Raamwerk rekenen/wiskunde mbo Cluster ict 13 december 2007 Monica Wijers, Freudenthal instituut
Versie 0.9 http://www.fi.uu.nl/mbo/raamwerkrekenenwiskunde/
Presentatie Wat voorafging Blik in het raamwerk Uitstapje(s) Verdere stappen w.b. raamwerk En wat betekent dit allemaal voor dit cluster?
Opdrachtgever GPM
Terugblik van het proces Start project eind 2006 startnotitie 12-12-2006 projectplan maart 2007 Samenstelling team Opeenvolgende activiteiten tweedaagse januari 2007 vergaderingen kernteam Afstemming met diverse betrokkenen
Blik in het raamwerk
Raamwerk Referentiedocument voor rekenen/wiskunde in kwalificatiedossiers en in het brondocument LLB Raamwerk voor rekenen/wiskunde in breder kader
Doelen Om rekenen/wiskunde zichtbaar te maken Om communicatie te vergemakkelijken (het is niet altijd makkelijk: ‘in een beroepsopleiding praten over theorie’)
Keuzes gemaakt op basis van: Keuzes gemaakt over: Niveaus – hoeveel, welke? Inhoud – welke deelgebieden? Cellen – welke andere aspecten? Keuzes gemaakt op basis van: Expertise betrokkenen Nationale bronnen oa raamwerk MVT Internationale raamwerken
voorbeeld: rij X2
voorbeeld: kolom
vulling cellen Globaal niveau: ‘een zin’ Detailleren volgens vast format Vaardigheid één zin Deelvaardigheden verschillende zinnen Voorbeelden/Situaties voorbeelden Achterliggende wiskunde wiskunde erachter
Beheersingsniveaus voor beroepskwalificaties
Beheersingsniveaus voor burgerschap Voorstellen Voor 1 t/m 4
uitstapje
Expertgroep DLL Expertgroep: “Om de doorlopende leerlijnen voor rekenen en taal mogelijk te maken, moet voor elk referentieniveau de bijbehorende leerstof gespecificeerd worden.”
16 jaar eind vmbo ca. 18 jaar
ca 18 jaar Leerlingen die na afronding van vmbo of mbo niveau 2 aan het werk zijn. Voor hen geldt het referentieniveau 2F als maatschappelijk gewenste basis. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo niveau 4) in een sector of beroep waarin ze weinig doen met rekenen & wiskunde. Voor hen geldt dat ze minimaal referentieniveau 2F moeten onderhouden. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo niveau 4) die in hun sector, beroep of vervolgopleiding in het hbo niet voldoende hebben aan referentieniveau 2F en dat moeten uitbouwen naar 3F. Dit is een gevorderde kwaliteit voor verbreding en toespitsing van 2F. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo 4) of in 5 havo die een meer geavanceerde competentie in rekenen en wiskunde nodig hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan middenkaderopleidingen in de techniek en pabo. Voor deze leerlingen is de streefkwaliteit 3S geformuleerd. Deze kwaliteit komt ongeveer overeen met het rekendomein in het vak wiskunde A in het examenprogramma havo, maar kan in technische mbo-richtingen meer toegespitst zijn.
Hoe verder?
(wellicht in de experimenteer-clusters?) moeten worden uitgevoerd En nu... richting 1.0 1 Commitment verkrijgen van MBO/AOC-raad, Colo, Paepon, MBO 2010 voor implementatie 2 Pilots op enkele ROC’s De punten 2 t/m 5 zullen in samenhang (wellicht in de experimenteer-clusters?) moeten worden uitgevoerd 3 Voorbeeldmatig materiaal ontwikkelen 4 Toetsing nader uitwerken 5 Het KBB-werk 6 Opstellen en uitvoeren van een communicatie-plan 7 Van mbo-raamwerk naar raamwerk voor de beroepskolom 8 Europees referentiekader
Commitment
Inzoomen op cluster ICT Welke beroepen Relatie met rekenen/wiskunde Wat gaan we vanmiddag doen in groepen?
Cluster ICT Kenteq / Ecabo Medewerker beheer ict Ict-beheerder Medewerker ict Netwerkbeheerder Applicatieontwikkelaar …
Medewerker ICT niv. 2 Medewerker ICT niveau 2
uitwerking testen – controleren met standaard lokaliseren (gevoel voor ruimte en richting) leest en maakt tekeningen en interpreteert schema’s (ook werkbon) adminstreert oa materiaal en bestede uren plannen in logische volgorde (4)
applicatieontwikkelaar niv. 4
uitwerking gegevens verzamelen, informatie genereren en analyseren, conclusies trekken (voor, tijdens, na) functioneel en technisch ontwerp maken realiseren van applicaties softwaretools effectief gebruiken informatie uit ontwerpen vertalen
opdrachten workshop
Opdracht 1 Nodige wiskunde Maak lijstje echt nodige wiskunde in beroep dus: Exact aangeven bij welke beroepshandeling het wordt gebruikt (en check met raamwerk)
Opdracht 2 Burgerschap vs beroep Het raamwerk geeft ‘trappetjes’ voor burgerschap (op vier niveaus) Kloppen deze trappetjes voor jullie cluster?
Opdracht 3 Organisatie onderwijs apart met wiskunde docent geintegreerd met wiskunde docent geintegreerd zonder wiskunde docent burgerschap aan beroep burgerschap los van beroep