Kwaliteitsmeting binnen de fysiotherapie: een kwestie van kiezen en gekozen worden !! -de audit als instrument voor kwaliteitsontwikkeling binnen de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Medico-legale status van richtlijnen
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Fysiotherapie en Kwaliteit. Presentatie RGF-AMA op 15 juni 2011 Zorginkoper Paramedie Tot 1 juli 2011!
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Diensten Voedselveiligheid Plaagdierpreventie Waterveiligheid.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
De kracht van de ervaring
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
TZFF Transmurale zorg fysiotherapie Friesland 21 april 2009.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
Kernprocessen van de Act methodiek
Oplossingen van Zorg van de Zaak
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Het associatedegreeprogramma in de Beleidsregel doelmatigheid 2014
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden

Laatste nieuws contractering Zorgverzekeraars Agis/Achmea.
Contracteren wat is uw beste keuze?. Welke opties heb ik? Contracteren Niet-contracteren Contracteren onder voorwaarden Eigen overeenkomst.
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
Maren Oosthuizen, diëtist
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Studieadviesregeling
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Verpleegkundig redeneren
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Een kwestie van kiezen of gekozen worden,…… Het perspectief van kwaliteitsmeting binnen de logopedie.
1 Thea Smid-Verheul, gemeente Amersfoort Paul van Bruggen, CROW IJsselstein, 13 februari 2014 Past Performance waarom positief voor alle partijen?
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Procesverbetering in de Zorg
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Opleiden voor de toekomst
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
The making of: Omgevingsvisie
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsmeting binnen de fysiotherapie: een kwestie van kiezen en gekozen worden !! -de audit als instrument voor kwaliteitsontwikkeling binnen de praktijk- door Leo Verton

Wat gaan wij vanavond doen? Audit i.r.t. kwaliteitsontwikkeling De weg naar PLUS De PLUS audit – het proces De PLUS audit – de inhoud De PLUS audit – de ervaringen van,….. Een rondje vragen Afsluiting HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De audit in relatie tot kwaliteitsontwikkeling De historie laat zien dat er vanaf 2003 al audits worden uitgevoerd In 2005: de eerste HKZ audits Vanaf 2006: intrede van vrije markt en komst van BONUS audits (Achmea stimuleert tariefsdifferentiatie) In 2009 vervangen door PLUS audits Vanaf 2011 “omarmen” andere verzekeraars deze ontwikkeling HCA - RGF A'dam 21 april 2011

Kwaliteitsontwikkeling Zicht op Kwaliteit van Zorg U maakt de keuze !! de dingen die u doet, doet u zo goed mogelijk en maakt dit inzichtelijk !! Beheers PLUS moeten we dit ? willen we dit ?? HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De weg naar de PLUS audit,… -wat er aan vooraf ging en de huidige stand van zaken- Zorgverzekeraars hebben in de overeenkomst een kwaliteitsparagraaf opgenomen, waarin afspraken zijn vastgelegd om doelmatigheid en transparantie van fysiotherapeutische zorg te bewaken. De reactie bij fysiotherapeuten in NL is verschillend: bedreiging vs kans Wij snappen dit !! HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De weg naar de PLUS audit -de afspraken- Verzekeraars hebben een meetlat bepaald conform de richtlijnen van het KNGF als het gaat om inrichting, veiligheid, CKR, gebruik klachtenregeling en implementatie van richtlijnen. Het KNGF is geen partner in het proces en niet actief betrokken. HCA heeft PLUS audit product ontwikkeld passend bij het kwaliteitsbeleid van de verzekeraars en passend bij richtlijnen van de beroepsgroep. HCA is de uitvoerder en “the messenger”. HCA - RGF A'dam 21 april 2011

Conclusie Wilt u een PLUS zorgprofessional zijn en bent u veranderbereid ?? tip: REFLECTEER op uw EIGEN HANDELEN en trek conclusies. Bent u er klaar voor? HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De audit als kwaliteitsinstrument de PLUS – audit verkort vs regulier Op weg naar een gezonde toekomst,…… HCA - RGF A'dam 21 april 2011

