Leerwerkgemeenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
ArtEZ cultuurwerkplaats Zwolle 4 december 2012.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Ontwerpprojecten Competenties
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Kansrijke combinatiegroepen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Intervisie.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Informatie- avond groep 6
Congres Appreciative Inquiry
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
WERKPLAATS ACADEMIE SOCIALE STUDIES DEN BOSCH: ASH Herman van Alphen.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Realisatie en implementatie
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Project English BOL niveau 4.
Van Eiland naar wijland
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Leerwerkgemeenschappen Realisatie van Leerwerkgemeenschappen

Samen leren en leren onderwijzen in leerwerkgemeenschappen door samen kennis te ontwikkelen en te delen. Het vervolg: van oriëntatie naar eerste stappen van implementatie van leerwerkgemeenschappen

Inhoud van de workshop Introductie Deelnemers voorstellen Context: een partnerschap Project ‘Realisatie van leerwerkgemeenschappen: het vervolg’ Ontwikkelingsbegeleidend denk en handelingsmodel: de Rotor Praktijkvoorbeeld a.d.v. videofragmenten Discussie-uitwisseling stellingen

Introductie Deelnemers Aanstaande leraren: Peggy Hezemans (a.s. leraar 4e jrs) Linda Claassen (a.s. leraar 4e jrs) Rob van den Crommenacker (a.s. leraar 4e jrs) Marleen van de Ven (leraar Kastanjelaar) Begeleiders: Jan Sleegers (bestuur NOVEM Gemert-Bakel) Wil van Venrooij (Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel)

Partnerschap Bestuur van Novem Gemert-Bakel Introductie Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel Twee basisscholen Berglarenschool Gemert Kastanjelaar Milheeze Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot

Doel van het project Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Doel van het project Kwaliteit onderwijsontwikkeling borgen Onderwijs ontwikkelen en onderzoeken d.m.v. het vormen van leerwerkgemeenschappen Bijdrage van leerwerkgemeenschappen aan: Individuele ontwikkeling van alle lerenden Bouwontwikkeling Schoolontwikkeling

Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Project plan Definitie leerwerkgemeenschap een groep mensen die gericht op een gemeenschappelijk doel, samen leren en werken binnen een professionele onderwijssetting. Kenmerkend is dat zij in hun werken en leren uitgaan van een gemeenschappelijk gedragen ambitie om samen bepaalde doelen te bereiken. Literatuuronderzoek Gezamenlijk werk Intervisie Coaching (collegiale consultatie / peercoaching) Supervisie Vormen van model leren Reflectiegesprekken (videofragmenten)

Onderwijs ontwikkelen Het leren onderwijzen met elkaar ontwikkelen Individuele -, bouw-, en schoolontwikkeling Voorbeeld De Kastanjelaar: KAST van zelfstandig leren naar samenwerkend leren gedifferentieerd werken gedifferentieerde instructie weektaken / contractwerk

Onderwijsontwikkeling onderzoeken Welke vormen van leerwerkgemeenschappen dragen bij aan het (samen) leren van de aan die leerwerkgemeenschappen deelnemende personen? Wat zijn bevorderende en wat zijn belemmerende factoren?* *Meer info op bijgeleverde paper

Kern van ontwikkelingsbegeleidend onderzoek: Rotorcyclus Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Kern van ontwikkelingsbegeleidend onderzoek: Rotorcyclus Cyclisch denkmodel bij schoolontwikkeling waarin alle betrokkenen leren in de vorm van leerwerkgemeenschappen door de beoogde schoolontwikkeling te onderzoeken en zij samen door het onderzoek de kwaliteit van die schoolontwikkeling borgen

beginsituatie gewenste situatie R R O O T

R beginsituatie gewenste situatie Retrospectie R O O T Reflecterende terugblik Wat is er aan de hand, voor wie of wat en in welke omstandigheden? R R O O T

O beginsituatie gewenste situatie R R Ontwerpen O T Welk ontwerp is haalbaar? Collegiale consultatie O T

T beginsituatie gewenste situatie R R O O Toepassen Uitproberen of testen van collegiale consultatie Wie nemen deel / met welke middelen T

O beginsituatie gewenste situatie R R O Onderzoeken T Onderzoeksvragen over de toepassing van het ontwerp in de praktijk Type onderzoek? Data? T

R beginsituatie gewenste situatie Reflectie R O O T Toepasbaarheid van het onderzocht ontwerp Conclusie en aanbevelingen vervolg advies beleidsmakers / besluitvormers R O O T

Praktijkvoorbeeld videofragment Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Praktijkvoorbeeld videofragment

Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Discussie over vijftal stellingen In groepen van 4 of 5 Formuleer per groep: minimaal twee meest bevorderende en twee meest belemmerende factoren van leren in leerwerkgemeenschappen Flappenshow Toelichting d.m.v. korte presentatie Terugkoppeling bevorderende en belemmerende factoren

Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Tot slot nog meer weten? Samen kennis delen ... ... is samen kennis vermenigvuldigen Voor wie nog meer wil weten: www.kempel.nl doorklikken naar lectoraat