Velon conferentie “Kennis maken”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Loopbaanontwikkeling
Presentatie Velon/Velov Congres Maart 2011, Noordwijkerhout
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De kwaliteit van de opleidingsschool
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dr. Gerda Geerdink 25/ Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Datum Naam school Naam presentator
Resultaten BPV-evaluatie
Een project van de Korengroep
Onthaal en service.
De lerarenopleider gepositioneerd
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Informatie voor ouders groep 8 over:
Studiekeuzes van uw kind
Persoonsgerichte zorg
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Innovatie in het onderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Informatie voor ouders groep 8 over:
Studiekeuzes van uw kind
Transcript van de presentatie:

Velon conferentie “Kennis maken” Symposium ‘De kwaliteit van de opleidingsschool leren kennen middels onderzoek’ Velon conferentie “Kennis maken” 31 maart 2008 Gerda Geerdink Martina van Uum Miranda Timmermans Bas van Lanen Ruud Klarus (voorzitter) Jan Folkert Deinum (referent)

Opzet Symposium Inleiding Onderzoek 1: (W)Elke pabostudent naar een opleidingsschool ?/! * Presentatie * Vragen uit de zaal * Reactie Referent Onderzoek 2: De eigen kwaliteit van de opleidingsschool Discussie met de zaal a.d.h.v. stellingen Afronding

Dieptepilot De Basis Opleidingsschool worden, in samenwerking met Pabo Arnhem van de HAN en KPCgroep Vier basisscholen met vier totaal verschillende visies Heterogeen opleidingsteam van 4 school- en 4 instituutsopleiders Samen ontwikkelen van totale curriculum voor de opleidingsschool Eerste jaars studenten: reguliere traject. Tweede, derde en vierdejaars studenten: OiS-traject. Studenten: drie dagen werkzaam op de school, twee dagen voor opleiding en voorbereiding.

Velon conferentie “Kennis maken” (W)Elke pabostudent naar een opleidingsschool ?/! Hoe ervaren verschillende pabostudenten een opleidingsschool? Velon conferentie “Kennis maken” 31 maart 2008 Gerda Geerdink Martina van Uum

Aanleiding Onderzoek bij de dieptepilot ‘Opleiden in de school’ van De Basis, organisatie voor openbaar primair onderwijs in Arnhem, Pabo Arnhem en de Faculteit Educatie (HAN). Onderzoeksvraag: Is de opleidingsschool een geschikt traject voor mannelijke pabostudenten en voor pabostudenten die vwo als vooropleiding hebben? Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Theoretisch kader Te laag rendement voor minderheidsgroepen (jongens: 42.7; vwo-ers: 50.4; de anderen: 66.7) Niet door: gebrek aan cognitieve vermogens Niet door: verkeerde beroepskeuze Wel door: opleiding is te weinig op maat voor hen Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Onderzoeksmodel Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Opzet onderzoek: longitudinaal en kwalitatief Onderzoeksgroep: 10 studenten Studentfactoren: vragenlijsten Opleidingsfactoren: vragenlijsten en curriculumevaluatie Studieresultaten: studentvolgsysteem van de pabo Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Resultaten studentfactoren, curriculumperceptie en studieresultaten in samenhang Vwo-meisje Zeer gemotiveerd voor het beroep Wil veel leren over de ontwikkeling van kinderen Scoort goed op de opleiding en in de stage Eerst anderhalf jaar pabo, zeer teleurgesteld Opleidingsschool: Enthousiasme neemt na een half jaar af: Toch minder theorie dan verwacht Te veel doen voor de pabo (portfolio) Theoretisch scoort ze nog steeds goed Lesgeven is na een jaar onvoldoende Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Resultaten studentfactoren, curriculumperceptie en studieresultaten in samenhang Vwo-jongen Gemotiveerd voor het beroep Beroep leer je in de praktijk Gesloten houding naar de opleiding Scoort goed op de opleiding en in de stage Opleidingsschool: Enthousiasme neemt na een half jaar af: de begeleider kan hem niet begeleiden zijn vakles wordt goed beoordeeld krijgt geen credits omdat er geen bewijslast is hij heeft niet aan schriftelijke toetsen meegedaan Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Resultaten studentfactoren, curriculumperceptie en studieresultaten in samenhang Havo-meisje Gemotiveerd voor het beroep Beroep leer je in de praktijk Open houding naar de opleiding Scoort gemiddeld op de opleiding en in de stage Ze wil meer vanuit de praktijk leren Opleidingsschool: Enthousiasme neemt na een half jaar toe: ze weet nu waar ze aan toe is ze scoort goed, haalt alles Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Conclusies Een opleidingsschool is niet vanzelfsprekend ideaal voor minderheidsgroepen. Jongens en vwo-ers zijn minder tevreden. Jongens moeten meer overtuigd worden van het nut van theorie hebben meer moeite met didactische werkwijze, begeleiding en toetsing Vwo-instromers willen meer theorie en minder doen Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Bedankt voor de belangstelling. Contact? Dr. Gerda Geerdink - gerda.geerdink@han.nl Drs. Martina van Uum - martina.vanuum@han.nl Paper is te downloaden:www.gerdageerdink.nl

Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool Velon conferentie “Kennis maken” 31 maart 2008 Miranda Timmermans Bas van Lanen Ruud Klarus

Onderzoeksvraag Wat is de eigen kwaliteit van de opleidingsschool? Deze hoofdvraag is opgedeeld in vier deelvragen: Wat zijn de kwaliteitskenmerken van de opleidingsschool? In welke mate worden deze kenmerken gezien als wenselijk voor de eigen ideale opleidingsschool? In welke mate worden deze kenmerken ervaren als feitelijk aanwezig op de eigen opleidingsschool? Wat zijn mogelijk kritische kenmerken die het verschil in kwaliteit van de opleidingsschool bepalen? Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Beeld beroepspraktijk: Validering en terugkoppeling Onderzoeksopzet Theoriebeeld: Literatuurstudie Tussenopbrengst: Lijst met 32 kwaliteitskenmerken De onderzoeksaanpak Beeld beroepspraktijk: 16 Groepsinterviews 69 respondenten Geoperationaliseerd Uitkomsten per school(locatie) Welk belang geven betrokkenen in de school aan de kwaliteitskenmerken van de eigen opleidingsschool? Gewenste situatie In welke mate vinden betrokkenen dat de kwaliteitskenmerken van de eigen opleidingsschool in de schoolpraktijk aanwezig zijn? situatie Huidige Vragenlijst gebaseerd op de 32 kenmerken (afname april 2008) Welke kwaliteitskenmerken op de eigen opleidingsschool verdienen extra aandacht in de toekomst? Discrepantie Onderzoeksbrede uitkomsten Zijn er grote verschillen t.a.v. de bovenstaande vragen wat betreft de scholen en de scholengroepen? Benchmarking Validering en terugkoppeling o.a. door resonansgroepen, onderzoeksgroep, feedback interne en externe betrokkenen, afname vragenlijst enz. Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Wat is kwaliteit? studenten school x school y leraren 05/04/2017 Wat is kwaliteit? Absolute kwaliteit Statisch Bepaald aantal kenmerken dominant Bepaald door de producenten Vaste normen Kwaliteitsdienst beslist Relatieve kwaliteit Dynamisch Vele aspecten spelen mee Bepaald door de gebruikers Veranderende en stijgende kwaliteitseisen Iedereen draagt bij tot kwaliteit (zaak van iedereen) studenten school x school y leraren Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

leren van leraren in opleiding Het model (theorie) leren van leraren in opleiding leren van leraren leren van leerlingen Leren van leerlingen Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het verzorgen van onderwijs aan leerlingen (primaire proces) en ingezet wordt in het kader van opleiden van toekomstige leraren. Het leren van leraren Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het op peil houden en verder ontwikkelen van de kwaliteit van haar zittend (reeds gekwalificeerd) personeel. Het leren van leraren in opleiding Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het opleiden van toekomstige leraren. Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Wat noemt de beroepspraktijk? Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

De kwaliteitskenmerken Meest genoemde kenmerken Opvallend weinig genoemde kenmerken in de categorie ‘leren van leraren in opleiding’ Kenmerken later toegevoegd op basis van literatuur Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Zelfanalyse-instrument Vanuit de kenmerkenlijst is een conceptvragenlijst ontwikkeld  Deze is voorgelegd aan de resonansgroepen, externe deskundigen en de onderzoeksgroep van De Basis. De vragenlijst wordt ingevuld door:  Directeur  Leraar  Opleiders in de school  SLB-er  Mentor  Student Doel: Vergelijking tussen dat wat men belangrijk vindt t.a.v. het opleiden in de school (gewenste situatie) en dat wat er gebeurt op school (feitelijke situatie) Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Bedankt voor de belangstelling. Contact? Miranda Timmermans Miranda.Timmeramsn@han.nl Bas van Lanen Bas.vanLanen@han.nl Ruud Klarus Ruud.Klarus@han.nl