Leerlingen als partners in een leergemeenschap Anja Tertoolen Wieke Bosch Koos Bokhorst Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Begin van het onderzoek Evaluaties van projecten met zij-instromers Wel oordeel van leerkrachten, opleiders, studenten, .... Niet: de stem van het kind Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Focus en belang van ons onderzoek Perspectief van kinderen Belang: Onderzoek door docenten Praktijkonderzoek door studenten Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Inhoud en werkwijze Inhoud: Perspectief van kinderen op Studenten in hun klas Het onderwijs dat ze ontvangen Werkwijze: Interview door leerkrachten - protocol Video/opname - analyse achteraf Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Vervolg van ons onderzoek Evaluatie van project: Wij, onderzoekers, doen te veel zelf Betrekken van leerkrachten, studenten, kinderen Leergemeenschappen Onderzoekers - Leerkrachten - Studenten - Kinderen Twee vragen Methode: Hoe vinden we de goede methode om te horen wat kinderen te zeggen hebben? Inhoud: Wie bepaalt waarover het gesprek moet gaan? Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
2006 - centraal begrip: Leergemeenschap Een leergemeenschap is in de eerste plaats een gemeenschap van lerenden, waarin kennis wordt ontwikkeld, gedeeld en toegepast. De lerenden zijn veelal afkomstig uit verschillende disciplines, die zich (ieder vanuit de eigen invalshoek) verdiepen in een voor allen relevant (het doet er toe….) onderzoeksthema. Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Leergemeenschap Op deze wijze leert men ook van elkaar. Ieder heeft in een leergemeenschap een eigen taak in het totaal van het onderzoek; het onderzoek dient een gezamenlijk doel. (zie: Beishuizen 2004 en Volman 2006) Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Participanten Onderzoekers Leerkrachten basisschool Kinderen Studenten Het ‘zoeken’ van de participanten. Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Het onderzoek Ruimte voor de leerkracht: koos de setting en de plaats waar het gesprek plaatsvond zocht de kinderen uit die mee deden vertelde de kinderen het doel van het gesprek het gesprek werd door de eigen leerkracht gevoerd Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Analyse van de data verbatim visuele analyse waar bij zowel het verbale- als het non-verbale gedrag werd geanalyseerd rubricering van de gespreksonderwerpen kwalitatieve en kwantitatieve data Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Resultaten Inhoud van de gevoerde gesprekken: Strategieën Interventies vooraf – tijdens -nadien Keuzes Organisatie van de gesprekken : Format: steun of keurslijf Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Verschillen Dagelijkse activiteiten Gespreksonderwerp Leerkrachtstijl Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Overeenkomsten Kinderen Leerkrachten acceptatie - veiligheid en respect coöperatie - belonen persistentie - inleiden behulpzaam - protocol volgen vertrouwen - afsluiten Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 Conclusies Sturing versus eigenaarschap: Het protocol als framework Het kind als volwaardig deelnemer De rol en stijl van de leerkracht Wat “werkt” en wat “werkt” niet Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007
a.tertoolen@domstad.nl w.bosch@hs-ipabo.edu k.bokhorst@hs-ipabo.edu Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007