KNAG Onderwijsdag
Marcus Eshuis Lerarenopleider Hogeschool Arnhem en Nijmegen Auteur Thieme Meulenhoff Trainer Zuyderwind
Programma Inventarisatie ervaring Didactische overwegingen / doelstellingen Werkvormen Wat zie je? Waar gaat dit over? Storyboard Domino Cartogrammen Mystery
Hoe vaak werkt u met digibord? Eenvoudig om grafiek of tabel te maken: opslaan in “my gallery” - Opslaan en op ander moment weer laten zien (bv vergelijking met andere klas, vergelijking voorkennis en kennis-achteraf)
Doelstellingen Waarnemen Benoemen Vergelijken Classificeren Relateren Empathiseren Inbeelden en uitbeelden
Werkvormen
Wat zie je? Conceptuele interactie: leerlingen leren van elkaar waarbij de docent een sturende rol heeft (kiest de afbeelding, vat samen, geeft eigen interpretatie etc) - o.a. waarnemen, benoemen, luisteren
- Waarnemen, benoemen, luisteren, classificeren, vergelijken Waar gaat dit over? - Waarnemen, benoemen, luisteren, classificeren, vergelijken
Storyboard - Waarnemen, benoemen, luisteren, samenwerken, empathiseren, vergelijken (gebieden, mensen, situaties), uitbeelden, verbanden leggen (bv. welvaart – migratie)
Domino -Herkennen, vergelijken
Cartogrammen Waarnemen, vergelijken (gebieden), relateren (verschijnselen), benoemen (verband onder woorden brengen) - Hoe maak je deze opdracht → tonen EduGIs
Mystery -In deze opdracht komen alle doelstellingen samen - Hoe maak je dit → camerafunctie