Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

• Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Erasmus Universiteit en Berenschot B.V. in het eerste kwartaal van • Commissie Jorritsma creëert de visie.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
METIS © Universiteitsbibliotheek Groningen Metis ondersteuning na 25 mei 2005 Gert Jan Bokdam (UB) Wie doet wat? Tot 1 januari 2006: Arnold Zijlstra (BIV)
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Velon 2008 Kennis-maken Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk? Veldhoven 31 maart 2008.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Opleiden in school 22 juni 2004
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Londen 2010 Dynamiek ICT studiereis 13-1 t/m 15-1.
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Van ICT-coördinator naar ICOACH
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
en het leerlingvolgsysteem
Leer kracht Workshop over competenties van
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Uitgave juni ’16 ©KNHB 28 januari 2012 Opleiding Clubscheidsrechter Plus (CS+)
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Het project Begeleiding Startende Leraren
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Welkom Informatie presentatie groep 8 Door: Fenny & Koen.
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Presentatie voor teams Oktober 2018
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen

Ontwikkelthema’s : Inclusief onderwijs en ICT/blended learning Onderzoek gericht op de ontwikkeling van competenties op het gebied van Inclusief onderwijs en ICT/blended learning

Het gehele onderzoek: Onderzoeksfase 1 (Juni 2007) : Bepalen beginsituatie van de leerkrachten. Huidige stand van zaken aan de hand van vragenlijsten die alle leerkrachten invullen (n=122). Onderzoeksfase 2 (September 2007 en Januari 2008) : Volgen leerproces van de leerkrachten op het gebied van ICT en Inclusief onderwijs gedurende het project adhv interviews en observaties (ICT: n=12, Inclusie n=9). Onderzoeksfase 3 (Mei/Juni 2008) : Bepalen eindsituatie. De vraag hierbij is of en in welke mate de leerkrachten zich hebben ontwikkeld in de ICT- en Inclusief onderwijscompetenties sinds de beginmeting. Dezelfde vragenlijsten worden nogmaals ingevuld door de leerkrachten en de resultaten worden vergeleken met de beginsituatie (n=122). Ook interviews. Voor deze presentatie gaan we in op Onderzoeksfase 2!

De competenties die we (nu) volgen: Competenties ICT*: Persoonlijk/technisch computergebruik Voorbereidend computergebruik Integratief computergebruik Visie/houding De competenties zijn tot stand gekomen op basis van literatuurstudie en bestaande vragenlijsten: Competenties Inclusief onderwijs*: Interpersoonlijke competentie Orthopedagogische competentie Orthodidactische competentie Organisatorische competentie Visie voor en tegen inclusief onderwijs ICT-nascholingsbehoeften (Rots, Verbeke & Valcke, 2007) ICT-onderwijs-monitor “Quick scan voor leerkrachten” (ITS: Nijmegen) Competentieprofiel speciale onderwijszorg dat is ontwikkeld in opdracht van het bestuur van het Werkverband Opleidingen Speciaal onderwijs (WOSO, 2006)

Methode van onderzoek: Scoreformulieren met competenties en items uit vragenlijsten Observaties en interviews met 22 leerkrachten, ICT-coördinatoren, IB-ers en directeuren Op basis van verkregen info van lkr scores toegekend aan leerkrachten op beide meetmomenten voor kwantitatieve vergelijking Ook open vragen in de interviews om algemenere ontwikkelingen, successen en knelpunten naar voren te krijgen Per school analyses (casusbeschrijvingen) gemaakt, maar voor deze presentatie de groepen gebruikt

Gemiddelde scores naar aanleiding van observaties en interviews in september 2007 en januari 2008 (n=12)

Gemiddelde scores naar aanleiding van observaties en interviews in september 2007 en januari 2008 (n=9)

Belangrijkste ontwikkelingen/redenen van voortgang: Toename in competenties door komst digitale schoolborden (>Word, , internet, inzet in de klas) Filmpjes, plaatjes, methodesoftware / digibord als presentatiemiddel Visie: >enthousiasme, efficientie. Toename in interpersoonlijk en orthopedagogisch door verder in schooljaar  kennen de lln beter Lijkt nog geen relatie te zijn met doen van onderzoek  onderzoeken nog niet afgerond/beginfase  eindmeting.

De algemenere ontwikkelingen, successen en knelpunten binnen de pilot Enthousiasme tav onderzoekende houding Relevant dat student onderzoek doet in de klas Soms moeilijk te combineren met ‘ dagelijkse gang van zaken’ als leerkracht Tijdsaspect Bij de ICT-scholen de komst van de digiborden in combi met wording academische basisschool werkt motiverend voor veel leerkrachten

Bedankt voor uw aandacht