velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen hangt een briefje aan de deur van de assistente: Dit jaar is in onze praktijk aanwezig Matthijs Janssen, arts in opleiding Bij de dokter
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Hoe gaat dat eigenlijk bij opleiden in de school? Mogen onze leerlingen kiezen? Vragen we het ze ooit? Is er een achterwacht? ?? Doet dat er toe?
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat weten we eigenlijk over de invloed van OidS op onze leerlingen?
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Niet zo veel! Positieve effecten bij leerlingen op PDS scholen: verbetering van de sfeer op school tussen leerlingen, minder geweld op school, een hogere motivatie voor school, hogere scores op toetsen, meer zelfvertrouwen bij leerlingen meer ouderparticipatie. Bron: Kallenberg, T Tussen opleiden en professionele ontwikkeling: leren (en) organiseren van nieuwe arrangementen
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Maar ook Onderzoek dat geen effecten laat zien Mogelijke effecten die niet meetbaar omdat de inspanningen van de school daar niet op gericht zijn En: Uit: Opleiden in de school: veredelde stage of leren in een professionele organisatie? Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Fontys Hogescholen: “dat …hoewel het verbeteren van het leren van leerlingen een van de doelen (en zelfs het belangrijkste doel) van opleiden in de school is, wordt dat nooit genoemd door de mensen die betrokken zijn bij opleiden in de school.”
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Moeten we ons er druk om maken? Gaat opleiden in de school niet vooral om de kwaliteit van de opleiding? van de leraar in opleiding? van de begeleiders? van zittende leraren?
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Ja, maar uiteindelijk gaat het toch altijd om het leren van de leerling! En er is een directe relatie tussen de kwaliteit van de leraar en die van het leren van de leerling.
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Identifying what matters Percentage of Achievement Variance Students Teachers Home Peers Schools Principal Bron: Hattie, J
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Vragen aan ons: Hebben jullie voorbeelden van de manier waarop leerlingen betrokken worden bij opleiden in de school? Welke andere vragen zouden we willen formuleren rond het thema: Wat betekent opleiden in de school nu echt voor het leren van leerlingen? Hoe zouden we ermee aan de slag kunnen?
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Waarover hebben we gepraat? Tje, ja, de leerling: Inderdaad, beetje vergeten!
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wij gaan net beginnen. Goed om leerlingen vanaf het begin in het project mee te menen. Wel ingewikkeld! Leerlingen praten mee over de kwaliteit van de lio (evaluatie). Laatste heeft een klas aangegeven even geen lio meer te willen. Dat honoreren wij. Wij leggen onze leerlingen uit wat we anders gaan doen en waarom we dat doen. Open communicatie met leerlingen! Wij leggen elkaar uit wat we doen zodat de collega die contact heeft met de ouders dat weer aan hen kan uitleggen. De sfeer op onze school is echt veranderd! Maar ook:
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen En natuurlijk Zorg ervoor dat OiS in je hele school leeft. Van boven naar beneden en van beneden naar boven, je hele beleidscyclus verandert erdoor. Onze school wordt daardoor een betere en leukere plek voor docenten, dat moeten leerlingen wel merken (toch). Beter docenten in de school, die ook willen blijven OiS is een hogedrukpan voor het leren van docenten en dus ook voor leerlingen.
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen En tot slot In kwaliteitsmodellen en keurmerken moet het borgen van de kwaliteit van het leren van leerlingen expliciet worden meegenomen. We moeten zelf onderzoek inzetten gericht op de invloed en effecten op het leren van leerlingen
velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat bleef hangen? Is willekeurig welke leraar in de klas beter dan helemaal geen leraar in de klas, als het gaat om het leren en welbevinden van leerlingen?