Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Hogere denkvaardigheden
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Codename Future de Nieuwe Uitgever Business Model “Wiskunde doet mee” 16 november 2006.
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
wiskunde in vernieuwd vmbo
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Werkgroep Dynamische modellen
“Wisweb in alle klassen” november 2003
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Voorlichtingsavond groep 3
1 Cultureel zelfportret
De Digitale Hoofdrekenklas
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Return to Sender.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Ouderraad 7 december.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Interactief oefenen, formatief toetsen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Interactief oefenen, formatief toetsen
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Activernde didactiek & passende werkvormen
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Transcript van de presentatie:

WELP (en WisWeb) interactief vergelijkingen oplossen (onderbouw Havo-VWO) Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam Martin van Reeuwijk, Freudenthal Instituut

Programma werkgroep Intro en inleiding Kennismaken met applet(s) Aan de slag (met vragen ter overdenking) Filmpje van echte leerlingen Terugblik en discussie

Wiskunde tussen 2 vuren Stelt (m.n. in de onderbouw) niets meer voor Vaak nog te moeilijk, en te saai Is diepgang te verenigen met aantrekkelijkheid en toegankelijkheid? Voor wie welke wiskunde haalbaar? Rol voor ICT ?

WELP Een ict-implementatieproject om kennis, ervaring en applets uit WisWeb breed en diep in de school te krijgen Nadruk op algebra Klas 2/3 havo en vwo Op 4 scholen Ook samen met uitgevers, TI en APS

Vergelijkingen oplossen (met ict) Algebra-vaardigheid die voor sommige leerlingen belangrijk en nodig is (?!) ICT als tool voor oplossen (grafisch, tabellen, terugrekenen, …) ICT voor het oefenen en toetsen van vaardigheden en strategie-gebruik ICT om inzicht en betekenis in strategie en model te versterken (bordjes, weegschaal) (eerste punt) Ik zou zeggen: (zoals de grafische rekenmachine) (tweede punt Ik zou “en strategie-gebruik” hier weglaten [ maat hetonderscheid wat helderder]

Applets voor 3 rollen ICT Vergelijkingen oplossen met de weegschaal-methode Verschil tussen strategie en spel-variant Begrip en vaardigheid Structuur en feedback en score Vraagt nog wel wat uitwerking Gevaar bestaat dat de inleiding te lang wordt Misschien toch maar weglaten ?

Zelf aan de slag ….

Vragen ter overdenking In hoeverre wordt het oplossen van kwadratische vergelijkingen echt anders wanneer dit applet wordt gebruikt ? In hoeverre kan gebruik van dit applet werk uit handen nemen (van de leraar)? In hoeverre kan dit applet bijdragen tot meer uitdagend wiskundeonderwijs? In hoeverre is het inzetbaar in mijn eigen lessen?

Discussie en Reflectie Ervaringen met de applets Reactie op de vragen ter overdenking Andere opmerkingen en vragen

Veel plezier op WisWeb www.wisweb.nl (kijk ook bij WELP en WisWeb+) St. Michael College www.stmichaelcollege.nl vakken – wiskunde – onderbouw