Het traject naar beloning van kwaliteit de Plus - audit Het traject naar beloning van kwaliteit Kent een wat afwijkende opbouw i.r.t. BEHEERSMODEL-audit. Auditee neemt zelf initiatief en is kwaliteitsbewust. Auditee wil zelf inzicht krijgen in kwaliteitsprocessen. PLAN ACT DO CHECK HCA - RGF A'dam 21 april 2011

Wat is een audit? Een audit is een controlemoment waarop de auditee in staat wordt gesteld om positieve bewijslast te leveren aan brancheorganisatie(s), verzekeraar(s), overheid m.b.t. vastgelegde afspraken. U krijgt via een audit de kans aan te tonen hoe u uw primaire zorgprocessen en evt.kwaliteitsprocesen heeft geborgd in het dagelijks handelen. HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De PLUS auditcriteria De criteria zijn: Praktijkorganisatie, inrichting en accommodatie, Veiligheid, hygiëne en privacy, klachtenregeling, Klachtenregistratie, Methodisch handelen, CKR-registraties en bij- en nascholing, KNGF-richtlijnimplementatie. Centrale vraag: Hoe kunt u de door u geleverde kwaliteit inzichtelijk maken? HCA - RGF A'dam 21 april 2011

Het audit stappenplan -de voorbereiding- De voorbereiding door de auditee: - aanmelding via website - het invullen van de motivational paper(s) De voorbereiding door de HCA auditoren oa. door: -beoordelen van de motivational paper(s) en geven van adviezen -advies wordt retour gezonden naar auditee De auditee tekent een overeenkomst na de planning van de audit, waarbij afspraken worden gemaakt over privacy en over termijn van dossierinzage HCA - RGF A'dam 21 april 2011

