Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC verschillende functies van IC communicatie ifv je doelgroep systemen van IC overzicht van communicatiemiddelen belang van een IC strategie
Doel en nut van IC correcte, tijdige, doelgroepgerichte en begrijpelijke IC is nodig voor kwaliteitsvol werk creëren van transparantie en vertrouwen creëren van duidelijk werkkader creëren van begrip en draagvlak creëren van betrokkenheid beperken van ‘ruis’ prettig klimaat en welbevinden interne doelgroepen
COMMMUNICATIE Missie Message Medium
Missie Message Medium Wat is de missie van uw bedrijf? = motor achter je handelen en doen = lange termijn = niet te lang, niet te ingewikkeld, met ideaal Message Welke boodschap wil je uitdragen? = wat maakt jouw bedrijf anders? = korte termijn Medium Welke kanalen schakel je in? Wanneer schakel je die in?
Verschillende functies van IC oefening
Systemen van IC Communicatie via organisatielijnen Communicatie via interne (massa)media Communicatie via informele weg
Overzicht van communicatiemiddelen Mondelinge communicatie Schriftelijke communicatie Elektronische communicatie Visuele communicatie Lichaamscommunicatie
Belang van een IC strategie CoMMMunicatie Aandacht voor de vier kwadranten Mix van de drie communicatiesystemen Uitgekiende communicatiekanalen Communicatieplan opstellen
Communicatieplan - doelgroepenanalyse - doelstellingen SMART bepalen - communicatiemiddelen oplijsten - planning opmaken communicatieplan (rapport) visueel communicatieplan communicatieplanning
vb. visueel communicatieplan
vb. communicatieplanning
communicatieplan Inleiding Communicatiedoelen & uitgangspunten Communicatiedoelgroepen Communicatiestrategie Communicatiemiddelen Matrix communicatiemiddelen & -doelgroepen Planning Budget Taken & verantwoordelijkheden Evaluatie
Link met de totale communicatiestrategie Extern en intern vloeien in elkaar Zorg voor een tegenhanger Vermijd tegenstellingen!
Nog enkele tips Vertrek vanuit de missie. De kern is steeds motivatie. Gebruik de beste middelen. Communiceer in een crisis. Zorg voor regelmaat. Wissel zwaar en licht af. Bereik ook het thuisfront. Let op externe effecten. De krant is geen intern medium. Interne media zijn geen machtsmiddel.