Geografisch denken, een mysterie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Industriële Chemie VWO 6
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie schoolsysteem
Kandinsky College Malderburchtstraat
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Presentation Of Learning
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Inleiding   In april 2010 werd Rio de Janeiro getroffen door extreem hevige regens en werden delen van sloppenwijken verwoest door aardverschuivingen.
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Kennis verbreden en verdiepen
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Lezen leren.
Onze doelen en visie in beeld
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Thinking Through Geography Leren Denken met Aardrijkskunde
POWL, Domeinspecifiek Leren
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Tweetalig onderwijs op CSG Liudger
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Pilot maatschappijwetenschappen
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Geografisch denken, een mysterie? Presentatie KNAG-onderwijsdag Jan Karkdijk, Calvijn College Goes

Geografisch denken… …is denken in regionale samenhangen: relaties leggen binnen en tussen gebieden.

Geografisch relateren: moeilijk voor leerlingen? Onderzoek voorjaar 2011 Analyse van havo-examens 1e tijdvak 2009 en 2010: welke geografische werkwijzen leveren de meeste problemen op voor leerlingen?

Examens havo 2009 en 2010 (1e) (landelijke gegevens Cito)

Geografisch relateren: hoe aan te leren? Relaties leggen: belangrijk, maar moeilijk voor leerlingen Geografisch denken (relateren) bevorderen is nog steeds een zoektocht. Thinking Through Geography (Leat) biedt wellicht handvatten. Enthousiast ontvangen in UK, Nederland en Duitsland bij docenten en leerlingen in het v.o. Maar: bevordert het toepassen van Thinking Through Geography het geografisch denken en waardoor dan?

Het mysterie als strategie Bekende strategie uit het Thinking Through Geograpy- repertoire: het mysterie. Leat en vd Schee & Vankan: mysteries inzetten om de denkvaardigheid ‘relateren’ te bevorderen. Van der Schee & Vankan: mysterie een van de meest krachtige en motiverende activiteiten uit het Leren denken- repertoire.

Onderzoek voorjaar 2011 Bevordert het inzetten van mysteries het geografisch relateren door leerlingen? Quasi-experimenteel onderzoek met pretest-posttest-design op 7 scholen en 221 havo-4-leerlingen. Conclusie: mysteries bevorderen het geografisch relateren door leerlingen! Maar nog veel vragen, zoals: - Waardoor bevorderen mysteries het geografisch denken? - Hoe kunnen mysterielessen het best worden vorm- gegeven om dit te bereiken?

Een mysterie Inleiding In april 2010 werd Rio de Janeiro getroffen door extreem hevige regens en werden delen van sloppenwijken verwoest door aardverschuivingen. Vooral mensen die wonen in favelas (‘krottenwijken’) op steile hellingen zijn slachtoffers. De burgemeester van Rio kondigde een plan aan voor sloop van de gevaarlijkste delen van de favelas en hulp bij de herhuisvesting van de mensen naar veiliger terreinen. De plaats waarop het huis van Fabio Pereira staat, is ook bestempeld als te gevaarlijk om te blijven wonen en hij is verzocht te vertrekken. Fabio weigert echter te vertrekken uit zijn woning. Waarom weigert Fabio te vertrekken van zo’n levensgevaarlijke plek?

Nabespreking mysterie Waarom weigert Fabio te vertrekken van zo’n levensgevaarlijke plek? Wat denk je dat leerlingen leren van deze mysterie? Wat zou je in de nabespreking zeker aan de orde willen laten komen (m.a.w. wat vind je dat ze er van moeten leren)?

Een mysterie maken…. Waarom zou je het doen? Het is een enorm karwei… Aanleren essentiële geografische werkwijzen Zeer motiverend voor leerlingen Je ontdekt hoe leerlingen denken Je ziet snel verschil tussen zwakke en sterke groepjes Expliciete aandacht voor metacognitie

Kenmerken mysterie Kenmerkende eigenschappen mysterie: Prikkelende, uitdagende vraag Cognitief conflict centraal Open opdracht Complexe opdracht Groepswerk noodzakelijk Vaardigheden: classificeren, relateren, abstraheren Essentieel: klassikale nabespreking o.l.v. docent

Ontwerptips Zie ook: Leren denken met aardrijkskunde Lees je breed en diep in! Bedenk een prikkelende vraag Werk vanuit een persoonlijke, concrete situatie (verhaal) Reik informatie aan op verschillend abstractieniveau en vanuit verschillende dimensies Gebruik ook ‘red herrings’ Geen relaties leggen in de stukjes info op de strookjes Na uitproberen weer bijstellen

Vervolg Meedenken over en meewerken aan mysteries voor havo en vwo (met name bovenbouw)? Stuur een mailtje naar kar@calvijncollege.nl