Leerlingen als partners in een leergemeenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
een didactiek voor opleiden op school
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wat is goed onderwijsonderzoek?
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
….een korte presentatie
Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Samenwerken in burgerschap
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Welbewust kantelen op de Paulusschool
StatIG in de Vrolijke School
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Collectief leren in schoolteams
Ervaringen Implementatie in Nederland
De gezonde school en genotmiddelen
Kinderen en hun sociale talenten
Geheugen in beeld Caroline Apeldoorn en Nanda Zonjee Benedictus, Heiloo september april 2013 Inleiding In het verwonderingsdagboek van de onderzoekers.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
In Uw licht zien wij het Licht
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Zorg is mensenwerk maar niet vanzelfsprekend Programma menslievende zorg
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Onderzoek naar Regionaal Comakership
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Zonder context geen bewijs
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Medezeggenschap bij De Eshoek
Transcript van de presentatie:

Leerlingen als partners in een leergemeenschap Anja Tertoolen Wieke Bosch Koos Bokhorst Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Begin van het onderzoek Evaluaties van projecten met zij-instromers Wel oordeel van leerkrachten, opleiders, studenten, .... Niet: de stem van het kind Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Focus en belang van ons onderzoek Perspectief van kinderen Belang: Onderzoek door docenten Praktijkonderzoek door studenten Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Inhoud en werkwijze Inhoud: Perspectief van kinderen op Studenten in hun klas Het onderwijs dat ze ontvangen Werkwijze: Interview door leerkrachten - protocol Video/opname - analyse achteraf Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Vervolg van ons onderzoek Evaluatie van project: Wij, onderzoekers, doen te veel zelf Betrekken van leerkrachten, studenten, kinderen Leergemeenschappen Onderzoekers - Leerkrachten - Studenten - Kinderen Twee vragen Methode: Hoe vinden we de goede methode om te horen wat kinderen te zeggen hebben? Inhoud: Wie bepaalt waarover het gesprek moet gaan? Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

2006 - centraal begrip: Leergemeenschap Een leergemeenschap is in de eerste plaats een gemeenschap van lerenden, waarin kennis wordt ontwikkeld, gedeeld en toegepast. De lerenden zijn veelal afkomstig uit verschillende disciplines, die zich (ieder vanuit de eigen invalshoek) verdiepen in een voor allen relevant (het doet er toe….) onderzoeksthema. Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Leergemeenschap Op deze wijze leert men ook van elkaar. Ieder heeft in een leergemeenschap een eigen taak in het totaal van het onderzoek; het onderzoek dient een gezamenlijk doel. (zie: Beishuizen 2004 en Volman 2006) Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Participanten Onderzoekers Leerkrachten basisschool Kinderen Studenten Het ‘zoeken’ van de participanten. Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Het onderzoek Ruimte voor de leerkracht: koos de setting en de plaats waar het gesprek plaatsvond zocht de kinderen uit die mee deden vertelde de kinderen het doel van het gesprek het gesprek werd door de eigen leerkracht gevoerd Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Analyse van de data verbatim visuele analyse waar bij zowel het verbale- als het non-verbale gedrag werd geanalyseerd rubricering van de gespreksonderwerpen kwalitatieve en kwantitatieve data Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Resultaten Inhoud van de gevoerde gesprekken: Strategieën Interventies vooraf – tijdens -nadien Keuzes Organisatie van de gesprekken : Format: steun of keurslijf Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Verschillen Dagelijkse activiteiten Gespreksonderwerp Leerkrachtstijl Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Overeenkomsten Kinderen Leerkrachten acceptatie - veiligheid en respect coöperatie - belonen persistentie - inleiden behulpzaam - protocol volgen vertrouwen - afsluiten Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Conclusies Sturing versus eigenaarschap: Het protocol als framework Het kind als volwaardig deelnemer De rol en stijl van de leerkracht Wat “werkt” en wat “werkt” niet Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007

a.tertoolen@domstad.nl w.bosch@hs-ipabo.edu k.bokhorst@hs-ipabo.edu Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007