StatIG in de Vrolijke School

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
een didactiek voor opleiden op school
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Maatschappelijke Stage. Maatschappelijke Stage 23 september 2010 Zet projectbureau MaS Dymf van Dooren.
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Academische vaardigheden - C1.5
Welkom.
Onderzoekend leren bij Nederlands
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Leren in de beroepspraktijk
Eerstejaarsproblemen
Beter Onderwijs Nederland
4 mavo ouderavond 14 september 2015 WELKOM. Programma Annemiek van Mieghem, conrector Judith Reijmer, afdelingscoördinator Liliana Stevens, decaan.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
TRENDS 2014 Hafida
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Begeleiding bij Werkplekleren
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Kennis delen.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Zelfregulatie op Cartesius2
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Transcript van de presentatie:

StatIG in de Vrolijke School Veloncongres 12 maart 2007 Janneke Riksen Onderwijscentrum VU Amsterdam J.riksen@ond.vu.nl

StatIG in de Vrolijke School Een community of learners rond het vak geschiedenis in een vwo-school

Opzet Wat houdt de Vrolijke school in? Wat verstaan wij onder een community of learners? Toelichting a.d.h.v. het geschiedenisproject StatIG Knelpunten en opbrengsten

De Vrolijke Wetenschap “het bedrijven van wetenschap als middel om problemen op te lossen een vrolijke bezigheid is” (Beishuizen, 2004) kennis ontwikkelen onderzoek doen positieve houding onderzoek doen

Kenmerken community of learners Leerlingen zijn deelnemers aan het proces van kennisontwikkeling Kennisontwikkeling door onderzoekend leren Hoofdvragen en kernbegrippen van het vakgebied staan centraal Leerlingen raken vertrouwd met de cultuur van onderzoek doen en samenwerken Kritische oordeelsvorming door reflectie Algemene toegang tot bronnen en voorzieningen

De Vrolijke School Ignatius Gymnasium (IG) Amsterdam: Betekenis- en zinvol onderwijs Gemotiveerdere leerlingen Meer leerplezier Meer effectiviteit van les en leerinspanningen www.devrolijkeschool.nl

Doelen Projecten Kennisontwikkeling bij leerlingen over onderwerpen die in het leerplan vwo staan; Leerlingen, docenten en onderzoekers ontwikkelen samen actief kennis op het gebied van onderzoek; Leerlingen en docenten ontwikkelen een positieve houding tegenover wetenschappelijk onderzoek.

StatIG Beeldvorming van ons koningshuis vanaf 1945-heden Een historisch onderzoek met kranten als bron

Deelnemers community 62 leerlingen Ignatius Gymnasium 5 vwo 14 geschiedenisstudenten 2e jaar

Hoogleraar en Student-assistent VU James Kennedy Peter van Dam

Geschiedenisdocenten IG Sylvia Loete Peter Davids

Doelen StatIG Samen kennis en (onderzoeks-) vaardigheden ontwikkelen over beeldvorming koningshuis in verschillende kranten; Leerlingen: Positieve houding t.o.v. universitaire studie geschiedenis en doen van historisch onderzoek Studenten: Verwerven inzicht in overdragen kennis en vaardigheden en begeleiden van leerlingen

Werkwijze Voorbereiding op IG Vragenlijsten Voorbereiding op VU Instructie

Hoorcollege Gezamenlijk hoorcollege op VU

Werken in groepen onder begeleiding Werkcollege Werken in groepen onder begeleiding van student op de VU

Werkcollege Invullen van werkplan

Werkcollege Maken van afspraken

Overkoepelende vragen Wat is het beeld van het koningshuis dat in de verschillende kranten wordt geschetst en in hoeverre zie je dat beeld veranderen vanaf 1945? Hoe kun je dit beeld verklaren binnen de veranderende maatschappelijke context?

Posterpresentatie op IG

Onderzoeksinstrumenten Voor en natoets Interview Vragenlijsten

Resultaten onderzoek (N=52) Domeinkennis: Vakspecifiek + Historische Onderzoeksvaardigheden +* Onderzoeken: Succesverwachting +* Belangstelling +* Attitude +* + = toename +*= significante toename

Knelpunten Samenwerking leerlingen – student wisselde; Belang studenten niet van begin af aan helder; Te veel onderwerp van onderzoek

Opbrengst leerlingen Vakspecifieke onderzoeksvaardigheden Cultuur van onderzoek doen Uitspraak leerling: “Het viel mij heel erg tegen dat Trouw zo koningsgezind was. Want die krant lezen m’n ouders en ik ben helemaal niet koningsgezind. En dan ga je dus onderzoek doen en dan merk je dat dat zo is”,

Opbrengst studenten Inzicht eigen kennis en vaardigheden Overdragen hiervan op leerlingen Uitspraak student: … van bewust werd, dat ik deze kennis en vaardigheden ook kon overbrengen op leerlingen die hier nog niet mee in aanraking zijn gekomen.”

Opbrengst docenten Vak en de -didactiek Wetenschap Samenwerking en Contacten Uitspraak docente: “Het is het geheel; het boek, de wetenschap, het onderzoek en het contact met historici. Dat maakt het voor mij aantrekkelijk.”