Het audit stappenplan -de uitvoering- Eén auditor toetst de criteria (kort vs regulier) en auditee wordt meegenomen in het audit- en beoordelingsproces. (MIDEZ) Audit duurt 3 -5 uur en per dependance 1-2 uur Er worden 10-15 dossiers at random geselecteerd van alle patiëntendossiers De audituitkomsten en bevindingen worden door de auditoren vastgelegd op rapportblad/auditbevindingen formulier en scorelijst dossiers Er wordt direct na afloop een audit beoordeling gegeven (de80% regel) Na afloop worden uitkomsten met auditee besproken Auditrapport wordt verzonden naar verzekeraar en deze kan in gesprek raken met praktijk over het maken van PLUS afspraken. HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De auditbeoordeling De normering per onderdeel is als volgt C = conform NC = niet conform Nvt = niet van toepassing O = opmerking HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? Criterium 1 Praktijkorganisatie/inrichting en accommodatie Toegankelijkheid Is adequate behandeling mogelijk Tarievenlijst (NzA) Beoordeling Criterium 1 en 2: Er kunnen geen NC’s gescoord worden. HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? Criterium 2 Hygiëne - Privacy – Veiligheid Algemene indruk Schoonmaakorganisatie (schema) Privacy patiënten i.r.t. 1:1 / groep / kleedruimten/ dossiers / reglement Controle op installaties Controle behandel- en oefenapparatuur Calamiteiten, o.a. noodplan/ BHV/AED/EHBO Ongevallen registratie HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? Criterium 3 Klachtenregeling Is er een klachtenregeling? Zijn er klachten gemeld -zijn deze geregistreerd? -is er een evt. verbetertraject opgesteld? Wordt klachtenregeling kenbaar gemaakt? Beoordeling Criterium 3: Er kunnen geen NC’s gescoord worden. HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? Criterium 4 (2) Er wordt getoetst op 5 rubrieken: Rubriek 1 Algemeen (na intake en na screening) Verwijsgegevens Conclusie screening Rapportage aanwezig? Is screening onderdeel van dossier? Beoordeling: Bij de vragen mag 1 onderdeel onder 80%(NC) zijn. Algemeen Diagnostisch proces Therapeutisch proces Evaluatief proces en rapportage Klinisch redeneren en meetinstrumenten HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? vervolg criterium 4 (2) Rubriek 2 Diagnostisch proces Contactreden en hulpvraag Verwachtingen Aard/ernst van de problemen in het functioneren Diagnostische bevindingen vastgelegd (M/G) Is de conclusie/FT diagnose beschreven conform richtlijn Beoordeling: vraag 1 t/m 4 80% en 1 NC; vraag 5 80% en géén NC HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? vervolg criterium 4 (2) Rubriek 3 Therapeutisch proces SMART – doelstellingen Tijdsgebonden prognose i.r.t. doelen en herstel Aanwezigheid dagjournaals Voldoen de dagjournaals aan de richtlijn Is therapeutisch handelen inzichtelijk Beoordeling: vraag 3 t/m 5 80% en 1 NC; vraag 1 en 2 80% en géén NC HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? vervolg criterium 4 (2) Rubriek 4 Evaluatief proces en rapportage Is er een evaluatiesystematiek i.r.t. doelen aanwezig Worden doelen bijgesteld i.r.t. actualiteit (zorgtrajecten > 3 maanden) 3. Tussentijdse rapportages (zorgtrajecten> 6 maanden) 4. Eindevaluatie bij afgesloten dossiers 5. Eindrapportages bij afgesloten dossiers Beoordeling: vraag 3 en 5 80% en 1 NC; vraag 1, 2 en 4 80% en géén NC HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? vervolg criterium 4 (2) Rubriek 5 Klinisch redeneren en meetinstrumenten Systematisch inzetten MI’s i.r.t. effectmeting Relatie doelen en meetinstrumenten 3. Relatie evaluatie en meetinstrumenten Tijdsgecontingeerde behandelprotocollen Beoordeling: vraag 3 en 4 80% en 1 NC; vraag 1 en 2 80% en géén NC HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? Criterium 5 CKR Inschrijving CKR Voldoen aan de werkeis Beoordeling Criterium 5: Er kunnen geen NC’s gescoord worden. HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De toetsing van de criteria -wat willen wij samen te weten komen? Criterium 6 KNGF richtlijnen Systematisch gebruik van KNGF-richtlijnen (toetsen op 5 dossiers) Beoordeling Criterium 6: Bij een score < 80% wordt een NC gescoord. HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De bezinning na de PLUS audit,… Een blik naar de toekomst: “Fear of Hope” Wat heeft de audit mij opgeleverd? -Is er noodzaak voor kwaliteitsontwikkeling !! Zie ik voordelen/kansen die mij helpen bij de kwaliteitsontwikkeling van mijn praktijk? Zie ik nadelen/bedreigingen die kwaliteitsontwikkeling onmogelijk maken? HCA - RGF A'dam 21 april 2011

De beloning,…and the efforts Bedenk wel: U maakt zelf de keuze en maakt het daardoor mogelijk gekozen te worden !! Een beter imago en klaar voor de toekomst. Toename van tastbare professionaliteit. Betere positie naar zorgpartners. (duurzame relatie/ zorgnavigering) Hoger organisatieniveau van uw praktijk. Wat kost het,…. Wat levert het op,…. -Véél tijd en véél geld. -Financiële beloning. -Gedragsverandering. -Arbeidssatisfactie. HCA - RGF A'dam 21 april 2011

Ik dank u voor uw aandacht !! Tenslotte,… Kwaliteitsontwikkeling is een dynamisch fenomeen. Kwaliteitsontwikkeling zorgt voor toename van plezier in het werk. Kwaliteitsontwikkeling biedt een regiefunctie in de zorg. Kwaliteitsontwikkeling wordt inzichtelijk gemaakt door een audit. Ik dank u voor uw aandacht !! HCA - RGF A'dam 21 april 2011