Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek en van de pedagogische traditie Gerda Geerdink Pabo Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Mijn verhaal is als volgt opgebouwd: 1. Welke kennis van de pedagogiek is nodig? 2. Waarom krijgen we niet alle studenten (collega’s) voldoende enthousiast voor kennis van de pedagogiek? 3. Wat kunnen we daar als opleiding/-ers voor doen?
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis Kennis en culturele geletterdheid Methodische kennis Pedagogische en didactische theorievorming Praktische kennis Kennis van de praktijk Leerling Leren Leerinhoud
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Theoretische kennis IdentiteitsontwikkelingLeer- en ontwikkelingstheor ieën Wetenschappelijk fundament leerinhouden Methodische kennis Mogelijkheden/ belemmeringen/ problemen bij leren en ontwikkeling Pedagogiek en didactiek Opbouw, samenhang en toepassingen Praktische kennis Leefwereld en beleving van school en leerinhouden SchoolmethodesLeerinhouden De leerlingHet lerenDe leerinhouden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Hbo–kennis = beroepsgebondenWo–kennis = wetenschapsgebonden Weten hoe het zitWeten wat het is Kennis is bedoeld ter verbetering van de beroepspraktijk: veranderen, innoveren. Theorie is dienstbaar aan de praktijk. Kennis is bedoeld om antwoord te geven op wetenschappelijke vragen: doorgronden, verklaren. Ontwerpen en ontwikkelenNieuwe inzichten opdoen Kennis is discipline overstijgendDisciplinair
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Praktijksituatie en praktisch handelen Praktijksituatie en praktisch handelen 1234 Praktisch begrip van de situatie Signaleren, waarnemen DiagnosticerenPlannen, ingrijpen Evalueren MethodiekenOnderzoeken wat er precies aan de hand is Gericht Onderzoeken wat er is Methodisch handelen Methodisch evalueren – evt. bijstellen Theoretisch begrip van de praktijk Kunnen aangeven wat er aan de hand kan zijn Weten wat er aan de hand is Competent handelen Weten wat gewerkt heeft/ wat niet en waarom niet Theorieën
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Waarom is er te weinig enthousiasme voor kennis van de pedagogiek? Meer doeners dan denkers Het beroep is te complex, het is teveel Sociaal-constructivisme verlamt de docent Werkplekleren te centrale plaats bij het opleiden Competentiegericht opleiden met de nadruk op vaardigheden Integratieve toetsing van competenties Pedagogiek als zwamvak
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Wat kunnen we daar als opleiding/-ers voor doen? Zorgen dat kennis van de pedagogiek en van de pedagogische traditie voor alle studenten zinvol en betekenisvol is.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo De middelen die we daarvoor hebben: Door: Teach as you preach Door doeners enthousiast te maken voor het systematisch nadenken over hun handelen Door de leerstof te selecteren; aansluiten bij hun leervragen >> Bij het persoonlijk interpretatiekader; professioneel zelfverstaan en de subjectieve onderwijstheorie van de student >> Aansluiten bij wat ze al kunnen >> Aansluiten bij wat ze in de praktijk tegen komen
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo ‘Pedagogische kwaliteit in de basisschool’ door Geerdink, Volman & Wardekker A.Casus: waar kun je in de praktijk tegenaan lopen? B.Interpretatie: hoe wordt die situatie geïnterpreteerd? C.Verdieping: wat is er over dergelijke situaties al bekend? D.Professioneel handelen: wat betekent het voorgaande voor het handelen? E.Literatuur
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Met dank voor uw aandacht.