kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis
kennisobjecten Sprekers: Jolanda de Putter Marcel Lemmen Frank Maessen introductie theorie praktijk marktplaats resultaten discussie
Interactum
project ELO samen Looptijd: Mei Juni 2007 – Juni 2008 Doel: Implementatie ELO Uitgangspunt: Samen werken, denken doen en durven! Deelnemers: (Externe)projectleider Expertise groep Functioneel applicatie beheer Bestuur Interactum Beleidsmedewerker Interactum Leverancier
kennisontwikkeling Uitgangspunt:gezamenlijke ontwikkeling van digitale content Resultaat: kennisobjecten Nodig: een sjabloon en een marktplaats
theorie Geïnspireerd door en gebaseerd op m.n. David Merill Wat zijn kennisobjecten? Waarom kennisobjecten en geen leerobjecten?
kleine blokjes informatie (kennis) over een specifiek onderwerp gegoten in een herkenbaar format een kennisobject is niet ‘volledig’ een kennisobject is ‘ontdaan’ van didactiek een kennisobject is niet te groot… Bron: David Merill wat zijn kennisobjecten?
Toenemende Context Toenemend hergebruik Didactiek ja nee Leerlandschap studieroute Leermodule Studie Kennis object Sherpa pro Kennis object Kennis object Kennis object Sherpa Kennis object DOS Kennis object Kennis object Kennis object Kennis object Kennis object Kennis object
Vanuit de opleiding Vanuit de student inzet kennisobjecten
ontwikkeld sjabloon
Het sjabloon voor kennisobjecten is: -XHTML Compatible -CSS Compatible -Mogelijkheid om printbare hardcopy te maken Het betreft een template te gebruiken voor: -Adobe Dreamweaver -Adobe Contribute specificaties sjabloon
voordelen voor de student Tijd- en plaatsonafhankelijke beschikbaarheid Verrijking van onderwijs door gebruik van verschillende media Prikkeling van studenten tot meer eigen verantwoordelijkheid voor de docent Aantrekkelijker maken onderwijs flexibeler omgaan met aan te bieden leermaterialen initiatief meer bij de student te leggen kwaliteitsborging voor de manager Meer efficiëntie, zoals kostenbesparing door samenwerking Innovatie van het onderwijs; uitstraling van de opleiding
inhoud en vorm
in de ELO
van theorie naar praktijk
Doel:Uitwisselen Ontwikkelen in samenwerking Hergebruiken Kwaliteitsbewaking Vorm:CMS (content management system) Gebruik van metadata marktplaats kennisobjecten
resultaten tot nu toe Uniform sjabloon met eigen vormgeving per pabo Marktplaats 18 kennisobjecten gereed en 24 in ontwikkeling Doelen voor : Uitbreiding aantal kennisobjecten per instituut Verder met implementatie Kwaliteitsverbetering op basis van evaluatiegegevens NAP-Elearning
discussie