Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: www.surfgroepen.nl/sites/ontwerpprojecten (onderdeel kennisbank)www.surfgroepen.nl/sites/ontwerpprojecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Stage bij Technische Informatica
Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Nul Energie Huis Workshop offerte.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
De kern van projectmanagement
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Ontwerpprojecten In de praktijk
Werkvormen als vanzelf
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Ontwerpprojecten Competenties
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Welkom bij Projectmanagement
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Debriefing 24 januari 2012.
Workshop ‘Competenties’
Docent medmec = Wil Adolfs
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Onderzoeksvaardigheden
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
1 MPZ Project Veilig werken met gevaarlijke stoffen in de zorg.
Titelpagina.
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Korte introductie tot het principe
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Workshop “Beoordelen”
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Theorielessen in projectmatig werken
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Walibi World(poster en folders)
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Verpleegkundig redeneren
Doc. Mgr. Marketa Štefková, PhD. Hyperdiversiteit aan bronteksten, terminologieën en opdrachtgevers versus kwaliteit en professionaliteit: dagelijks dilemma.
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
veilig en gezond bouwen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
CoE / KennisDC Logistiek
Basistekst : Talentontwikkeling
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank) En heet: Workshop introductie 4

Belangrijk bij ontwerp- projecten n Drie stromen n Vraagontwikkeling n Validatie en review n Criteria

In schema Kennisvraag Praktijkvraag Competentievraag Kennis Oplossing Competentie Vraag ontwikkelen: advertentie gebaseerd op praktijkvraag, beroepsprofielen en onderzoeksagenda(s) Valideren: opdrachtgever(s) voor praktijk- en kennisvraag geven op producten commentaar (offerte, ontwerp, implementatie, oplevering) Criteria Review: tutoren en deskundigen reviewen producten op basis van (kwaliteits)criteria. Kennis mobiliseren Kennis opdoen/ toepassen Studenten vergaren kennis om in te zetten voor de praktijkvraag

Kenniscirculatie Studentenproject KennisKennisvraag KennisbankWorkshop

Kennisvraag n Vraagt om ‘kennis tussen de regels door’ expliciet te maken n Praktijkvraag: maak een structuurvisie. Kennisvraag: hoe pak je dat aan? n Praktijkvraag: verbeter het imago van fietspad (HU 2006), ontsluitingsroute (HvA 2007) of winkelstraat (HRO 2007) Kennisvraag: wat bepaalt het imago van ….

Stelling n Criteria? Helder! n Geef per project tenminste 3 criteria aan waaraan het resultaat moet voldoen

Kwaliteitscriteria (zie ook handleiding vanaf Hoofdstuk 2) n Kwaliteitscriteria helpen om te definiëren wat wordt verwacht. n Bijvoorbeeld een plan van aanpak n Bevat een heldere probleemstelling n Beginsituatie is beschreven n Problemen in de beginsituatie beschreven n Eindsituatie is beschreven n Beschrijving van wat het project kan betekenen om van begin tot eind te komen n Bevat een goede analyse voor de aanpak n Levert het gewenste resultaat op n Bevat een taakverdeling die past bij de leervragen n Bevat een haalbare hoeveelheid taken n Houdt rekening met de beschikbaarheid van anderen (opdrachtgever / tutor/ deskundigen) en doorlooptijden n ……

Kennisbank n Tijdelijke plek van de kennisbank: n Kennisdocument(en) worden aangeleverd met begeleidend schrijven n Van de workshop willen we naast de presentatie ook de instructie (hoe moet de workshop verlopen) en graag een evaluatie (is de aanpak geschikt of niet)

Vragen?