Raamwerk rekenen/wiskunde mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Welkom.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Taal en rekenen in het mbo
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Over rekenen gesproken
Freudenthal Instituut
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
opleiding : Onderwijs Assistent
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
Op naar…
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
De kubus van CSPE succesfactoren!
leerlijn vaardigheden (3xO)
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

Raamwerk rekenen/wiskunde mbo Cluster ict 13 december 2007 Monica Wijers, Freudenthal instituut

Versie 0.9 http://www.fi.uu.nl/mbo/raamwerkrekenenwiskunde/

Presentatie Wat voorafging Blik in het raamwerk Uitstapje(s) Verdere stappen w.b. raamwerk En wat betekent dit allemaal voor dit cluster?

Opdrachtgever GPM

Terugblik van het proces Start project eind 2006 startnotitie 12-12-2006 projectplan maart 2007 Samenstelling team Opeenvolgende activiteiten tweedaagse januari 2007 vergaderingen kernteam Afstemming met diverse betrokkenen

Blik in het raamwerk

Raamwerk Referentiedocument voor rekenen/wiskunde in kwalificatiedossiers en in het brondocument LLB Raamwerk voor rekenen/wiskunde in breder kader

Doelen Om rekenen/wiskunde zichtbaar te maken Om communicatie te vergemakkelijken (het is niet altijd makkelijk: ‘in een beroepsopleiding praten over theorie’)

Keuzes gemaakt op basis van: Keuzes gemaakt over: Niveaus – hoeveel, welke? Inhoud – welke deelgebieden? Cellen – welke andere aspecten? Keuzes gemaakt op basis van: Expertise betrokkenen Nationale bronnen oa raamwerk MVT Internationale raamwerken

voorbeeld: rij X2

voorbeeld: kolom

vulling cellen Globaal niveau: ‘een zin’ Detailleren volgens vast format Vaardigheid één zin Deelvaardigheden verschillende zinnen Voorbeelden/Situaties voorbeelden Achterliggende wiskunde wiskunde erachter

Beheersingsniveaus voor beroepskwalificaties

Beheersingsniveaus voor burgerschap Voorstellen Voor 1 t/m 4

uitstapje

Expertgroep DLL Expertgroep: “Om de doorlopende leerlijnen voor rekenen en taal mogelijk te maken, moet voor elk referentieniveau de bijbehorende leerstof gespecificeerd worden.”

16 jaar eind vmbo ca. 18 jaar

ca 18 jaar Leerlingen die na afronding van vmbo of mbo niveau 2 aan het werk zijn. Voor hen geldt het referentieniveau 2F als maatschappelijk gewenste basis. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo niveau 4) in een sector of beroep waarin ze weinig doen met rekenen & wiskunde. Voor hen geldt dat ze minimaal referentieniveau 2F moeten onderhouden. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo niveau 4) die in hun sector, beroep of vervolgopleiding in het hbo niet voldoende hebben aan referentieniveau 2F en dat moeten uitbouwen naar 3F. Dit is een gevorderde kwaliteit voor verbreding en toespitsing van 2F. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo 4) of in 5 havo die een meer geavanceerde competentie in rekenen en wiskunde nodig hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan middenkaderopleidingen in de techniek en pabo. Voor deze leerlingen is de streefkwaliteit 3S geformuleerd. Deze kwaliteit komt ongeveer overeen met het rekendomein in het vak wiskunde A in het examenprogramma havo, maar kan in technische mbo-richtingen meer toegespitst zijn.

Hoe verder?

(wellicht in de experimenteer-clusters?) moeten worden uitgevoerd En nu... richting 1.0 1 Commitment verkrijgen van MBO/AOC-raad, Colo, Paepon, MBO 2010 voor implementatie 2 Pilots op enkele ROC’s De punten 2 t/m 5 zullen in samenhang (wellicht in de experimenteer-clusters?) moeten worden uitgevoerd 3 Voorbeeldmatig materiaal ontwikkelen 4 Toetsing nader uitwerken 5 Het KBB-werk 6 Opstellen en uitvoeren van een communicatie-plan 7 Van mbo-raamwerk naar raamwerk voor de beroepskolom 8 Europees referentiekader

Commitment

Inzoomen op cluster ICT Welke beroepen Relatie met rekenen/wiskunde Wat gaan we vanmiddag doen in groepen?

Cluster ICT Kenteq / Ecabo Medewerker beheer ict Ict-beheerder Medewerker ict Netwerkbeheerder Applicatieontwikkelaar …

Medewerker ICT niv. 2 Medewerker ICT niveau 2

uitwerking testen – controleren met standaard lokaliseren (gevoel voor ruimte en richting) leest en maakt tekeningen en interpreteert schema’s (ook werkbon) adminstreert oa materiaal en bestede uren plannen in logische volgorde (4)

applicatieontwikkelaar niv. 4

uitwerking gegevens verzamelen, informatie genereren en analyseren, conclusies trekken (voor, tijdens, na) functioneel en technisch ontwerp maken realiseren van applicaties softwaretools effectief gebruiken informatie uit ontwerpen vertalen

opdrachten workshop

Opdracht 1 Nodige wiskunde Maak lijstje echt nodige wiskunde in beroep dus: Exact aangeven bij welke beroepshandeling het wordt gebruikt (en check met raamwerk)

Opdracht 2 Burgerschap vs beroep Het raamwerk geeft ‘trappetjes’ voor burgerschap (op vier niveaus) Kloppen deze trappetjes voor jullie cluster?

Opdracht 3 Organisatie onderwijs apart met wiskunde docent geintegreerd met wiskunde docent geintegreerd zonder wiskunde docent burgerschap aan beroep burgerschap los van beroep