Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
een didactiek voor opleiden op school
Reflectie-portfolio beoordelen
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Didiclass - beginnen met
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
bekwaamheid op HO-niveau
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
Kennis borgen Kennis integreren
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Bijeenkomst Pabo directeuren
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Waar staan we nu?.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Overzicht bespreekpunten
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Vernieuwend vakmanschap
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
Introductiebijeenkomst AOS leergang
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Werkplekleren in lerarenopleiding
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Competentie gericht onderwijs
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek en van de pedagogische traditie Gerda Geerdink Pabo Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Mijn verhaal is als volgt opgebouwd: 1. Welke kennis van de pedagogiek is nodig? 2. Waarom krijgen we niet alle studenten (collega’s) voldoende enthousiast voor kennis van de pedagogiek? 3. Wat kunnen we daar als opleiding/-ers voor doen?

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis Kennis en culturele geletterdheid Methodische kennis Pedagogische en didactische theorievorming Praktische kennis Kennis van de praktijk Leerling Leren Leerinhoud

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Hbo–kennis = beroepsgebondenWo–kennis = wetenschapsgebonden Weten hoe het zitWeten wat het is Kennis is bedoeld ter verbetering van de beroepspraktijk: veranderen, innoveren. Theorie is dienstbaar aan de praktijk. Kennis is bedoeld om antwoord te geven op wetenschappelijke vragen: doorgronden, verklaren. Ontwerpen en ontwikkelenNieuwe inzichten opdoen Kennis is discipline overstijgendDisciplinair

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Praktijksituatie en praktisch handelen Praktijksituatie en praktisch handelen   1234 Praktisch begrip van de situatie Signaleren, waarnemen DiagnosticerenPlannen, ingrijpen Evalueren   MethodiekenOnderzoeken wat er precies aan de hand is Gericht Onderzoeken wat er is Methodisch handelen Methodisch evalueren – evt. bijstellen   Theoretisch begrip van de praktijk Kunnen aangeven wat er aan de hand kan zijn Weten wat er aan de hand is Competent handelen Weten wat gewerkt heeft/ wat niet en waarom niet    Theorieën

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Waarom is er te weinig enthousiasme voor kennis van de pedagogiek? Meer doeners dan denkers Het beroep is te complex, het is teveel Sociaal-constructivisme verlamt de docent Werkplekleren te centrale plaats bij het opleiden Competentiegericht opleiden met de nadruk op vaardigheden Integratieve toetsing van competenties Pedagogiek als zwamvak

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Wat kunnen we daar als opleiding/-ers voor doen? Zorgen dat kennis van de pedagogiek en van de pedagogische traditie voor alle studenten zinvol en betekenisvol is.

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo De middelen die we daarvoor hebben: Door: Teach as you preach Door doeners enthousiast te maken voor het systematisch nadenken over hun handelen Door de leerstof te selecteren; aansluiten bij hun leervragen >> Bij het persoonlijk interpretatiekader; professioneel zelfverstaan en de subjectieve onderwijstheorie van de student >> Aansluiten bij wat ze al kunnen >> Aansluiten bij wat ze in de praktijk tegen komen

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo ‘Pedagogische kwaliteit in de basisschool’ door Geerdink, Volman & Wardekker A.Casus: waar kun je in de praktijk tegenaan lopen? B.Interpretatie: hoe wordt die situatie geïnterpreteerd? C.Verdieping: wat is er over dergelijke situaties al bekend? D.Professioneel handelen: wat betekent het voorgaande voor het handelen? E.Literatuur

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Met dank voor uw aandacht.