Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Presentatie 28 september 2006
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
EHvA model opleiden in de school
van schoolopleiders en instituutsopleiders
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Werkplekleren Pabo Opzet pabo 4  Een nieuwe opleidingsschool voor het hele jaar  Vakprofilering: 20 weken  sept tot febr 
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Rollen binnen het werkplekleren
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Bijeenkomst 26 september 2017
Van startbekwaam naar …..
Deskundigheid in Creatief vermogen Utrecht
De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Startkracht! in de lerarenopleiding
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Onze kansrijke samenwerking

Waarom veranderen?

Van OIS naar convenant partnerschap 6 besturen PABO Convenant 4 jr Gezamenlijk verantwoordelijk voor kwaliteit onderwijsregio

Convenant Samen verantwoordelijkheid dragen voor opleiden studenten en leerkrachten Taakgroep en stuurgroep Verdeling stageplaatsen naar rato leerlingenaantal Structurele facilitering schoolopleiders

Mentor en schoolopleider

Werkplekleren Opleidingsschool Verzorgt substantieel deel opleiding Lerende organisatie Opleiden wordt ingebed in (overleg)cultuur school Innovatiebereidheid Affiniteit Voldoende draagvlak in team Doorgeven aan partner-scholen Flankerend personeelsbeleid Schoolontwikkeling koppelen aan opleidontwikkeling

Schoolopleiders en lerarenopleiding

Leerkracht met inhoud Startbekwaam in complexe praktijk Teamspeler Idealistisch Cultuurdrager Ontwerper / onderzoeker ICT Eigen profiel Vakinhoudelijk competent Leert een leven lang

De student vanaf september 2006

Boeiend ….. boeiend

OVERBRUGGEN

Leervraag/discussie Door het overhevelen van gelden naar schoolopleiders delegeert de Hogeschool haar bevoegdheid om studenten te beoordelen, naar het werkveld. Welke waarborgen heeft de opleiding voor de kwaliteit van de beoordelaars en de beoordelingsmethodiek?

Leervraag/discussie Moeten we opleiden tot generalist of tot specialist?

Leervraag/discussie Waar liggen de grenzen tussen opleiden en werkplekleren?

Leervraag/discussie Hoe komt de opleiding tot een goede afweging tussen zelfsturing door de student en vraagsturing door wetgever en het werkveld?