Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering 10-6-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Driemaal Taal Sessies.
Het jaar van de kleuter “Goed begonnen is half gewonnen” Contactvergadering ankerfiguren kansenbevordering 31 januari 08 PVOC.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
De Vakantiespeeltas Een preventieproject in het kader van het Postfonds voor Alfabetisering, Koning Boudewijnstichting.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Iedereen mij gezien ? Delarbre Jos Preventie
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Handelingsgericht samenwerken
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Netwerk coördinatoren VZ
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Actieplan Huis van het Kind Haspengouw Antennepunt Heers.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Schoolopbouwwerk Menen
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Informatieavond groep 7-8
voor Rotterdamse kinderen
Visie mediawijsheid KB
Mijn visie op onderwijs
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
het katholiek basisonderwijs
Project ‘Buurtstewards’
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Spelotheek Zaventem SPELOTHEEK Vijverstraat 14, 1930 Zaventem
Transcript van de presentatie:

Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering

Historiek  Het departement logopedie en audiologie contacteert CLB Brugge(n) in het kader van hun project maatschappelijke dienstverlening (april-mei 2008)  Het CLB doet een voorstel vanuit prioriteiten rond GOK en kleuterparticipatie  Twee Brugse scholen nemen deel aan het project. (maart 2009)  In totaal worden 9 ouders bereikt  September 09 : het project wordt ingediend bij het Postfonds voor Alfabetisering.  Schooljaar 09/10 : CLB Blankenberge en Oostende sluiten aan.

CLB en kansarmoede  Volgens het CLB-decreet begeleidt een centrum “prioritair en intensief die leerlingen die in hun ontwikkeling en leerproces bedreigd worden” en besteedt het “bijzondere aandacht aan die leerlingen die door hun sociale achtergrond en leefsituatie leerbedreigd zijn”.

 Visie van de minister op kleuteronderwijs - Binnen het kleuteronderwijs, afstappen van het zich focussen op de 3° kleuterklas, maar op de startjaren van het kleuteronderwijs. - PRIORITEIT voor Taal (x3) -De start van de kleuter op school – 1°kleuter – geen bewaarschool – opteren om langs het pedagogisch didactisch handelen kinderen meer ontwikkelingskansen te geven

Algemene Doelstelling  Ter preventie van taalachterstand en leerproblemen, ouders van taalzwakke kleuters vaardigheden aanleren om de taal te stimuleren in dagdagelijkse activiteiten. (spel, tv-kijken, winkelen, voorlezen).

Doelgroep  Ouders (opvoedingsverantw.) van kleuters die door hun sociale achtergrond of leefsituatie taalachterstand hebben.

Concrete doelen  actieve deelname van de ouders tijdens de interactieve sessies  meewerken aan de huiswerkopdrachten  reflecteren over de toepassing van de aangebrachte technieken ( VAT-principes)  door het aanleren en toepassen van vaardigheden ervaren ouders dat ook zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het leren en ontwikkelen van hun kind.

Neveneffecten  Kleuterleidsters en CLB- medewerkers worden gecoacht om ouders vaardigheden aan te leren m.b.t. taalstimulering  Alle betrokkenen worden gestimuleerd om samen te werken met kansarme ouders

Drie Maal Taal  Drie partners  Drie prioriteiten  Drie sessies  Drie principes  …

De toekomst  Het project wil een blijvende samenwerking nastreven met opvolging in de volgende jaren  Het project wordt jaarlijks geëvalueerd.  Coachen van kleuterleidsters en clb- medewerkers door studenten logopedie

Evaluatie  Het project werd algemeen positief ervaren -De inhoud van de sessies is goed en bruikbaar -Ouderbetrokkenheid bij taalstimulering is erg belangrijk, de sessies kaderen in kansenbevorderend werken -De sessie rond voorlezen in de bib was drempelverlagend

Aandachtspunten  De afname van de NCDI-III werd niet als een meerwaarde ervaren  Sensibilisering van het hele schoolteam  De laagdrempeligheid van de sessies (locatie, uur, inhoud, aantal deelnemers)  Het blijft een moeilijk te bereiken doelgroep (beperkte opkomst)