KNAG Onderwijsdag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Veldwerk Teunis Bloothoofd - SG Lelystad
Didiclass - beginnen met
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Pilot nieuwe economieprogramma
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Centraal Examen De Republiek in een tijd van vorsten.
Competentiegericht leren vmbo
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Kritisch denken ‘vertaald’
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Oefening met atlas en kaarten
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Bijeenkomst startende mentoren
Kringgesprek Religie Introductie cursus 3.
Sporen van Gods karakter
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Grafiek van lineaire formule
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Financiële zelfredzaamheid
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Het succes van de taalbewuste docent
Training communicatie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
LEERLINGPRODUCTEN alweer een verslag?.
Indeling titel met afbeeldingen
Indeling titel met afbeeldingen
Transcript van de presentatie:

KNAG Onderwijsdag

Marcus Eshuis Lerarenopleider Hogeschool Arnhem en Nijmegen Auteur Thieme Meulenhoff Trainer Zuyderwind

Programma Inventarisatie ervaring Didactische overwegingen / doelstellingen Werkvormen Wat zie je? Waar gaat dit over? Storyboard Domino Cartogrammen Mystery

Hoe vaak werkt u met digibord? Eenvoudig om grafiek of tabel te maken: opslaan in “my gallery” - Opslaan en op ander moment weer laten zien (bv vergelijking met andere klas, vergelijking voorkennis en kennis-achteraf)

Doelstellingen Waarnemen Benoemen Vergelijken Classificeren Relateren Empathiseren Inbeelden en uitbeelden

Werkvormen

Wat zie je? Conceptuele interactie: leerlingen leren van elkaar waarbij de docent een sturende rol heeft (kiest de afbeelding, vat samen, geeft eigen interpretatie etc) - o.a. waarnemen, benoemen, luisteren

- Waarnemen, benoemen, luisteren, classificeren, vergelijken Waar gaat dit over? - Waarnemen, benoemen, luisteren, classificeren, vergelijken

Storyboard - Waarnemen, benoemen, luisteren, samenwerken, empathiseren, vergelijken (gebieden, mensen, situaties), uitbeelden, verbanden leggen (bv. welvaart – migratie)

Domino -Herkennen, vergelijken

Cartogrammen Waarnemen, vergelijken (gebieden), relateren (verschijnselen), benoemen (verband onder woorden brengen) - Hoe maak je deze opdracht → tonen EduGIs

Mystery -In deze opdracht komen alle doelstellingen samen - Hoe maak je dit → camerafunctie