Vrije-CLB-Koepel vzw Kansenbevordering en gelijke onderwijskansen (GOK) Nascholing voor VCLB-medewerkers 8 oktober 2009 Brie De Veirman Luc Driesmans Jos.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Gedragsproblemen
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Doelstellingen Formuleren
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Brede school in Berkenbos
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Centrumdag VCLB AMI2 22 april 2010
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Leerlingenbegeleiding en het algemeen welbevinden van leerlingen
Taalbeleid Het ontwikkelen van een schooltaalbeleid houdt in dat vanuit 1 bepaalde visie op taal en taalonderwijs, op gefaseerde wijze, maatregelen worden.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het CTO is verheugd u te kunnen meedelen dat het project ‘Ouders in (inter)actie!’ opnieuw wordt opgestart! >Oproep
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Elk kind, elke ouder telt
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Hoe pedagogisch handelen?
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Gelijke kansen op school: het kan!
Het zorgcontinuüm.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
2de graad verzorging - voeding
Kansarmoede in de kleuterschool
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
het katholiek basisonderwijs
COLLEGE12005.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Kansen in/voor onderwijs
GOK in BuO Korte geschiedenis
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Jongerenwerking La Vie
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Vrije-CLB-Koepel vzw Kansenbevordering en gelijke onderwijskansen (GOK) Nascholing voor VCLB-medewerkers 8 oktober 2009 Brie De Veirman Luc Driesmans Jos Cré

Faire Diagnostiek Kwaliteitsvolle en zorgzame diagnostiek bij allochtone en kansarme leerlingen

4 Criteria faire diagnostiek 1.Vertrouwensrelatie 2.Voldoende informatie (SES en migratie) 3.Positief kader 4.Eigen waarden en (voor-)oordelen onder ogen zien 5.Breed kijken 6.Storende factoren (bias) voorkomen 7.Correcte interpretatie 8.Aangepaste indicering 9.Adviseer met respect 10.Interventie: geloof in de veranderbaarheid

1. Er is een VERTROUWENSRELATIE met de leerling en zijn/haar ouders 1.vertrouwensrelatie met de leerling is ‘conditio sine qua non’ voor elk leerproces en elk diagnostisch proces. 2. t.a.v. de ouders: tijd geven (hulpvraag vaak van de school =>afstemmingsproces voorafgaand aan de diagnostiek)  expeditiemodel (samen op weg)  ouders/leerling eigenaar van het probleem Niet evident bij allochtonen en kansarmen (psychologische afstand)! DIT VERGT AANDACHT, TIJD en ENERGIE!

2. Er is voldoende INFORMATIE over de aanwezigheid van ongelijke kansen. Met wat men niet WEET kan men ook geen rekening houden (tijdens en na het onderzoek)! 1.Over de leerling: voorgeschiedenis (schoolloopbaan e.a.) 2.Over gezin en buurt:  Kansarmoede (S.E.S.): ‘kapitaal’ waarover het gezin beschikt (scholingsgraad ouders; tewerkstelling; woonsituatie…)  Etniciteit (migratiegeschiedenis, taalgebruik…) 3.Over de school:  School/klasklimaat t.a.v. kansarmen/allochtonen  GOK-beleid (algemene maatregelen)  Specifieke leerlinggerichte maatregelen

3. Er is een POSITIEF KADER opgebouwd: School, CLB, ouders/leerling en externe organisatie zien elkaar als partners

4. DE EIGEN WAARDEN EN (VOOR)OORDELEN worden onder controle gehouden. 1.Eigen ‘beliefs’ (verwachtingspatroon) zijn een belangrijke potentiële bron van ‘bias’ (storing van de meting)  Beliefs kunnen een vertrouwensrelatie in de weg staan  Zich bewust zijn van de eigen (voor-) oordelen (middenklasse-bril, verwachtingspatroon, attributies, generalisaties…) 2.Weerstand (vooroordelen) bij ouders (en leerlingen): kunnen kaderen en er mee omgaan

5. BREED KIJKEN naar de leerling en zijn/haar context (Onderzoeksfase => ‘WAT?’) De leerling BREED bekijken:  De leerling in zijn/haar CONTEXT (gezin en school)  Verschillende kenmerken (cognitie, andere vaardigheden, socio-emotionele)  Zoeken naar risicopunten en POSITIEVE KRACHTEN

6. DESKUNDIGHEID TIJDENS HET ONDERZOEK (Onderzoeksfase: ‘HOE?’) 1.De evolutie bekijken 2.Een goede keuze maken van de meetinstrumenten 3.Gebruik van de instrumenten: rekening houden met storende factoren (‘bias’) tijdens het onderzoek (cfr. wetenschappelijk onderzoek) 4.Naast algemene normen ook specifieke normen gebruiken

(1) Bekijk de evolutie  Niet op één testmoment voortgaan  Is er vooruitgang?  Extra belang bij kansarmen: is er een inhaalbeweging merkbaar?

(2) Keuze van de instrumenten 1.Een waaier van instrumenten (naast tests ook observatie, zelfevaluatie, gesprekken met anderen, schoolrapportanalyse…) 2.Is het instrument wel geschikt voor deze (kansarme) leerling (cultuurgevoeligheid)?

(3) Hou rekening met storende factoren Prestatie - motivatie Taalvaar digheid Cultuur- vertrouwd heid Test- vaardig heid uitsluiten Inschatten (=>Interpre tatie)

(4) Scoring  naast algemene normen  ook specifieke normen gebruiken (=vergelijking met leerlingen die hun ontwikkeling hebben doorgemaakt in een gelijkaardige context) Cfr. COVAAR, ASEBA, TAK…

7. Bij de INTERPRETATIE wordt rekening gehouden met culturele en achterstandsfactoren. Bij de interpretatie van het resultaat 1.rekening houden met storende factoren tijdens het onderzoek 2.rekening houden met factoren die de ontwikkeling hebben beïnvloed (voor het onderzoek): bv. kansarmoede of anderstaligheid

8. INDICERING (aanpak) Problemen door kansarmoede en anderstaligheid moeten vaak anders aangepakt worden dan klassieke ‘leer en ontwikkelingsstoornissen’  Bv. bij problemen met taalvaardigheid (Nederlands) bij allochtonen/kansarmen: taalvaardigheidsonderwijs nodig (taalbegrip!)  Bv. bij gedragsproblemen bij vluchtelingenkinderen: nood aan veiligheid

Aandachtpunten overstap BuO bij kansarmen en allochtonen  In principe NIET bij anderstalige nieuwkomers!  In principe NIET vanuit de kleuterklas bij allochtonen!  Oppassen met type- bepaling (T1 –T8)  Verstandig omgaan met drempels (bv. IQ- drempels)

9. ADVIES GEVEN: transparant en verstaanbaar  Toegankelijke taal  Eerlijk en transparant  Samen zoeken  Beslissingrecht van de ouders; wel informeren, sensibiliseren, motiveren.  Begrip voor ‘aanvaardingsproces’ bij ouders en bij school  Uitzonderingen zijn mogelijk

10. INTERVENTIE: Er is geloof in de veranderbaarheid ook bij kansarmen en hun omgeving  ‘Handelen’ is het uiteindelijke doel van (HG)diagnostiek!  Aanzetten geven tot uitvoering van een ‘handelingsplan’  Ondersteun een proactief/preventief beleid t.a.v. kansarme/allochtone leerlingen  via buurt- en gezinsgerichte activiteiten  via schoolse aanpak (globale aanpak)  Evalueren van de diagnose + er uit leren!