Ontwerpgericht Onderzoek Geert Jan Stams Een onderzoek naar Cliënttevredenheid in de Jeugdhulpverlening
Procedure Sollicitaties Offerte Jeugdformaat Plan van aanpak Advies met betrekking tot het meten van cliënttevredenheid in de jeugdzorg met behulp van de C-toets Plan van aanpak Literatuuronderzoek Probleem om effect van hulpverlening op cliënttevredenheid vast te stellen: clienttevredenheid als persoonskenmerk Verbetering C-toets door decontaminatie items (tevredenheid over het leven) Empirisch onderzoek bij N = 264 clienten (46 behandelunits) Administratieve problemen bijJeugdformaat Afstemming met Stichting Alexander Politiek krachtenveld: C-toets mag niet gebruikt worden als prestatie-indicator van jeugdhulpverlening!!! Oplevering eindproduct Rapport Terugkoppeling Cliëntenraad Jeugdformaat
Uitkomsten Onderzoek Met de C-toets kan geen effect van hulpverlening op clienttevredenheid worden vastgesteld De belangrijkste voorspeller van cliënttevredenheid is tevredenheid over het leven De C-toets dient verder aangepast te worden Dit zal worden gedaan door Stichting Alexander, mede op basis van dit onderzoek
Evaluatie Ontwerpgericht Onderzoek Kwalitatief hoogwaardig eindproduct in de vorm van een advies Opdrachtgever en cliëntenraad tevreden Goede leerresultaten bij de studenten Studenten tevreden