Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Studenttevredenheid en accreditatie
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Vriendschap voor het leven
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
April 2006 Annie M.G. Schmidt school Welkom in de Annie M.G. Schmidt school….. Kunst/cultuur thema: Vincent van Gogh april 2006.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Gemaakt door: Idiophine, Ashwin, Acelya & Lynn M3a
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Samen met ouders aan het werk!
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Belangenbehartiging door de VELON
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Praktijkpresentatie:
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Handboek voor mantelzorgers
Interpreteren van data
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
De Roos.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Samenwerk maken van je Opleiding Wij zijn de Deelnemersraad!
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Het is vandaag Girlsday!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Transcript van de presentatie:

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen hangt een briefje aan de deur van de assistente: Dit jaar is in onze praktijk aanwezig Matthijs Janssen, arts in opleiding Bij de dokter

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Hoe gaat dat eigenlijk bij opleiden in de school? Mogen onze leerlingen kiezen? Vragen we het ze ooit? Is er een achterwacht? ?? Doet dat er toe?

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat weten we eigenlijk over de invloed van OidS op onze leerlingen?

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Niet zo veel! Positieve effecten bij leerlingen op PDS scholen: verbetering van de sfeer op school tussen leerlingen, minder geweld op school, een hogere motivatie voor school, hogere scores op toetsen, meer zelfvertrouwen bij leerlingen meer ouderparticipatie. Bron: Kallenberg, T Tussen opleiden en professionele ontwikkeling: leren (en) organiseren van nieuwe arrangementen

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Maar ook Onderzoek dat geen effecten laat zien Mogelijke effecten die niet meetbaar omdat de inspanningen van de school daar niet op gericht zijn En: Uit: Opleiden in de school: veredelde stage of leren in een professionele organisatie? Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Fontys Hogescholen: “dat …hoewel het verbeteren van het leren van leerlingen een van de doelen (en zelfs het belangrijkste doel) van opleiden in de school is, wordt dat nooit genoemd door de mensen die betrokken zijn bij opleiden in de school.”

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Moeten we ons er druk om maken? Gaat opleiden in de school niet vooral om de kwaliteit van de opleiding? van de leraar in opleiding? van de begeleiders? van zittende leraren?

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Ja, maar uiteindelijk gaat het toch altijd om het leren van de leerling! En er is een directe relatie tussen de kwaliteit van de leraar en die van het leren van de leerling.

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Identifying what matters Percentage of Achievement Variance Students Teachers Home Peers Schools Principal Bron: Hattie, J

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Vragen aan ons: Hebben jullie voorbeelden van de manier waarop leerlingen betrokken worden bij opleiden in de school? Welke andere vragen zouden we willen formuleren rond het thema: Wat betekent opleiden in de school nu echt voor het leren van leerlingen? Hoe zouden we ermee aan de slag kunnen?

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Waarover hebben we gepraat? Tje, ja, de leerling: Inderdaad, beetje vergeten!

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wij gaan net beginnen. Goed om leerlingen vanaf het begin in het project mee te menen. Wel ingewikkeld! Leerlingen praten mee over de kwaliteit van de lio (evaluatie). Laatste heeft een klas aangegeven even geen lio meer te willen. Dat honoreren wij. Wij leggen onze leerlingen uit wat we anders gaan doen en waarom we dat doen. Open communicatie met leerlingen! Wij leggen elkaar uit wat we doen zodat de collega die contact heeft met de ouders dat weer aan hen kan uitleggen. De sfeer op onze school is echt veranderd! Maar ook:

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen En natuurlijk Zorg ervoor dat OiS in je hele school leeft. Van boven naar beneden en van beneden naar boven, je hele beleidscyclus verandert erdoor. Onze school wordt daardoor een betere en leukere plek voor docenten, dat moeten leerlingen wel merken (toch). Beter docenten in de school, die ook willen blijven OiS is een hogedrukpan voor het leren van docenten en dus ook voor leerlingen.

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen En tot slot In kwaliteitsmodellen en keurmerken moet het borgen van de kwaliteit van het leren van leerlingen expliciet worden meegenomen. We moeten zelf onderzoek inzetten gericht op de invloed en effecten op het leren van leerlingen

velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat bleef hangen? Is willekeurig welke leraar in de klas beter dan helemaal geen leraar in de klas, als het gaat om het leren en welbevinden van leerlingen?