Marketingproject-communicatieplan
Basis communicatieplan
Studentencongres Reclame en PR.
Visie & Strategie.
Interne communicatie Aris Demuynck 1BaTPA2.
Wat na uw BUE? Van feedback via BUE naar concrete acties via UW INDIVIDUEEL ONTWIKKELINGSPLAN.
In de Vlaamse gemeenten
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Methoden, technieken en media voor interne communicatie
Communicatie en Instumenten
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Ingelmunster 5 Groep 5. Ingelmunster DoelstellingenMiddelenBudgetPlanning.
Management en leidinggeven
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Opleiding Communicatie Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning 25 september 2015, Brussel Centra Geestelijke Gezondheidszorg.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Communicatie is de basis
Agenda  Opening, welkom, voorstelrondje  Korte inleiding met uitgangspunten BC (Rob)  Presentatie communicatieplannen NAM (Ben)  Mogelijkheid voor.
Thomas Belmans Marijn Peeters
Certificering van assetmanagement
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. Direct Marketing Media
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
Internationale handel
Besturen en Communiceren
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC verschillende functies van IC communicatie ifv je doelgroep systemen van IC overzicht van communicatiemiddelen belang van een IC strategie

Doel en nut van IC correcte, tijdige, doelgroepgerichte en begrijpelijke IC is nodig voor kwaliteitsvol werk creëren van transparantie en vertrouwen creëren van duidelijk werkkader creëren van begrip en draagvlak creëren van betrokkenheid beperken van ‘ruis’ prettig klimaat en welbevinden interne doelgroepen

COMMMUNICATIE Missie Message Medium

Missie Message Medium Wat is de missie van uw bedrijf? = motor achter je handelen en doen = lange termijn = niet te lang, niet te ingewikkeld, met ideaal Message Welke boodschap wil je uitdragen? = wat maakt jouw bedrijf anders? = korte termijn Medium Welke kanalen schakel je in? Wanneer schakel je die in?

Verschillende functies van IC oefening

Systemen van IC Communicatie via organisatielijnen Communicatie via interne (massa)media Communicatie via informele weg

Overzicht van communicatiemiddelen Mondelinge communicatie Schriftelijke communicatie Elektronische communicatie Visuele communicatie Lichaamscommunicatie

Belang van een IC strategie  CoMMMunicatie  Aandacht voor de vier kwadranten  Mix van de drie communicatiesystemen  Uitgekiende communicatiekanalen  Communicatieplan opstellen

Communicatieplan - doelgroepenanalyse - doelstellingen SMART bepalen - communicatiemiddelen oplijsten - planning opmaken  communicatieplan (rapport)  visueel communicatieplan  communicatieplanning

vb. visueel communicatieplan

vb. communicatieplanning

communicatieplan Inleiding Communicatiedoelen & uitgangspunten Communicatiedoelgroepen Communicatiestrategie Communicatiemiddelen Matrix communicatiemiddelen & -doelgroepen Planning Budget Taken & verantwoordelijkheden Evaluatie

Link met de totale communicatiestrategie Extern en intern vloeien in elkaar Zorg voor een tegenhanger Vermijd tegenstellingen!

Nog enkele tips Vertrek vanuit de missie. De kern is steeds motivatie. Gebruik de beste middelen. Communiceer in een crisis. Zorg voor regelmaat. Wissel zwaar en licht af. Bereik ook het thuisfront. Let op externe effecten. De krant is geen intern medium. Interne media zijn geen machtsmiddel.