Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Kijk op praktijk zó moet het!.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Opleiding en de Onderwijs Advies Commissie Introductie door Joost de Jong Week
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
StatIG in de Vrolijke School
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Stand van zaken ontwikkelingen
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
ROC’s kiezen voor Wageningen, 16 januari 2007.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Rework website Status op stafvergadering Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek.
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
Inrichten van een dienst Weblectures
Een digitale leeromgeving met inhoud
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Wie zijn wij? Een kleine, kerkelijke zendingsorganisatie.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
digitale werkplek voor medewerkers met Office 365
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Externe validering; de handschoen opgepakt
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
het programmeren voorbij
Pilot bewaring Den Haag
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Samenwerking waterbeheerders
Het E-depot van Rotterdam
Van receptuur naar referentie
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis

kennisobjecten Sprekers: Jolanda de Putter Marcel Lemmen Frank Maessen introductie theorie praktijk marktplaats resultaten discussie

Interactum

project ELO samen Looptijd: Mei Juni 2007 – Juni 2008 Doel: Implementatie ELO Uitgangspunt: Samen werken, denken doen en durven! Deelnemers: (Externe)projectleider Expertise groep Functioneel applicatie beheer Bestuur Interactum Beleidsmedewerker Interactum Leverancier

kennisontwikkeling Uitgangspunt:gezamenlijke ontwikkeling van digitale content Resultaat: kennisobjecten Nodig: een sjabloon en een marktplaats

theorie Geïnspireerd door en gebaseerd op m.n. David Merill Wat zijn kennisobjecten? Waarom kennisobjecten en geen leerobjecten?

kleine blokjes informatie (kennis) over een specifiek onderwerp gegoten in een herkenbaar format een kennisobject is niet ‘volledig’ een kennisobject is ‘ontdaan’ van didactiek een kennisobject is niet te groot… Bron: David Merill wat zijn kennisobjecten?

Toenemende Context Toenemend hergebruik Didactiek ja nee Leerlandschap studieroute Leermodule Studie Kennis object Sherpa pro Kennis object Kennis object Kennis object Sherpa Kennis object DOS Kennis object Kennis object Kennis object Kennis object Kennis object Kennis object

Vanuit de opleiding Vanuit de student inzet kennisobjecten

ontwikkeld sjabloon

Het sjabloon voor kennisobjecten is: -XHTML Compatible -CSS Compatible -Mogelijkheid om printbare hardcopy te maken Het betreft een template te gebruiken voor: -Adobe Dreamweaver -Adobe Contribute specificaties sjabloon

voordelen voor de student Tijd- en plaatsonafhankelijke beschikbaarheid Verrijking van onderwijs door gebruik van verschillende media Prikkeling van studenten tot meer eigen verantwoordelijkheid voor de docent Aantrekkelijker maken onderwijs flexibeler omgaan met aan te bieden leermaterialen initiatief meer bij de student te leggen kwaliteitsborging voor de manager Meer efficiëntie, zoals kostenbesparing door samenwerking Innovatie van het onderwijs; uitstraling van de opleiding

inhoud en vorm

in de ELO

van theorie naar praktijk

Doel:Uitwisselen Ontwikkelen in samenwerking Hergebruiken Kwaliteitsbewaking Vorm:CMS (content management system) Gebruik van metadata marktplaats kennisobjecten

resultaten tot nu toe Uniform sjabloon met eigen vormgeving per pabo Marktplaats 18 kennisobjecten gereed en 24 in ontwikkeling Doelen voor : Uitbreiding aantal kennisobjecten per instituut Verder met implementatie Kwaliteitsverbetering op basis van evaluatiegegevens NAP-Elearning

discussie