Leren = Concentreren I II III.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 1 Studietechnieken.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Informatie over het centraal examen mavo 4 19 april 2013.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Denk aan het buddy-systeem: twee hebben meer plezier dan één...
Ramadan en het Suikerfeest
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Les 5: orde en klassenmanagement
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welkom Een middag powerpoint.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Het maken van een spreekbeurt
Een leesstrategie: toepassing
Examentraining 2F Locatie rekenexamen.
Stappenplan Samenvatten
Heel interessant !.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Artis.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Woordjes leren.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
Centraal Examen Nederlands
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Spreekbeurt in groep 4.
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Welkom! Neem plaats in de kring.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Vraag: Ter ere van welke ‘week’ ben ik hier?.
Literatuur V6 – les
Spreekbeurt in groep 4 en 5
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
  Tijd Inhoud UNIT 6 SPORTS Werkvorm Media / Materiaal Inleiding
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Voel je wel in je vel !.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Procedures aan begin van het jaar
Wat leer je allemaal op school?
Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN. Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN.
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Leren = Concentreren I II III

Ook Fokke en Sukke hebben motivatieproblemen

50 smoesjes om je huiswerk niet te maken

Doe de uitsteltest

Wat is hier mis mee?

Studietips: Vooraf Om goed te kunnen studeren: hersenen in alphastatus (ontspannen maar alert) → rustige omgeving nodig: Opgeruimd bureau Alles wat je nodig hebt binnen handbereik Geen afleiding (geen computer/telefoon/vrienden) Maak je hoofd ‘leeg’ Leer bij voorkeur ‘s ochtends als je nog fris bent of na een korte pauze meteen uit school Plak post-its op je bureau met je doelen + maximale tijd per doel Neem altijd je boeken mee naar huis en naar de les Gebruik voor elk vak een apart schrift

Studietips: Vooraf Denken is topsport: Genoeg water drinken Genoeg zuurstof (frisse lucht, recht zitten, hoofd rechtop) Gezond eten Voldoende sporten Voldoende slapen

Test aanpak tekstbestudering

Studietips: Tijdens Wat is het DOEL van het bestuderen?: 1e keer: GLOBAAL lezen (lees inhoudsopgave/inleiding, blader boek/hoofdstuk door, kijk naar kopjes/plaatjes/ dikgedrukte tekst) 2e keer: INTENSIEF lezen (met marker aanwijzen tijdens het lezen en relevante info markeren, opgaven maken, noteer welke opgaven je moeilijk vindt) 3e keer: maak MINDMAP van gemarkeerde info 4e keer: BEDENK zelf VRAGEN over de lesstof Zet de vragen op aparte kaartjes met op de achterkant het juiste antwoord Plaats ze in een kaartenbak Lees de vragen elke dag een paar keer en probeer ze te beantwoorden Als je de vraag een aantal malen goed hebt beantwoord met minimaal één dag ertussen, plaats de kaart in een ander bakje Lees die vragen nog maar een keer per dag door en beantwoord deze. Als het niet lukt deze te beantwoorden gaan ze naar het eerste bakje terug

Bestudeer deze tekst en maak een mindmap

Studietips: Tijdens Gebruik geheugentechnieken en hulpmiddelen voor het onthouden Wees nieuwsgierig! Pauzeer veel! Elke 40 minuten 5 minuten pauze. Drink wat, jongleer, loop een rondje. De derde pauze duurt langer, bijvoorbeeld lunch

Studietips: Na Kijk je gemaakte huiswerk goed na Stel vragen: Probeer je fouten te begrijpen Noteer de fout beantwoorde vragen apart Stel vragen: Aan je ouders/broers/zussen Aan je docent Aan je medeleerlingen Let goed op bij het bespreken van toetsen: leer van je fouten maar ook van hetgeen je goed gedaan hebt

Fokke en Sukke hebben zich niet aan de studietips gehouden