Netwerken Net werken? Net werken! Nepwerken? Een snelle verkenning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Evaluatie van mentorprojecten
Hoe ontstond dit initiatief ?
Presentie: achtergrond, methodiek en filosofie
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Gemeenschappelijk wonen op leeftijd Sociale netwerken en zorgposities van ouderen in woongemeenschappen.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
21 april 2009 TZFF Ketenzorg, over de muren heen kijken! 1 Inhoud TZFF Netwerken, samenwerken ROS Friesland Presentatie netwerkdeelnemers Vragen.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Van de GENADE vervallen.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
MVO en intern management
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Tweedegraadsfuncties
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Kansen voor Samenwerken
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Voorrangsregels bij rekenen (1)
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Verbeterpunten voor Pleegzorg
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Transcript van de presentatie:

Netwerken Net werken? Net werken! Nepwerken? Een snelle verkenning Gebiedsgericht netwerken Antwerpen Prof. dr. Guy Redig Agogiek VUB

Wat is een netwerk? Simpel: Een net dat werkt

Wat is een net? Een weefsel met mazen systematisch geconstrueerd met expliciet nut met knooppunten alles verbonden

Indien juist gebruikt: Wanneer werkt een net? Het houdt tegen Het vangt (op) Indien juist gebruikt: vaardig(heid) passende mazen adequate geplaatst geen zwakke punten goed onderhouden

Wat is een netwerk? Een netwerk is een geheel van met elkaar verbonden punten (of entiteiten of dingen). Deze punten en hun verbindingen kunnen zowel fysiek als abstract zijn. Wikipedia

Kenmerken van een netwerk een nuttig instrument bewust gebruik bedoeld voor een vangst moet gespannen worden dus bewuste manipulatie

Kenmerken van een netwerk Kortom: netwerken is een sturingsmethode. Eén van de manieren (wegen) om het doel te bereiken. Een methode met specifieke eigenschappen.

Netwerken als sturingsmethode (1) Netwerken wijkt af van andere methodes: andere of geen (klassieke) hiërarchie grote horizontaliteit grote interdependentie hoge autonomie van de (netwerker)weker andere communicatie en werkstijl relatief meer aandacht voor het proces nood aan vertrouwen, openheid

Netwerken als sturingsmethode (2) Is netwerken wel nuttig? Vragen, twijfels: teveel vrijblijvend, betrouwbaar? teveel proces, babbelbox professionele grenzen (formeel/informeel) enkel indien voldoende tijd (toch beetje luxe) bedreiging voor besmetting, frontvorming… begrenzen: waar begint/eindigt netwerken? alleen indien voldoende goodwill

Netwerken als sturingsmethode (3) Netwerken: dus nogal wat paradoxen nuttigheid versus luxe gelijkheid versus ongelijkheid horizontaal… maar wie regisseert? netwerkstructuur: contradictio in terminis?

Netwerken als sturingsmethode (4) Netwerken onvermijdelijk in erg complexe omgevingen, want: polycentrische, warrige besluitvorming toenemende specialisering in verschillende dimensies (de puzzel past nooit) Kortom: toenemende interdependentie Iedereen regisseur, iedereen geregisseerd

Netwerken als sturingsmethode (5) Eigenschappen sturingsmechanismen – Koppenjan 1994 Dimensies KLASSIEKE STURING MARKTSTURING NETWERKSTURING Niveau analyse Bestuurder versus bestuurden Relatie bestuurder tot klanten/lokale actoren netwerk van actoren Perspectief Centrale sturing Lokale actoren Interactie actoren Aard relaties Hiërarchisch Autonoom Wederzijds afhankelijk Aard processen Toepassing van doelstellingen Zelfsturing op basis van autonomie Interactie door uitwisseling van informatie en middelen Succescriteria Realisatie doelstellingen Behoeftebevrediging van lokale actoren Gezamenlijke probleemoplossing Mislukkingcriteria Vage doelen, teveel actoren, te weinig informatie en controle Gebrek aan hulpbronnen en te weinig vrijheid Blokkades, gebrek aan incentives voor samenwerking Aanbevelingen Coördinatie en centralisering Versterking van de autonomie van de actoren, deregulering, privatisering, decentralisering Netwerkmanagement, betere voorwaarden voor netwerking

Voorstel: netwerkmakelaar (koppelaar) Netwerken als sturingsmethode (6) Netwerken regisseren? Regie = autoritaire stijl Past niet bij netwerken Voorstel: netwerkmakelaar (koppelaar)

De netwerkmakelaar

De netwerkmakelaar F. De Rynck – 1994, G. Redig – 2000 STERK COMMUNICATIEF GROTE EMPATHIE VERSCHILLENDE RATIO’S EN BELANGEN VAARDIGHEDEN STRATEGISCH EN TACTISCH VERNUFT STERK ONDERHANDELAAR FUNCTIE-VEREISTEN NETWERK-MAKELAAR STERK VERTROUW MET DE PRAKTIJK AANVAARD DOOR RELEVANTE ACTOREN POSITIE OP COMMUNICATIEKRUISPUNT EN CENTRAAL IN NETWERK NETWERKMAKELAAR: wever van netten, bouwer van kruispunten en rotondes

Uitdaging bij uitstek voor een netwerksturing Lokale netwerken (1) Uitdaging bij uitstek voor een netwerksturing complexe en ongelijke actoren geen centrale regie (ondanks wensen, dromen, hoop van sommige actoren) overduidelijke interdependentie nood aan nieuw, aanvullend NET dat werkt met FIJNERE MAZEN op aangepaste plaatsen met aangepaste vaardigheden

Analyse van de lokale situatie: Lokale netwerken (2) Analyse van de lokale situatie: klassieke of marktsturing onmogelijk klassieke of marktsturing ongewenst netwerksturing enige keuze dus: iedereen netwerkmakelaar – koppelaar dus: iedereen wordt gekoppeld dus: geen luxe maar harde noodzaak

Met consequenties & uitdagingen Lokale netwerken (3) Met consequenties & uitdagingen andere, aangepaste mentaliteit en attitude geloven in / respecteren van de netwerkstijl ruimte en kansen geven ruimte en kansen krijgen

Lokale netwerken (4) Met aangepaste doelstellingen en evaluatie: doelgroepen betere service, meer kwaliteit meer onderling vertrouwen meer kennis van elkaars praktijk besef van grenzen/mogelijkheden, ratio’s betere doorverwijzing adequate detectie tekorten/overlappingen krachtige beleidsbeïnvloeding solidariteit …

Lokale netwerken (5) Uiteindelijk: adequate, structurele, duurzame aandacht voor echte noden, vragen, behoeften van mensen. Dus betere dienstverlening, breder maatschappelijk draagvlak en meer solidariteit.

Lokale netwerken (6) Vraagt van iedereen – op welke plaats ook – verantwoordelijkheid, veel inzet, goesting en geloof. Maar dan loont het ook meer dan ooit verwacht. Beloofd.

Bedankt voor ‘t luisteren