StatIG in de Vrolijke School Veloncongres 12 maart 2007 Janneke Riksen Onderwijscentrum VU Amsterdam J.riksen@ond.vu.nl
StatIG in de Vrolijke School Een community of learners rond het vak geschiedenis in een vwo-school
Opzet Wat houdt de Vrolijke school in? Wat verstaan wij onder een community of learners? Toelichting a.d.h.v. het geschiedenisproject StatIG Knelpunten en opbrengsten
De Vrolijke Wetenschap “het bedrijven van wetenschap als middel om problemen op te lossen een vrolijke bezigheid is” (Beishuizen, 2004) kennis ontwikkelen onderzoek doen positieve houding onderzoek doen
Kenmerken community of learners Leerlingen zijn deelnemers aan het proces van kennisontwikkeling Kennisontwikkeling door onderzoekend leren Hoofdvragen en kernbegrippen van het vakgebied staan centraal Leerlingen raken vertrouwd met de cultuur van onderzoek doen en samenwerken Kritische oordeelsvorming door reflectie Algemene toegang tot bronnen en voorzieningen
De Vrolijke School Ignatius Gymnasium (IG) Amsterdam: Betekenis- en zinvol onderwijs Gemotiveerdere leerlingen Meer leerplezier Meer effectiviteit van les en leerinspanningen www.devrolijkeschool.nl
Doelen Projecten Kennisontwikkeling bij leerlingen over onderwerpen die in het leerplan vwo staan; Leerlingen, docenten en onderzoekers ontwikkelen samen actief kennis op het gebied van onderzoek; Leerlingen en docenten ontwikkelen een positieve houding tegenover wetenschappelijk onderzoek.
StatIG Beeldvorming van ons koningshuis vanaf 1945-heden Een historisch onderzoek met kranten als bron
Deelnemers community 62 leerlingen Ignatius Gymnasium 5 vwo 14 geschiedenisstudenten 2e jaar
Hoogleraar en Student-assistent VU James Kennedy Peter van Dam
Geschiedenisdocenten IG Sylvia Loete Peter Davids
Doelen StatIG Samen kennis en (onderzoeks-) vaardigheden ontwikkelen over beeldvorming koningshuis in verschillende kranten; Leerlingen: Positieve houding t.o.v. universitaire studie geschiedenis en doen van historisch onderzoek Studenten: Verwerven inzicht in overdragen kennis en vaardigheden en begeleiden van leerlingen
Werkwijze Voorbereiding op IG Vragenlijsten Voorbereiding op VU Instructie
Hoorcollege Gezamenlijk hoorcollege op VU
Werken in groepen onder begeleiding Werkcollege Werken in groepen onder begeleiding van student op de VU
Werkcollege Invullen van werkplan
Werkcollege Maken van afspraken
Overkoepelende vragen Wat is het beeld van het koningshuis dat in de verschillende kranten wordt geschetst en in hoeverre zie je dat beeld veranderen vanaf 1945? Hoe kun je dit beeld verklaren binnen de veranderende maatschappelijke context?
Posterpresentatie op IG
Onderzoeksinstrumenten Voor en natoets Interview Vragenlijsten
Resultaten onderzoek (N=52) Domeinkennis: Vakspecifiek + Historische Onderzoeksvaardigheden +* Onderzoeken: Succesverwachting +* Belangstelling +* Attitude +* + = toename +*= significante toename
Knelpunten Samenwerking leerlingen – student wisselde; Belang studenten niet van begin af aan helder; Te veel onderwerp van onderzoek
Opbrengst leerlingen Vakspecifieke onderzoeksvaardigheden Cultuur van onderzoek doen Uitspraak leerling: “Het viel mij heel erg tegen dat Trouw zo koningsgezind was. Want die krant lezen m’n ouders en ik ben helemaal niet koningsgezind. En dan ga je dus onderzoek doen en dan merk je dat dat zo is”,
Opbrengst studenten Inzicht eigen kennis en vaardigheden Overdragen hiervan op leerlingen Uitspraak student: … van bewust werd, dat ik deze kennis en vaardigheden ook kon overbrengen op leerlingen die hier nog niet mee in aanraking zijn gekomen.”
Opbrengst docenten Vak en de -didactiek Wetenschap Samenwerking en Contacten Uitspraak docente: “Het is het geheel; het boek, de wetenschap, het onderzoek en het contact met historici. Dat maakt het voor mij aantrekkelijk.”