TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Voorbereiding Orientatie
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
BattleBots The school battle.
John Vaupell Justin van der Steen
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Hogescholen in Dialoog
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
‘Hulpbehoevende ouderen’
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Oefening per vakgroep  Stap 1 Kies tenminste één element uit de stam en één element uit een context uit het overzichtsblad van de nieuwe VOET. Noteer.
BSN nederland De Action Learning MBA
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
met studievaardigheden
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Presenteren en communiceren
prikkel of situatie gedragpositieve gevolgen associatie.
Deze les: Korte terugblik Doel van de les Roos van Leary Doe de test!
Portfolio Presentatie
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Bijeenkomst September 2015
Dieren, gedrag en leefomgeving
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Wjk.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychologie van het leren
Opdracht 3.3.
Psychologie Conditioneren
Observeren en rapporteren
Voorbereiding dierentuin: bespreking van de ingeleverde verslagen
Psychologieles 11 lesweek 1
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Deze les: Huiswerk nakijken Lezen 4.2 Maken 4.2
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Les 4: iedereen is anders
Observeren, rapporteren
Cijferloos lesgeven bij talen
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Transcript van de presentatie:

TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas

STUDEREN AAN CAH VILENTUM Wie ben ik Maaike Cox, MSc. Docent Toegepaste Biologie Enthousiast trainer van dieren (en studenten)

STUDEREN AAN CAH VILENTUM Doel van de Workshop Onderdeel presenteren van collegeserie Ethologie basis: -Ontwikkeling van gedrag -Trainingsopdracht -Vereiste voorkennis; basiskennis over klassieke- en operante conditionering -Wat houden beide begrippen in -Verschil tussen beide vormen van conditionering

STUDEREN AAN CAH VILENTUM Uitgangspunt bij klassieke conditionering zijn de prikkels voorafgaand aan het gedrag en bij operante conditionering het gedrag zelf en de gevolgen daarvan. Klassieke conditionering is een passief leerproces, terwijl operante conditionering actief is. Klassieke conditionering gaat uit van bestaande relatie tussen prikkel en reflex, terwijl deze bij operante conditionering nog geleerd moet worden. Vergelijking klassieke- en operante conditionering

STUDEREN AAN CAH VILENTUM Vier operante procedures (Skinner) Frequentie van gedrag Toename van gedragAfname van gedrag Consequentie van gedrag “iets wordt toegevoegd” Positieve bekrachtigingPositieve straf “Iets” wordt weggenomen Negatieve bekrachtigingNegatieve straf filmpje

STUDEREN AAN CAH VILENTUM Trainingsopdracht Maken trainingsplan (1/2 tot 1 A4) Welk dier Tussendoelen training Einddoel training Trainen van je dier en bijhouden trainingsdagboek Heel beknopt per trainingsessie wanneer en hoe lang je getraind hebt wat je elke training gedaan hebt hoe is dat verlopen? Eindproduct  kort filmpje 0-situatie, midden in de training, eindsituatie filmpje

STUDEREN AAN CAH VILENTUM Stappenplan basisopdracht Stap 1. Click en snoepje Stap 2. Observeer en kies Stap 3. Gekozen gedrag  click  snoepje Stap 4. Commando koppeling Nu jullie! Tweetallen stap Timing- training

STUDEREN AAN CAH VILENTUM Stappenplan opdracht + target Stap 1. Click en snoepje Stap 2. Target  contact  click  snoepje Stap 3. Gekozen gedrag  click  snoepje Stap 4. Commando koppeling Nu jullie! Tweetallen stap 2 + 3

STUDEREN AAN CAH VILENTUM Hoe hebben jullie de oefeningen ervaren? Geïnteresseerd? Noteer adres voor toegestuurd krijgen van college’s ontwikkeling van gedrag + positieve bekrachtiging Kom langs bij de stand CAH Vilentum Hogeschool Bedankt voor de aandacht Afsluiting