Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
COMPETENTIEONTWIKKELING
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Inleiding Regionale Stuurgroep
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
StatIG in de Vrolijke School
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Introductie workshop 1.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Het opleidingsprofiel:
Academie voor algemene beeldende
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Competentieprofielen
moderniseren van het curriculum.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Doorstroom Human Technology van MBO naar HBO met digitale portfolio’s en Connecticut José Eggink Michiel Kostermans.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Praktijkervaring en reflectie
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
PABO 4 TMS BCDE model.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Keuzedelen schooljaar Opleidingen VP, MZ en VZ op de
Portfolio, Logboek en Casus
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S

Curriculumontwikkeling in een leergemeenschap Veloncongres 13 maart 2007 Janneke Geursen Janneke Riksen

Opzet Good Practice Accent op: Proces leergemeenschap Product leergemeenschap Kracht nieuwe curriculum Wat en hoe verdere ontwikkeling

Oude programma: Lineair Clustergebonden

Aanleiding verandering Veranderende instroom Verschillende leerstijlen SBL-competenties

Doelen vernieuwd curriculum Maatwerk: differentiatie in leerstijl, volgorde en tempo mogelijk maken; o.a. gebaseerd op assessmentonderdelen startweek Inhoud meer aan laten sluiten bij SBL-competenties: meer accent pedagoog en teamlid Experts inzetten per rol/ professionalisering sturen

Het proces Functioneren leergemeenschap Deelnemers: Clustercoördinatoren alfa, beta, gamma Docent uit elk cluster Onderwijskundige Hoofd opleiding Klankbord: Docenten o.i.s. Veldadviesraad Studenten opleidingscommissie Docenten ulo Interne en externe experts

Collectief leren Van uiteenlopende standpunten naar gemeenschappelijke aanknopingspunten Verschillende fasen: Oriënteren en aftasten Benoemen verschillen en overeenkomsten Loslaten van eigen groep/cluster en succes Denken vanuit het geheel

Het product Vormgeving: vijf rollen Als leraar vervul je vijf rollen in school Rol van professional Rol van ontwerper Rol van uitvoerder Rol van pedagoog Rol van teamlid en collega Kleurenschema Corinne toelichten

Werken met rollen Competentiebeschrijvingen: algemeen en vakgericht Kernvragen bij rollen Rubrics Portfolio - taken,opdrachten, materialen en de reflectie erop

Competentie Motivatie Kennis Vaardigheden Persoonskenmerken Hoe zou je dit kunnen aantonen; nadenken in groepen, Paar dingen plenair eruit pikken. Focussen op diversiteit in verslaglegging, bronnen

Kernvragen; een voorbeeld Professional Kan ik… Systematisch reflecteren op mijn handelen en de opvattingen die daaraan ten grondslag liggen? Mijn deskundigheid op het gebied van het vak, de vakdidactiek en de onderwijskunde verder ontwikkelen? Systematisch onderzoek aan de eigen praktijk verrichten waarbij inzichten uit wetenschappelijk onderzoek benut worden?

Rubrics: niveaubeschrijving per rol Teamlid en collega 1 je functioneert in een klein team en draagt zorg voor eigen lessen 2 je maakt deel uit van de school als geheel en weet dat er meer is dan het eigen vak 3 je hebt een eigen plek binnen de school en functioneert in meerdere teams. Je kijkt verder dan het eigen vak en de eigen school 4 Je hoort tot de vaste kern en kent binnen als buiten de school mensen die betrokken zijn bij het onderwijs dat jij verzorgt.

Keuzemogelijkheden Volgorde (wanneer welke rol?) Werkwijze (zelfstudie of bijeenkomsten) Tempo (deeltijd, voltijd, even niet, sneller)

Roostering 930-1100 1330-1530 1545-1700 Ontwerper Uitvoerder Pedagoog Vakdidactiek Orientatie zelfstudie ontwerper uitvoerder pedagoog vakdidactiek logopedie Gedrags/leerproblemen

Kracht nieuwe curriculum Samenhang opleidingsonderdelen Flexibiliteit Betere afstemming school en instituut Link competenties vanuit vakken Verdere rolprofessionalisering docenten Toegenomen betrokkenheid docenten

Ontwikkelpunten Aanscherpen (kernvragen) rollen Afbakening tijd begeleiding dio door mentor Versterken link algemene didactiek en vakdidactiek

Aandachtspunten werken in een leergemeenschap Alle geledingen van begin af aan er bij betrekken en informeren, incl. studenten en mentoren Inzetten op expertise van docenten Mentoraat goed in de steigers zetten Organisatorische ondersteuning